۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

واقعيت "خوجالي" از زبان امام جمعه اردبيل

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بهانه‌اي شد تا بار ديگر در مورد كشتار مردم "خوجالي" سخن به ميان آوريم. كشتاري كه در فوريه سال 1992 توسط نيروهاي پان‌تركيست جمهوري آذربايجان با هدف ساقط كردن حكومت وقت باكو برنامه‌ريزي و به اجرا گذاشته شد. بعدها مسئولين آن كشور تلاش كردند تا با سندسازي و جعل اخبار اين كشتار را به ارامنه نسبت دهند و در اين راستا كتاب‌هاي بسياري به چاپ رساندند و به نمايشگاه‌هاي كشورهاي مختلف ارسال نمودند. اما با تمامي اين اوصاف چنان كه بايد نتوانستند طيف آگاه جوامع را فريب دهند و در برخي موارد نيز چهره‌هاي شاخص ملي، مذهبي، دولتي، اجتماعي، علمي و فرهنگي كشورهاي مختلف ضمن ارائه اسناد و توضيحات مفيد بر طبل رسوايي پان‌تركيست‌ها كوبيدند. يكي از اين افراد كه اخيراً به افشاگري در اين باره پرداخت حجت‌الاسلام سيد حسن عاملي امام جمعه اردبيل بود. وي در اين خصوص در مقاطع مختلف سخناني ايراد نموده كه شايد مهمترين اين افشاگري‌ها در خطبه‌هاي نماز جمعه ششم اسفند ماه گذشته شهر اردبيل نهفته است. در زير سخنان امام جمعه اردبيل را به نقل از ايرنا به چاپ مي‌رسانيم.
به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام سيد حسن عاملي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردبيل در خطبه‌هاي نماز جمعه ششم اسفند ماه گذشته با انتقاد از نفوذ رژيم صهيونيستي در جمهوري آذربايجان گفت: با اينكه مبارك در مصر سقوط كرده و ملت او را فراري داده است. هنوز مجسمه مبارك در باكو برپا بوده و ماموران از آن محافظت مي‌كنند و اين اقدام تنها به خاطر خدمات گسترده مبارك به رژيم صهيونيستي است.
وي سپس به سالروز قتل‌عام زنان، مردان و كودكان بي‌گناه آذربايجان در منطقه خوجالي در سال 1992 اشاره كرده و ضمن پرداختن به ريشه‌هاي تاريخي وقوع قتل‌عام خوجالي گفت: سازمان مخوف "ارگنه كن" كه سازماني مخفي و با عضويت نيروهاي نظامي و ملي‌گراهاي افراطي تركيه بود در اين جنايت و محاصره و قتل‌عام شيعيان آذري در خوجالي نقش اساسي داشته است.
وي با بيان اينكه پس از كشف و خنثي شدن طرح كودتاي نظامي اين سازمان مخفي در تركيه هم اكنون اسناد آن در حال افشا شدن است، افزود: بر اساس اين اسناد نيروهاي غرب‌گرا و بشدت ملي‌گرا و ضد ايراني جمهوري آذربايجان واقعه خونين خوجالي را طراحي كردند تا زمينه فروپاشي دولت "اياز مطلب‌اف"، رييس جمهور وقت آذربايجان و قدرت گرفتن ابوالفضل ايلچي‌بيگ كه داراي گرايشات پان‌تركيستي بود، فراهم شود.
وي افزود: "تنها يك هفته پس از قتل‌عام اين شهر (خوجالي) دولت مطلب‌اف سقوط كرده و زمينه حاكميت ملي‌گراهاي افراطي آذربايجان فراهم شد".
عاملي گفت: "اين جاي تاسف است كه برخي از افرادي كه در جريان محاصره خوجالي و قتل‌عام مردم در اين شهر نقش داشتند امروز در مجلس و برخي از مسووليت‌ها حضور داشته و عليه جمهوري اسلامي ايران تبليغات دروغ راه مي‌اندازند".
وي افزود: "اين جاي سوال است كه در آذربايجان چرا با اين خائنين به وطن و ملت برخورد نمي‌شود".
سيد حسن عاملي گفت: "چرا بايد افرادي كه در خيانت به مردم آذربايجان نقش داشتند هم اكنون به عنوان بلندگوي استكبار و غرب عليه ايران به حرافي و شعاردهي مشغول باشند".

واكنش ارمنستان به اظهارات حجت الاسلام عاملي
حجت‌‌الاسلام سيد حسن عاملي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردبيل در نماز جمعه‌هاي اخير اين شهر طي سخناني در مورد "تجهيز جمهوري آذربايجان توسط جمهوري اسلامي ايران" و نيز "آموزش نيروهاي آذري و افغاني براي مقابله با نيروهاي ارمني" در طول سال‌هاي آغازين جنگ قراباغ ايراد نموده بود. كه واكنش‌هاي متفاوتي را به دنبال داشت.
وي از جمله گفته بود: "جوانان زيادي از جمهوري آذربايجان براي آموزش هاي چريكي و پارتيزاني به ايران آمدند. ده ها ماشين سلاح براي حمايت از شهر شوشا در اختيار جواناني قرار داده شد كه در آرزوي داشتن اندك تجهيزات نظامي بودند. با موافقت حكومت وقت و با درخواست "روشن جواداف" و "رحيم قاضي‌اف" و جهت ايجاد سيستم دفاعي، قرارگاه مشترك ايجاد گرديد و در اين قرارگاه‌ها اميران و افسران اردبيلي و تبريزي با جان و دل به برادران آذري خود كمك كردند و شبانه روز براي جلوگيري از تجاوز ارامنه تلاش نمودند و اردوگاه هاي حمايت از آوارگان جنگي تشكيل دادند".
به گزارش عصر ايران، اظهارات حجت‌الاسلام‌ عاملي درباره ارسال سلاح و آموزش جنگجويان افغان در زمان جنگ قراباغ براي كمك به جنگجويان آذربايجان در نبردشان با نيروهاي ارمني، جنجال ساز شد.
در واكنش به اين سخنان، وزير دفاع ارمنستان وجود جنگجويان افغان در زمان جنگ قراباغ كه به نفع نيروهاي آذري مي‌جنگيدند را تاييد كرد، اما اظهار نظري درباره اينكه اين نيروها از سوي ايران يا كشور ديگري تجهيز شده و يا آموزش داده مي‌شدند نكرد.
"سيران اوهانيان"، وزير دفاع ارمنستان در اين باره گفت: ‌"‌اين درست است، كه نيروهاي افغان براي آذربايجان مي‌جنگيدند و اين واقعيتي بود كه در جريان جنگ بارها گزارش شد".
وي افزود: "جنگجويان افغان در مراحلي از جنگ در منطقه قراباغ كوهستاني مستقر بودند، اما در مراحل بعدي و پس از توافقات انجام شده بين طرفين اين نيروها كم كم منطقه را ترك كردند".
از سوي ديگر سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان نيز در واكنش به اين موضوع ضمن عدم تاييد يا تكذيب اين ادعا صرفا به اين نكته اشاره كرد، كه "روابط گرم ايران و ارمنستان بدخواهاني دارد".
مقامات سفارت ايران در ارمنستان به خبرگزاري "آسبارز" اين كشور گفته‌اند كه نمي‌خواهند با استناد به اظهارات نامعتبر به روابط گرم ايران و ارمنستان خدشه وارد كنند. يكي از مقامات سفارت ايران در ارمنستان اعلام كرده است كه موضع ايران درباره بحران قراباغ مشخص است و مواضع رسمي ايران در اين باره از سوي رييس جمهوري، وزارت امور خارجه و يا سفير ايران در ايروان اعلام مي‌شود.
از سوي ديگر نشريه يني مساوات ارگان حزب مساوت جمهوري آذربايجان در شماره 13 مي (23 ارديبهشت) در تاييد سخنان حجت الاسلام عاملي در خصوص حضور مزدوران افغاني، ترك و ديگر مليت ها در قرباغ ، مقاله اي توضيحي به نقل از يكي از فرماند هان نظامي آن كشور كه در آن زمان در منطقه جنگي حضور داشت، به چاپ رساند. اين افسر فرمانده كه "سردار حميد اف" نام دارد ضمن تاييد حضور مزدوران خارجي در جبهه هاي جنگ قراباغ، به يني مساوات گفته است كه اكثر مزدوارن افغاني را زندانيان اين كشور تشكيل مي دادند.
حميد اف با اشاره به امضاي قراردادي ميان مقامات دولت وقت آذربايجان و طرف افغاني براي انتقال مزدوران اين كشور به قراباغ اظهار داشت، اين مزدوران براي اولين بار در زمان حكومت جبهه خلقي ابوالفضل ايلچي بيگ با آمدن به منطقه در گردان شماره 776 سازمان دهي شدند. بعدها به دليل فعاليت ها و تبليغات مذهبي از سوي اين مزدوران افغاني، غذر آنان را از كشورخواستيم. اما بعد از تغيير حكومت و روي كار آمدن حيدر علي اف، موج دوم ورود مزدوران افغاني براي جنگيدن در قراباغ آغاز گرديد. در آن زمان سازماندهي اين عمليات بر عهده "رسول قلي اف" معاون نخست وزير بود.
مساوات در ادامه مطلب با طرح موضوع حضور مزدوران تركيه اي و افسران ارتش اين كشور در جنگ قراباغ به نقل از "سردار حميداف" مي نويسد: "من به عنوان يك فرمانده وظيفه داشتم تا جنگجوياني از اين مزدوران انتخاب كنم. اما من تنها مزدوران تركيه اي را كه در كشور (جمهوري آذربايجان) آموزش ديده بودند انتخاب كردم اينان در قراباغ جنگيدند. در آن زمان حيدر علي اف به ما فرمان داد تا براي انتقال مزدوران افغاني آموزش ديده با دو افسر ايراني به اسامي "مظفرين" و "وحدت" در منطقه ارتباط بگيرم". حميداف در ادامه سخنانش اظهار داشت: "در آن زمان همگان مي دانستند كه در جنگ قراباغ دو واحد نظامي از سوي "ولي كوچوك" ژنرال ارشد ترك آذربايجاني الاصل و ديگر افسران تركيه اي براي جنگيدن عليه ارمنيان تشكيل شده بود. فرماندهي يكي از اين واحدها بر عهده "حكمت ميرزايف" و فرمانده واحد ديگر بر عهده "الدار آقايف" بود. از سال 1992 تا سال 1994 تركيه با حضور و مشاركت مستقيم فعالانه در تشكيل ارتش ملي آذربايجان ايفاي نقش نمود. تركيه چه به لحاظ روحي رواني و چه ارسال كمك هاي تسليحاتي بيش از ديگران به ما كمك كرد".

هیچ نظری موجود نیست: