۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

برگزاري نشست تخصصي "ارمنستان و روابط با همسايگان" در بنياد مطالعات قفقازْ

سفير ارمنستان در تهران:
همه‌پرسي يگانه‌ راهي است كه مي‌توان توسط آن مساله قرا‌باغ را به صورت عادلانه حل كرد. از سوي ديگر برگزاري همه‌پرسي بر خلاف موازين بين‌المللي نبوده و بر اساس تعيين حق سرنوشت است.

مدير كل آمريكاي وزارت خارجه :
اگر به روابط منطقه نگاه شود ايران بهترين همسايه براي همه‌ي كشورها است. اگر چه ايران با آذربايجان نيز اشتراكات و قرابت‌هاي نزديكي‌ دارد، اما جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول سياست خارجي خود حركت مي‌كند.

سفير پيشين ايران در ارمنستان‌:
جمهوري آذربايجان در نظر دارد در اجلاس بعدي ناتو مساله قراباغ را مطرح كند تا نيروهاي ناتو در اين منطقه حضور يابند. اما جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد كه نيروهاي ناتو در مرزهاي نزديك كشورش حضور داشته باشند.

نشست تخصصي "ارمنستان و روابط با همسايگان" با حضور آقايان "گريگور آراكليان" سفير ارمنستان در ايران، "محمد فرهاد كليني" سفير پيشين ايران در ارمنستان و "احمد سبحاني" مديركل آمريكاي وزارت خارجه در تاريخ 21 ارديبهشت ماه در بنياد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران برگزار شد.
گريگور‌ آراكليان سفير ارمنستان در تهران، در اين نشست با اشاره به روابط ايران و ارمنستان، اظهار داشت: "براي نشان دادن عمق روابط ايران و ارمنستان، هزاران دليل وجود دارد و ايران در طول20 سال گذشته وفاداري و صميميت خود را نسبت به ارمنستان اثبات كرده و در اين باره مدارك و اسناد بسياري وجود دارد".
وي افزود: "ارمنستان علاقمند است در يك ساختار منطقه‌اي كه ايران حضور دارد، عضو شود. سازمان اكو مي‌توانست سازمان مناسبي براي دو كشور باشد، اما موانعي براي حضور اين كشور در اين سازمان وجود دارد".
آراكليان با اشاره به روابط ارمنستان و تركيه، گفت: "در حال حاضر دو كشور مذاكرات از سرگيري روابط را به حالت تعليق درآورده‌اند زيرا تركيه اعلام كرده است كه براي از سرگيري روابط بايد مساله قرا‌باغ حل شود، اما ارمنستان معتقد است اين دو مساله جداي از يكديگرند".
سفير ارمنستان در تهران درباره مساله قرا‌باغ با بيان اينكه اين مساله بايد از طريق همه‌پرسي حل شود، گفت: "همه‌پرسي يگانه‌ راهي است كه مي‌توان توسط آن مساله قرا‌باغ را به صورت عادلانه حل كرد. از سوي ديگر برگزاري همه‌پرسي بر خلاف موازين بين‌المللي نبوده و بر اساس تعيين حق سرنوشت است. همچنين بايد تا حل نهايي مساله قرا‌باغ قرادادي مبني بر عدم اعمال زور و حمله به طرف مقابل از سوي دو كشور امضاء شود. اما تاكنون آذربايجان از امضاي اين قرارداد طفره رفته است".
وي در خصوص برقراري پرواز هوايي از ايروان به استپاناكرت (مركز قرا‌باغ)، گفت: "جمهوري ارمنستان تصميم گرفته است، مانند زمان شوروي اين پرواز از سر گرفته شود. اما در مقابل رييس هواپيمايي كشوري جمهوري آذربايجان، ارمنستان را تهديد كرده است و رييس‌جمهور ارمنستان به اين تهديدات جواب داده است".
سفير ارمنستان درباره ميانجيگري ايران در مساله قرا‌باغ، اظهار داشت: "موضع جمهوري اسلامي ايران درباره اين مساله منفعلانه نبوده، بلكه ميانجيگرانه بوده است و در آن برهه موضع ميانجيگري ايران بسيار مفيد واقع شد و اكنون نيز با تعميق هر چه بيشتر روابط ميان ايران و ارمنستان، تهران مي‌تواند بار ديگر مثمرثمر باشد. از سوي ديگر، مذاكرات درباره حل و فصل مساله قراباغ ادامه دارد و بهتر است كه در شرايط فعلي تغييري در چارچوب اين مذاكرات به وجود نيايد.
وي درباره مواضع احزاب ارمني درباره رابطه با ايران، گفت: همه احزاب ارمنستان درباره روابط دو كشور متحد‌النظر هستند و نگاه مثبتي دارند.ْ
در ادامه اين نشست احمد سبحاني، مدير كل آمريكاي وزارت خارجه كه خود مدتي در ارمنستان عهده‌دار سمت كارداري بوده با اشاره به روابط ايران و ارمنستان اظهار داشت: "براي ملت و دولت ارمنستان ثابت شده است، كه مطمئن‌ترين و مهمترين همسايه‌اش ايران است. اگر به روابط منطقه نگاه شود ايران بهترين همسايه براي همه‌ي كشورها است. اگر چه ايران با آذربايجان نيز اشتراكات و قرابت‌هاي نزديكي‌ دارد، اما جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول سياست خارجي خود حركت مي‌كند".
محمد فرهاد كليني، سفير پيشين ايران در ارمنستان، نيز با اشاره به نقش ايران در مساله قراباغ گفت: ايران همواره به عنوان ميانجي، يعني كشوري كه متعادل كننده و باني تفاهم ميان همسايگان بوده، عمل نموده و تلاش كرده آرامش را برقرار كند. اين در حالي است كه رفتارهاي يك‌جانبه‌ از سوي برخي كشورها انجام شد. اما براي جمهوري اسلامي ايران مهم است كه طرفين در يك شرايط عادلانه بتوانند موضوع را حل كنند. از سوي ديگر سياست جنگ در اين مساله نمي‌تواند كاري را پيش ببرد و تنها باعث افزايش خشونت در منطقه خواهد شد، به همين دليل مسئولان دو طرف بايد از برخورد احساسي پرهيز كنند و در يك شرايط منطقي به تفاهم دست يابند.
كليني با بيان اين‌كه بايد يك پل استراتژيك ميان گرجستان، ارمنستان و ايران ايجاد شود، افزود: "به تازگي شاهد همكاري مثبت آذربايجان، ايران و تركيه بوديم، كه مي‌بايست از سوي ديگر يك همكاري سه جانبه ميان ارمنستان، ايران و گرجستان ايجاد شود كه بدين ترتيب همكاري‌ها به صورت متوازن ادامه يابد".
وي با اشاره به اهميت قفقاز اظهار كرد: "همكاري‌ها ميان همسايگان اين منطقه با كشورهاي قفقاز بايد بر اساس اهميت معنوي باشد تا فضاي لازم به وجود آيد و كريدوري براي تفاهم ايجاد شود كه در همين زمينه مي‌توان به رفت‌وآمدهاي خبرنگاران دو كشور و مقامات قراباغ اشاره كرد كه اين رويدادها، دستاوردهاي معنوي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. در همين حال برخي كشورها تلاش مي‌كنند شرايط امنيتي را بار ديگر به قراباغ باز گردانند، كه اين منطقه در شرايط بحراني باقي بماند".
سفير پيشين ايران در ارمنستان با اشاره به ارزش ژئوپلتيك قفقاز، گفت: "در چارچوب رويكرد جديد منطقه قفقاز، موضوع انرژي و امنيت از اهميت بالايي برخوردار است، در حالي كه برخي تلاش مي‌كنند اين شرايط را كند كرده و صحنه را به نفع خود تغيير دهند".
وي افزود: جمهوري آذربايجان در نظر دارد در اجلاس بعدي ناتو مساله قراباغ را مطرح كند تا نيروهاي ناتو در اين منطقه حضور يابند. اما جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد كه نيروهاي ناتو در مرزهاي نزديك كشورش حضور داشته باشند، راه‌حل فرامنطقه‌اي غيرقابل قبول است و جمهوري آذربايجان نبايد از ناتو به عنوان مدعو ميزباني كند. از سوي ديگر دولت ارمنستان نيز بايد سياست‌هاي مذاكراتي و انعطاف هوشمندانه خود را دنبال كند تا بهانه‌اي به نيروهاي ثالث ندهد".

هیچ نظری موجود نیست: