۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

سفير ايران در ارمنستان: جايگاه راهبردي ايران عامل ثبات در منطقه و كشورهاي همسايه است

سفير جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان گفت: "جايگاه راهبردي ايران عامل ثبات در منطقه و كشورهاي همسايه است و اين امر در توسعه روابط دوستانه ميان ايران و ارمنستان نيز نقش مهمي دارد".
سيد علي سقائيان در تاريخ 7 ژانويه (17 دي ماه) در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در مسكو گفت: "ايران و ارمنستان سال هاست كه بر اساس احترام متقابل و رعايت اصل حسن همجواري به توسعه روابط و مناسبات دو جانبه مي‌انديشند و ضمن تعميق ارتباطات دو جانبه به ويژه در عرصه‌هاي جديد همكاري، در راستاي ارتقاء آن به مناسبات و همكاري هاي سه يا چندجانبه مي‌كوشند".
وي افزود: "در شكل‌گيري روابط دوستانه ميان ايران و ارمنستان، عواملي همچون نقش موثر ايران در كمك به حفظ ثبات كشورهاي همسايه، جايگاه و تاثيرگذاري قابل توجه جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام و جايگاه راهبردي اين كشور در منطقه و نيز عوامل ديگري همچون پيشينه تاريخي و تمدني و اشتراكات دو ملت، عوامل فرهنگي و وجود جامعه اقليت ارمني در ايران نقش داشته اند".
سفير ايران در ايروان با بيان اينكه روابط دو كشور در سال‌هاي اخير در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، علمي و كنسولي از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است گفت: "علاوه بر وجود زمينه‌ها و عوامل ترغيبي كه باعث تداوم روند رشد مناسبات دو كشور شده، اين امر به طور قابل ملاحظه اي متكي بر عزم و اراده مقامات سياسي دو كشور بوده است". سقائيان افزود: "هر چند كه معتقديم مناسبات و عمق همكاري‌هاي صنعتي و اقتصادي في مابين، متناسب با توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در روابط دو كشور نيست و در اين راستا بايد اقدامات و برنامه ريزي‌هاي اصولي و مدون تري را در دستور كار قرار داد، كه اميد است در آينده نزديك اين امر مهم محقق گردد".
سقائيان در ادامه اين گفت و گو به توسعه مناسبات سياسي ايران و ارمنستان اشاره كرد و افزود: "تبادل هيات‌ها و سفر مقامات ارشد دو كشور در سطح روساي جمهور، روساي پارلمان ها، وزراي خارجه، دبيران شوراي عالي امنيت ملي و وزراي دو كشور شاهدي بر اين امر است". وي گفت: "در سال 1388شاهد سفر "سرژ سركيسيان"، رييس جمهوري و "هويك آبراهاميان"، رييس مجلس ارمنستان به ايران و همچنين سفر گروه دوستي پارلماني كشورمان به ارمنستان بوديم و طي سال جاري نيز سفر تعداد ديگري از مقامات سياسي دو كشور در دستور كار قرار دارد كه تحقق آنها به تعميق مناسبات دو جانبه كمك خواهد كرد".
سفير ايران در ارمنستان همكاري‌هاي اقتصادي ايران و ارمنستان را نيز داراي روند رو به توسعه توصيف كرده و گفت: "اميدواريم با طراحي، تنظيم و تعريف حوزه‌هاي جديد، اين عرصه نيز متناسب و همسان با عرصه سياسي، شاهد پيشرفت و ترقي روز افزون گردد". وي افزود: "در حال حاضر همكاري‌هاي استاني، همكاري‌هاي مرزي و گمركي، همكاري در عرصه‌هاي انرژي، همچون خط لوله گاز ايران-ارمنستان، تلاش براي تقويت سرمايه‌گذاري هاي مشترك و برگزاري منظم كميسيون‌هاي مشترك اقتصادي از جمله شاخص‌هاي توسعه اقتصادي روابط دو كشور به شمار مي‌روند".
سقائيان در خصوص طرح هاي در دست بررسي دو كشور گفت: "ايران و ارمنستان در عرصه‌هاي ديگري همچون ريلي و انرژي در حال بررسي و ارزيابي پروژه‌هاي پيشنهادي جديد هستند كه درصورت دارا بودن توجيه اقتصادي و فني، رايزني‌ها براي عملياتي ساختن آنها صورت خواهد گرفت". وي حجم مبادلات بازرگاني ميان ايران و ارمنستان در سال گذشته را250ميليون دلار اعلام و خاطرنشان كرد: "هشتمين نشست كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور براي بررسي راه‌هاي توسعه همكاري‌ها در اين زمينه در اوايل بهمن ماه برگزار خواهد شد".
وي با اشاره به همكاري‌هاي نزديك ايران و ارمنستان در عرصه منطقه اي گفت: "دو كشور در خصوص مسائل منطقه‌اي ضمن تداوم رايزني‌هاي ديپلماتيك و مشورت پيرامون تمامي معادلات و تحولات منطقه‌اي معتقد به ضرورت بهره برداري از ظرفيت‌هاي منطقه‌اي براي فائق آمدن بر چالش‌هاي منطقه‌اي هستند".
سقائيان در ادامه اين مصاحبه آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل و فصل مناقشات منطقه‌اي ازجمله مساله قراباغ را مورد تاكيد قرار داده و افزود: "بهترين و كارآمدترين شيوه و راه براي حل و فصل چالش‌ها و مناقشات، اتكاء و توسل به مذاكرات و شيوه‌هاي مسالمت آميز است و اميدوارم فعاليت ها و تحركات دو جانبه و منطقه‌اي ما ضمن تقويت صلح و ثبات منطقه‌اي به توسعه كشورها و رفاه ملت‌هاي منطقه منتهي شود".

هیچ نظری موجود نیست: