۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

افشاي پشت پرده مسابقات موسيقي "يوروويژن"

در مسابقات آواز "يوروويژن" سال 2011 كه فينال آن در روز 14 مي (24 ارديبهشت) در شهر دوسلدورف آلمان برگزار گرديد، جمهوري آذربايجان با دو خواننده خود "الدار قاسم‌اف" و "نگار جمال"، ضمن كسب اكثريت آرا، رتبه اول را كسب كرد. كسب اين مقام در شرايطي كه كارشناسان هنري اين گروه آواز را از لحاظ هنري فاقد تسلط كافي ارزيابي مي‌كردند، بحث‌هايي را پديد آورد. به اعتقاد كارشناسان، محافل و لابي ذي‌نفوذ يهودي با در نظر گرفتن اهداف خاص، نقش عمده‌اي در كسب موفقيت گروه آواز جمهوري آذربايجان ايفا كرده‌اند.
منابع محلي آذربايجاني اعلام كرده‌اند؛ الدار قاسم‌اف از سال 2007 تاكنون به مركز فرهنگي اسراييل در باكو رفت و آمد داشته و ترانه‌هاي سياسي اين رژيم را تمرين مي‌كرده است.
پايگاه خبري "تابناك" به نقل "ايزروس"، سايت يهوديان روسيه مي‌نويسد: الدار قاسم‌اف ترانه‌هاي گوناگوني را به زبان عبري خوانده كه همگي آنها در راستاي حمايت از موجوديت نامشروع رژيم صهيونيستي بوده است".
بنا بر اين گزارش، نخستين ترانه عبري كه قاسم‌اف خوانده است، "شيرله شالون" نام دارد كه در سال 1969 و در زمان تجاوز اسراييل به مصر توسط "ياكوروتبليت"، از شاعران افراطي يهودي به بهانه يادبود سربازان اسراييلي كشته شده در جنگ با مصر سروده شده و حاكي از نفرت به مسلمانان است.
به نوشته ايزروس، "ريما باركان"، رايزن فرهنگي سابق اسراييل در باكو با تأكيد بر اينكه اسراييل، الدار قاسم‌اف را فراموش نمي‌كند، گفته است: "الدار قاسم‌اف در نهم فوريه سال 2010 هنگام سفر "آويگدور ليبرمن"، وزير امورخارجه رژيم صهيوينستي به باكو، ترانه عبري "ميل خامت خاخاتاشا" را اجرا كرده، اين ترانه نيز در زمان جنگ رژيم صهيونيستي با اعراب ساخته شده است.
با پيروزي جمهوري آذربايجان در مسابقات "يورويژن"، باكو در سال 2012 ميزبان برگزاري اين مسابقات خواهد بود. ياد آور مي‌گردد كه "نگار جمال" خواننده زن اين گروه آواز تابعيت انگليسي داشته و در شمال آن كشور زندگي مي‌كند.
بعد از پيروزي اين گروه آواز تحليل ها و تفسيرهاي كمي در خصوص ابعاد چشمگير هنري اين گروه نوشته و گفته شد. بلعكس اكثر تحليل‌ها در خصوص "سرقت هنري" و "دزدي آرا" اين گروه بود. كارشناسان متن آواز هنرمندان جمهوري آذربايجان را تمام و كمال برگرفته از يك آواز گروه معروف زهمذعحثق ثدخ مي‌دانند.
و اما "نوروز محمداف"، رييس روابط خارجي كاركنان نهاد رياست جمهوري آذربايجان در خصوص نقش سياست در پيروزي گروه هنري اين كشور گفت: پيروزي در "يوروويژن" به مسائل سياسي ارتباط دارد.
به گفته اين مقام آذربايجاني، اروپا به تحولات سياسي كشور به ديده مثبت مي‌نگرد. به عبارت ديگر "جامعه جهاني ما را بدون هيچ مسئله اي به عنوان عضوي از اروپا پذيرفته است".
از موضوعات جالب مراسم پاياني و بعد از اعلام پيروزي گروه جمهوري آذربايجان، به احتزاز در آوردن پرچم تركيه از سوي "نگار جمال" و نشان دادن علامت گرگ‌هاي خاكستري با انگشتان توسط وي بود. اين حركت شركت كننده آذربايجاني آنچنان سخيف و زشت بود كه حتي واكنش‌هايي در جمهوري آذربايجان در پي داشت.
به گفته "سردار جلال‌اوغلو"، يكي از فعالان سياسي جمهوري آذربايجان، مقامات دولتي اعلام ‌كرده‌اند كه براي پيروزي در اين مسابقه، حدود دو ميليون يورو هزينه كرده‌اند، در حالي كه هزينه‌هاي واقعي ده الي پانزده برابر اين رقم بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: