۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

نماينده كرد مجلس تركيه: آنچه بر ارمنيان گذشت نژادكشي بود

"محمد نظير كاراباش"، نماينده كردتبار مجلس ملي تركيه از حزب "صلح و دموكراسي" كه طرفدار حقوق كردها مي‌باشد، از دولت آن كشور خواست تا "وقايع سال 1915" را به عنوان "نژادكشي" به رسميت بشناسد و از ملت ارمني عذرخواهي نمايد.
روزنامه "زمان" چاپ تركيه به نقل از اين نماينده مجلس نوشت: "ما تصويب طرح ارمني (منظور طرح شناسائي واقعيت نژادكشي ارمنيان از سوي كميسيون روابط خارجي كنگره آمريكا است- آراكس) را مهم مي‌دانيم. من بر اين باورم كه اين حركت زنگ خطري براي دولت تركيه و سياستمداران كشور بود تا آنان سامان بخشيدن به موضوعات لاينحل مانده را مد نظر داشته باشند".
كاراباش افزود: بحث و بررسي درباره آنچه در سال 1915 بر ارمنيان گذشت در تركيه همواره يك تابو بوده است.
اين نماينده كرد به "زمان" گفته است: " لازم و همچنين اجتناب‌ناپذير است تا ما درباره وقايع به وقوع پيوسته در كشورمان عذرخواهي نمائيم. نام آن "نژادكشي" باشد يا "كشتار" هيچ فرقي نمي‌كند، ما بايد از ملتي كه قرباني فجايع بزرگي گرديده، پوزش بطلبيم، ما بايد بررسي و بحث درباره اين موضوع را در بين خود آغاز نماييم و به روابط خود با ارمنيان سر و سامان دهيم".
از سوي ديگر برنامه "خبر 27" تلويزيون تركيه به نقل از كاراباش اعلام كرد، "آنچه در ابتداي قرن بيستم بر ارمنيان گذشت هيچگاه در تركيه مورد بحث قرار نگرفته و به رسميت شناخته نشده است. اين براي ما شرم آور است كه قبل از آنكه ما در تركيه اين مسئله مورد بحث و كنكاش قرار دهيم، آمريكا و مجالس كشورهاي اروپايي آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند".

هیچ نظری موجود نیست: