۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

تسليم نامه به "بان كي مون"

كارن نظريان، سفير جمهوري ارمنستان در سازمان ملل متحد كه قبلا سفير اين كشور در ايران بود، در ابتداي ماه مارس گذشته نامه‌اي را تسليم "بان كي‌مون"، دبير كل اين سازمانكرد، كه به عنوان سند براي تمامي اعضا فرستاده شد. در اين نامه سفير ارمنستان از ادامه موضعگيري تحريك‌آميز و جنگ‌طلبانه رهبري آذربايجان انتقاد كرده است.
آقاي نظريان اعلام داشته است كه "تفسير جمهوري آذربايجان در مورد "اشغال" قراباغ از سوي ارمنستان اشتباه است، زيرا جمهوري خودمختار قراباغ كوهستاني كه در دوران حكومت شوروي تحت حاكميت جمهوري آذربايجان شوروي قرار گرفته بود. با استفاده از قوانين جاري آذربايجان و شوروي همه پرسي برگزار كرده و استقلال خود را اعلام كرده است. رهبري آذربايجان بر خلاف عرف بين المللي به اين همه پرسي احترام نگذاشته و ارامنه ساكن در ديگر مناطق آذربايجان از جمله سومگايئت، گنجه و باكو را تحت فشارهاي شديد، قتل، غارت و كشتار قرار داده است. آذربايجان بيست ‌و سه سال پيش در پي تصويب درخواست استقلال از سوي مجلس محلي قراباغ كشتار ارامنه سومگايئت را ترتيب داد و دو سال پس از آن ارامنه ساكن پايتخت را مورد يورش قرار داد. اين كشتارها با درگير شدن نيروهاي نظامي شوروي چند روز بعد پايان يافت و گروهي از عاملين آن بازداشت و دادگاهي شدند. اما دولت آذربايجان پس از فروپاشي شوروي تمامي اين زندانيان را آزاد كرده و به آنان مدال رشادت نيز داد".
كارن نظريان در نامه خود يادآوري كرده است كه "جمهوري آذربايجان اكنون نيز در مرزهاي قراباغ و ارمنستان تحريكات و تجاوزات متعدد انجام داده و قرارداد آتش‌بس را نقض مي‌كند و با اين موضع‌گيري‌هاي غيرسازنده روند مذاكرات صلح‌آميز قراباغ را دچار مشكل مي‌سازد".

هیچ نظری موجود نیست: