۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

اعتراض مسيحيان اورشليم به تل‌آويو

دولت اسراييل قصد دارد ازكليساها ماليات اخذ كند
مسيحيان اورشليم عليه تصميم اخير مبني بر اخذ ماليات از كليساهاي اين كشور اعتراض كردند. آنان اين تصميم دولت اسراييل را تخطي از رسوم و عرفي مي‌دانند كه از زمان حكومت عثمانيان تاكنون بر اين سرزمين جاري بوده است.
به گفته اسقف "آريس شيروانيان"، رييس شوراي اداري خليفه‌گري ارمنيان اورشليم، طبق رسومي كه از قرن 19 تا كنون بر كل كليساهاي مسيحيان اورشليم حاكم بوده است، نهادهاي كليسائي از پرداخت ماليات معاف بوده و براي آنان استثنائاتي قائل شده‌اند. به گفته اسقف اين تصميم تل‌آويو تازگي ندارد، دولت پيشين اسراييل نيز درخواست مشابه‌اي را مطرح كرده بود، كه با اعتراض بسيار شديد كليساهاي مسيحيان روبرو گشت و به مرحله اجرا گذاشته نشد. ما مخالف اخذ ماليات از كليساها هستيم".
وي دليل و استدلال مخالفت كليساها با اين نظر دولت اسراييل را چنين بيان كرد: "كليساها كارها و فعاليت‌هاي عام‌المنفعه و خيريه بسياري انجام مي‌دهند، كليساها به مدارس كمك و از فقرا حمايت مي‌كنند، لذا چنانچه از آنان ماليات اخذ شود، اين موضوع بر فعاليت‌هاي آنان تاثير سوء خواهد گذاشت".
او اظهار اميدواري كرد كه با اتحاد و همكاري كليساهاي مسيحي از به مرحله گذاشته شدن اين تصميم جلوگيري شود.
در واكنش به اين تصميم دولت، اواسط ماه آوريل (اواخر فروردين) رهبران مذاهب مسيحي اورشليم اطلاعيه مشتركي را صادر كردند كه در آن از تصميم دولت مبني بر دريافت ماليات از دارايي‌ها و املاك كليساها اظهار نگراني و ناخرسندي شده است. در زير اين اطلاعيه، امضا پاتريارك كليساي لاتين، كليساي كاتوليك ارمنيان، خليفه‌گري ارمنيان اورشليم، كليساي كاتوليك سوريه، كليساي ارتودكس سوريه، كليساي ماروني، كليساي لوتري و اسقف‌ها و سراسقف‌هاي كليساي آنگليكان به چشم مي‌خورد.

هیچ نظری موجود نیست: