۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

نوه جلاد عثماني: "خانواده ما مديون ارمنيان است"

روزنامه "حريت ديلي نيوز"، چاپ تركيه در يكي از شماره هاي سال جديد ميلادي مطلب جالبي به نقل از "بيزاده بيولنت عثمان" نوه آخرين سلطان عثماني كه اينك 80 سال سن دارد به چاپ رساند.
عثمان در گفتگو با حريت گفته است: " اعضاي خانواده ما نجات و زندگي خود را مديون ارمنيان فرانسه مي دانند، آنان زماني كه ما از تركيه تبعيد شديم ما را نجات دادند. خانواده ما در زمان تبعيد هيچ پولي در جيب نداشت، اما با اين حال دوستان ارمني خانواده ما به كمك ما آمدند. من نمي توانم منكر آن همه شجاعت هايي باشم كه ارمنيان به خاطر ما انجام دادند".
در ادامه عثمان به اين روزنامه گفته است: "من طرفدار حقيقت هستم، اما نگاه ما بايد به آينده معطوف باشد. آلماني ها و فرانسوي ها نيز يكديگر را نابود كرده اند اما آنان توانسته اند با يكديگر به گفتگو بنشينند".
عثمان با اشاره به طرز تفكر و جو حاكم در خانواده خود اظهار داشت: "من بسيار شاهد گريه و زاري و اظهار اميدواري مادرم بوده ام، او اميدوار بود كه با شكست و ناكامي "مصطفي كمال آتاتورك"، بنيان گذار جمهوري تركيه ما اين امكان را خواهيم يافت كه به وطن بازگرديم. مادرم و مادربزرگم بسيار مايل بودند كه من زبان تركي را فرا گيرم، اما پدر من يك جمهوري خواه بود و نهايتاً به آتاتورك كمك كرد".
يادآور مي گردد؛ بعد از سركوب قيام "عبدالحميد دوم"، سلطان عثماني عليه حزب اتحاد و ترقي (ترك هاي جوان) در سال 1909 وي از اريكه سلطاني به زير كشيده شد و راهي بازداشتگاه گرديد. عبدالحميد تا سال 1912 ميلادي در شهر سالونيك نگهداري مي شد، سپس به استانبول منتقل گشت و تا زمان مرگش در حبس به سر برد. بعد از مرگ وي، اعضا خانواده آخرين سلطان عثماني به كشور فرانسه تبعيد شدند.
در خلال سال هاي 96- 1894 در مناطق شرقي آناتولي (ارمنستان غربي) و ديگر مناطق امپراتوري عثماني، به فرمان سلطان عبدالحميد دوم كشتار هاي وسيعي عليه اتباع مسيحي امپراتوري و در وحله نخست ارمنيان به وقوع پيوست.

هیچ نظری موجود نیست: