۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

هنـرمنـد ترك به دليـل قــبول واقعـيت قتل عام ارمنيان تهديد به مرگ شد

خانم "پلين باتوي" هنرپيشه نامي ترك بعد از تأييد اينكه؛ "ارمنيان در سال 1915 قتل عام شده‌اند" به مرگ تهديد شد. خانم باتوي اين مطلب را در برنامه "پستوي تاريخ" كه از كانال تلويزيوني "خبر ترك" پخش مي‌گرديد، بيان داشت.
اين هنرمند زن دختر "اينال باتوي"، يكي از ديپلمات‌هاي كهنه‌كار تركيه كه مدت‌ها سمت سفيري اين كشور در خارج را بر عهده داشته مي‌باشد. وي در خلال اين برنامه ضمن بيان وقايع آن سالها صراحتاً گفت؛ "آنچه در سال 1915بر ارمنيان روا گشته حقيقتاً قتل‌عام بوده است".
اين بانوي هنرمند در خلال سخنانش تحت تأثير وقايع تاريخي شروع به گريستن نمود. وي سپس افزود: "همه ما بايد مواظب آنچه به زبان مي‌آوريم باشيم، زيرا من هفته پيش به دليل اظهار نظر بارها مورد تهديد قرار گرفته‌ام".
خانم باتوي در ادامه سخنانش گفت: "من هر روز نامه‌هاي الكترونيكي دريافت مي‌كنم كه در آن‌ها نوشته شده است: "برو وكيل آنان شو". من وكيل هيچ ملتي چه ترك، چه ارمني و چه كرد نيستم. من تنها مي‌گويم بايد درباره آنچه به وقوع پيوسته واقع‌بينانه صحبت كنيم". وي با اشاره به اين جمله اردوغان كه " آيا ملت ما تا اين حد تنگ‌نظر شده است" اظهار داشت: "گروه‌هايي هستند كه تفكرات اينچنيني را ترويج مي‌دهند ما به ملت تنگ‌نظري بدل شده‌ايم كه حتي سخنان نخست وزير نيز هيچ تأثيري بر آن ندارد، به لحاظ وجود اين گونه بينش من بارها مورد تهديد واقع شده‌ام".
قابل ذكر است كه اردوغان جمله فوق را بعد از آن بيان داشت كه به اعتقاد وي رسانه‌هاي خبري داخلي و خارجي سخنانش مبني بر اخراج يكصد هزار ارمني از تركيه را تحريف كرده و انتقاداتي را متوجه وي ساختند، كه اردوغان از آن‌ها به عنوان "غيرمنصفانه و غرض‌ورزانه" ياد كرد.
اردوغان در واكنش به اين موضوع بعد از بيان اين جمله كه "آيا ملت ما تا اين حد تنگ‌نظر گشته است". گفته بود: "سخن من در مورد اخراج ارمنيان هيچ ارتباطي به هموطنان ارمني كشور (اتباع ارمني تركيه) ندارد. من به همه مقاله‌نويسان و روزنامه‌نگاران و آناني كه مي‌خواهند با تحريف سخنانم به من درس انسان‌دوستي بدهند و تمامي كساني كه به من مي‌گويند از بابت بيان اين سخن پوزش بطلبم، مي‌گويم كه شما بهتر است وظيفه وكالت خود را به طور شايسته و بايسته در جاي مقتضي انجام دهيد. ما خوب مي‌دانيم كه از چه كساني پوزش بطلبيم. شما در ابتدا وكيل ملت ترك باشيد. اين مسئله را ياد بگيريد و بعد به ما درس بشردوستي بدهيد".
بعد از شدت يافتن واكنش‌هاي داخلي و جهاني به سخنان نخست وزير تركيه مبني بر اخراج اتباع جمهوري ارمنستان ساكن تركيه، وي ابتدا رسانه‌ها را به دليل انعكاس "ناصحيح" سخنانش مقصر واقعي جلوه داد، اما بعد از آن‌كه شواهد و اسناد اين سخنان بر ملا گشت و اردوغان چند بار ديگر خصوصاً بعد از تصويب قطعنامه شناسايي واقعيت نژادكشي ارمنيان از سوي مجلس سوئد و كميسيون روابط خارجي كنگره آمريكا، صراحتاً سخنان تهديدآميز خود را تكرار كرد، مشخص گرديد كه اتهام اردوغان عليه رسانه‌هاي داخلي و خارجي بي‌مورد بوده و آنان دقيقاً سخنان نژادپرستانه وي را انعكاس داده‌اند. اما جالب آن است كه عليرغم افشاي اين افتضاح، اردوغان باز هم مصر است به نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي درس "بشردوستي" نيز بدهد(!).
ياد آور مي‌گردد؛ كه هم اينك ميليون‌ها تن از اتباع تركيه به صورت غيرقانوني در كشورهاي اروپايي خصوصاً آلمان، هلند، بلژيك و يونان گذران عمر مي‌كنند.

هیچ نظری موجود نیست: