۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

"عثمان بايدمير"، شهردار دياربكر: ارمنيان، به سرزمين‌هاي خود باز گرديد

اواخر ماه مارس (اوايل بهار) در خانه فرهنگ شهر "دياربكر" تركيه برنامه هنري تحت عنوان "شب موسيقي ارمني" برگزار گرديد. در اين برنامه هنري "مصطفي الحان"، هنرمند كرد با هم آوايي "دودوك" (از سازهاي بادي ارمني كه به ني شباهت دارد- آ.) به خواندن آوازهاي كردي پرداخت. در خلال اين برنامه گزيده‌هايي از فيلم زندگي "هراند دينك"، خبرنگار شهيد ارمني بر پرده بزرگ سالن به نمايش در آمد.
در جريان اين برنامه هنري همچنين ياد "آرام تيگران"، نوازنده و خواننده ارمني، كه سال گذشته چشم ازجهان فرو بست گرامي داشته شد. تيگران كه به سرودن و خواندن آوازهاي كردي، تركي و ارمني شهرت داشت، پيش از مرگش وصيت كرده بود كه او را در آرامگاه ارمنيان شهر دياربكر كه زادگاه وي و نيز پدر، مادر و نياكانش بود به خاك بسپارند كه البته به دليل مخالفت مقامات تركيه اين درخواست محقق نگشت.
در خلال اجراي يكي از سروده‌هاي زنده ياد "آرام تيگران" توسط مصطفي الحان، حاضران در سالن از جمله "عثمان بايدمير"، شهردار كرد دياربكر يكصدا وي را همراهي مي‌كردند.
در پايان برنامه شهردار دياربكر با تقديم شاخه‌هاي گل از الحان خواننده و "اوندر اشاك"، نوازنده دودوك قدرداني و تشكر كرد. وي طي سخناني گفت: "در گذشته‌اي بسيار نزديك ارمنيان بخش مهمي از جمعيت دياربكر را تشكيل مي‌دادند، متاسفانه ما آنان را از دست داديم. اما تنها رفتگان، آناني كه مصائب و رنج‌هاي بسياري را متحمل شده و ناچار اينجا را ترك كردند، دچار خسران نشده‌اند، بلكه ما نيز زحمات بسياري متحمل شده‌ايم. آنان (ارمنيان) با رفتن خود موفقيت و وفور نعمت را نيز با خود بردند. من از شما درخواست و خواهش مي كنم كه به سرزمين‌هاي خود باز گرديد".
يادآور مي گردد؛ "عثمان بايدمير"، شهردار دياربكر در همايشي كه چندي پيش تحت عنوان "جامعه دمكراتيك" در شهر كردنشين"ماردين" تركيه برگزار گرديد، طي سخنراني شجاعانه در يكي از جلسات كميته‌هاي اين همايش گفته بود: "زماني در بين‌النهرين آشوريان، ارمنيان و كردها زندگي مي‌كردند. آنان با حفظ هويت ديني خود سمبل همزيستي، صلح، پيشرفت و موفقيت بودند. اما كساني به اينجا آمدند و مدت‌ها بر ما حكومت كردند. در اين مدت بسياري مجبور شدند منطقه را ترك نمايند. من اين موضوع را با درد بسيار بيان مي‌كنم. چرا كه 120 سال پيش آنان بيش از 40 درصد كل جمعيت را تشكيل مي‌دادند و مطمئناَ هيچ اظهار تاسف و پوزشي از وسعت اين فاجعه نخواهد كاست".
شهردار دياربكر بعد از مخالفت مقامات ترك با به خاك سپاري "آرام تيگران" در آرامگاه ارمنيان اين شهر ضمن انتقاد شديد از اين برخورد، شخصاً مراسم ترحيمي براي تيگران در آرامگاه ارمنيان دياربكر برگزار كرد. وي در خاتمه مراسم مشتي خاك از محلي كه براي خاكسپاري تيگران آماده شده بود برداشته و قول داد آن را به خارج برده و بر مزار تيگران بپاشد.
جالب است بدانيد كه آرامگاه ارمنيان دياربكر به دستور شهردار بازسازي و كار مرمت كليساي ارمنيان اين شهر موسوم به "گيراگوس مقدس" نيز آغاز گشته است. از ميزان جمعيت فعلي ارمنيان اين شهر اطلاعات موثقي وجود ندارد، ولي احتمال داده مي‌شود كه جمعيت ايشان كمتر از يكصد نفر باشد. در مراسم عيد پاك كه در محل كليساي ارمنيان برگزار گرديد حدود 50 تن از ارمنيان حضور داشتند. در جريان قتل عام گسترده ارمنيان دياربكر در سال 1915 اكثر آنان كشته و خانه و روستاهاي آنان به آتش كشيده شده و يا توسط ترك‌ها غصب گرديد.

هیچ نظری موجود نیست: