۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

وزارت امور خارجه تركيه حكم "نسل‌كشي" صادره از سوي دادگاه آرژانتين را محكوم نمود

سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه در تاريخ پنجم آوريل گذشته اظهار داشت: "دادگاه آرژانتين در خصوص شكايت يك شخص ارمني ‌تبار در سال 2001 هفته پيش حكمي صادر نمود. خبر صدور اين حكم را كه در آن ادعا شده است، "دولت تركيه در سالهاي 1915 تا 1923 مرتكب نسل‌كشي عليه ارامنه گرديده است" را با نهايت تاسف دريافت كرديم".
سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه در پاسخ به سوالي در اين خصوص گفت: "حكم اين دادگاه محلي را، كه بدون در نظر گرفتن اصول حقوق جهاني، قراردادهاي بين‌المللي و با بررسي‌هاي غير حقوقي صادر شده و حكمي غير جدي مي‌باشد، محكوم نموده و رد مي‌نماييم".
اين سخنگو افزود: "پر واضح است كه چنين اقداماتي در عادي شدن روابط تركيه با ارمنستان و برقراري مجدد دوستي‌ها در سايه ارزيابي مشترك تاريخ از سوي طرفين و رسيدن به قضاوتي عادلانه در خصوص تاريخ و گذشته، اثر مثبتي نخواهد داشت".
قاضي "نوربرتو اوياربيده" در راي خود چنين آورده است: "دادگاه با تكيه بر شكايت شماره 2001/610/2 مربوط به "گريگوريو هايراپتيان" به اين نتيجه رسيده است كه شاكي كاملاً محق است و بر اساس آن اعلام مي‌نمايد كه دولت تركيه طي سال‌هاي 23-1915 عليه ارمنيان مبادرت به نسل‌كشي نموده و از اين بابت مجرم شناخته مي‌شود".

هیچ نظری موجود نیست: