۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

مخالفت

در ماه‌هاي اوت و اكتبر سال گذشته ميلادي (مرداد - مهر) نظرسنجي در چند كشور اروپايي در مورد عضويت تركيه در اتحاديه اروپا صورت گرفت. اتباع كشورهاي آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانيا و لهستان در پاسخ به اين سوال كه در صورت برگزاري رفراندم در مورد عضويت تركيه در اتحاديه اروپا، آنان چه راي خواهند داد؟ اين نتايج به دست آمد. در مجموع 52 درصد اتباع كشورهاي عضو اين اتحاديه مخالف عضويت تركيه، 41 درصد موافق و 7 درصد ديگر نتوانستند نظر مشخصي ارائه نمايند.
مردم فرانسه با 4/64 درصد راي منفي در صدر مخالفان قرار داشتند. آلماني‌ها با 62 درصد رتبه دوم و سپس انگلستان با 3/46 درصد جابگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند. بر خلاف اين سه كشور، مردم اسپانيا و لهستان ديد مثبت‌تري به موضوع داشته‌اند، بدين ترتيب كه 2/58 درصد مردم اسپانيا و 4/51 درصد لهستاني‌ها موافق عضويت تركيه بوده‌اند.
"مركل" و "ساركوزي"، روساي آلمان و فرانسه از مخالفان سرسخت عضويت تركيه در اتحاديه اروپا به شمار مي‌آيند. اين دو بارها به صراحت سخناني در مخالفت با عضويت آنكارا در اين نهاد اروپايي بيان داشته‌اند. جالب اين كه وجود جوامع بزرگ ترك در اين دو كشور، كه فعاليت‌هاي مستمر و گسترده‌اي در حمايت و ترويج مواضع آنكارا انجام مي‌دهند، نتوانسته است تاثير مثبتي در جلب نظر مردم اين كشورها ايجاد نمايد.

هیچ نظری موجود نیست: