۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

احساس امنيت

"اورهان پاموك"، نويسنده شهير ترك و دارنده جايزه نوبل ادبيات سال 2006، در گفت‌وگو با بي. بي. سي. گفت: "در تركيه كساني هستند كه از هر فرصت براي بر هم زدن روابط تركيه با اتحاديه اروپا سود مي‌جويند". وي با اشاره به تهديدات روزمره عليه جانش اظهار داشت، در تركيه آنقدرها هم احساس امنيت نمي كند.
پاموك در بخش ديگري از مصاحبه‌اش گفت: "دولت تركيه محافظيني را در اختيار من گذاشته است. آنان بر اين عقيده‌اند، كه من به اين حفاظت نياز دارم".
وي مايل نيست درباره جزئيات اين موضوع توضيح بيشتري ارائه دهد، زيرا به گفته او در خلال دهه‌هاي گذشته افراد بيشماري به خاطر بيان اين مسائل تحت فشارهاي سياسي قرار گرفته‌اند.
او مي‌گويد: در رابطه با مجموعه اين مسائل وي به هيچ وجه مايل نيست آنچه بر وي گذشته است را حتي يك بار ديگر در فكر خود مرور كند.
رمان نويس ترك اعتقاد دارد، فشار هايي كه در خلال 5 سال اخير بر وي روا گشته در حقيقت سلسله تهاجماتي از يك سناريو برنامه‌ريزي شده بوده است.
پاموك در اين باره گفت:" عملكرد كساني كه در كشور از هر اقدام و فرصتي براي ايجاد مانع در راه ورود تركيه به اتحاديه اروپا سود مي‌جويند، مرا متعجب مي‌سازد. اعمال فشار عليه من از طريق دادگاه هاي كشور بخشي از اين اقدامات مي‌باشد. اين افراد مايل نيستند كه جامعه آزاد در كشور شكل گيرد. تمام اميد آنان بر وقوع كودتاها است. من فكر مي‌كنم كه عضويت تركيه در اتحاديه اروپا يكي از آرزوهاي "كمال آتاتورك" بوده است".
اورهان پاموك با اشاره به روند رو به افول روابط تركيه با اتحاديه اروپا گفت: "روابط تركيه با اتحاديه اروپا در شرايط كنوني نه تنها اميدبخش نيست، بلكه بد نيز مي‌باشد. اينك دو اروپا وجود دارد، يكي از آن دو، اروپاي ساركوزي و مركل است. آنان تاكيد مي‌كنند، كه اتحاديه اروپا يك باشگاه اروپايي است. اما وقتي پيشنهاد طرح "همكاري ويژه" را به آنكارا ارائه مي‌دهند، در حقيقت يك نوع پاسخ رد دادن به درخواست عضويت تركيه را مطرح مي كنند".
اين نويسنده ترك در مصاحبه ديگري كه با نشريه اسپانيايي سهشح مث انجام داد، در خصوص مسئله عضويت تركيه در اتحاديه اروپا، گفت: آتاتورك همواره بر لزوم رسيدن قشر آگاه جامعه تركيه به سطح تمدن روز دنيا تاكيد مي ورزيد. آتاتورك با اين سخن به صراحت به اروپا اشاره داشت. قرن‌هاي متوالي حكومت عثماني عليه اروپا مي‌جنگيد و دشمن اروپا به شمار مي‌رفت، اروپا مسيحي بود و ترك‌ها عليه آن مبارزه مي‌كردند، اما حال براي رسيدن به اتحاديه اروپا مبارزه مي‌كند". وي اظهار اميدواري كرد، كه اتحاديه اروپا به تركيه براي نيل به دموكراسي و جامعه آزاد كمك خواهد كرد.
يادآور مي گردد؛ اورهان پاموك بعد از مصاحبه با يك نشريه سوئيسي و بيان صريح موضوع قتل‌عام ارمنيان و لزوم بررسي و صحبت آزادانه درباره وقايع اسف بار سال 1915 و اينكه در اين سال بيش از يك‌ونيم ميليون ارمني و نزديك به سي‌هزار كرد به قتل رسيده‌اند، از سوي مقامات قضايي تركيه به دادگاه فراخوانده شد. دادستاني تركيه با استناد به ماده 301 قانون كيفري تركيه، به اتهام "توهين به احساسات و شان ملت ترك" عليه اين نويسنده حكم پيگرد قضايي صادر نمود. اين پيگردها و در كنار آن تهديدات روزمره عليه جان وي و مهمتر از همه قتل هراند دينك روزنامه نگار ارمني كه از دوستان نزديك وي بود، پاموك را ناچار ساخت تا به توصيه‌هاي دوستان و اقوام گوش فرا داده سريعاً موطن خويش را ترك نمايد. جالب است بدانيد كه "حسن حيال" يكي از متهمان اصلي قتل هراند دينك بعد از دستگيري در جلسه دادگاه خطاب به پاموك گفته بود: "بگذار اورهان پاموك از اين به بعد عاقلانه سخن بگويد".

هیچ نظری موجود نیست: