۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

جشن هاي انقلاب و ارامنه

جشن‌هاي سي‌ويكمين سالگرد انقلاب اسلامي همچون سال‌هاي گذشته با چراغاني خيابان‌ها و پلاكاردهايي حاوي شعارهاي ايام انقلاب آغاز و با برنامه هاي مختلف در سطوح مختلف ادامه يافت و با تظاهرات گسترده ملي در سطح كشوري به اوج خود رسيد.
ارامنه نيز همچون ديگر شهروندان اين مرز و بوم براي گراميداشت سالگرد انقلاب برنامه‌هاي خاصي تدارك ديدند. از سوي شوراي خليفه‌گري ارامنه تهران هيات ويژه‌اي جهت بزرگداشت سالگرد انقلاب انتخاب گرديد. همچنين به همين مناسبت سعيد تقوي مسئول اداره امور اقليت‌هاي ديني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در يك گفت و گوي راديويي به تشريح برنامه هايي كه از سوي اقليت هاي ديني تدارك ديده شده بود پرداخت.
در هشتم بهمن ماه دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور نمايندگان اقليت هاي ديني را به حضور پذيرفت و روز بعد نمايندگان اقليت‌ها ضمن حضور يافتن در حرم مطهر امام خميني نسبت به بنيان گذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
در آغازين روز دهه فجر ناقوس‌هاي كليساهاي ارمني در سراسر كشور به صدا در آمدند و در روز پنجشنبه 15 بهمن ماه مراسم خاص مذهبي به رهبري اسقف اعظم سبوح سركسيان و با حضور مسئولين دولتي و جمع كثيري از ارامنه بر مزار شهداي ارمني در محل آرامگاه ارامنه برگزار گرديد.
در همان روز خليفه ارامنه تهران بيانيه‌اي صادر نمود كه در آن از جمله آمده بود: "در اين ايام بار ديگر شهروندان جمهوري اسلامي ايران، با درك عميق اين واقعييت كه انقلاب با زندگي و ايده‌آلي جديد روح آنها را تغيير داده شادمانه سي‌و‌يكمين سالگرد انقلاب خود را گرامي مي‌دارند. آري، در اين ايام ما همگي مسيحي، مسلمان، زرتشتي و كليمي متحداً، با شوق و احساسي خاص در جشن‌هاي سي‌و‌يكمين سالگرد انقلاب شركت نموده و همه با هم در برابر ياد شهيدان كه با رهبري امام خميني در راه انقلاب از جان خويش گذشتند سر تعظيم فرود مي‌آوريم".
هيات منتخب شوراي خليفه‌گري ارامنه عصر روز 17 بهمن ماه در سالن "ناييري" ارامنه واقع در منطقه نارمك برنامه‌اي با حضور روحانيون، نمايندگان ارامنه در مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي خليفه‌گري و مجمع نمايندگان، شهردار منطقه، مسئولين و معلمان مدارس ارمني و جمعي از ارامنه محل برپا داشتند كه سخنران اصلي آن "روبرت بيگلريان" نماينده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس بود. وي سخنان خود را به نقش دين در پيروزي انقلاب اختصاص داد و نيز نگاهي داشت به دين در تاريخ ارمنيان. پس از آن برنامه‌هاي هنري اجرا شد و در پايان از حضار پذيرايي به عمل آمد.
انجمن هاي فرهنگي ورزشي ارمني نيز با حضور گسترده اقشار مختلف به برگزاري سخنراني‌ها و مراسم پرداختند. از جمله مجموعه ورزشي فرهنگي ارامنه "رافي" برنامه‌اي خاص در 21 بهمن ماه ترتيب داده بود. كه با اجراي زيباي گروه كُر انجمن به رهبري خانم "زاروهي ينگويان"، تك نوازي‌هاي پيانيست‌هاي جوان و نيز هنرنمايي يكي از خوانندگان ارامنه تهران و البته شيرين كاري‌هاي كودكان انجمن مزين شده بود. سخنران اين برنامه "ژوزف اميريان"، كارشناس حقوقي بود. وي سخنراني خود را به ابعاد حقوقي انقلاب اسلامي اختصاص داد، كه با تبريك سالگرد انقلاب آن را شروع نموده به زواياي مختلف انقلاب اشاره كرد و در انتها به موادي از قانون اساسي كه به حقوق اقليت‌ها مربوط مي‌شد پرداخت. در بخش پاياني برنامه از حضار پذيرايي شد.

هیچ نظری موجود نیست: