۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

حذف نام آرارات

به گزارش خبرگزاري "فرات" تركيه، وزارات آموزش و پرورش اين كشور به منظور حذف نام "آرارات" از كوه "آرارات" تمامي كتب درس حفرافي مقطع تحصيلي متوسطه كشور را مورد بررسي قرار داد. به گزارش اين خبرگزاري، محافل و احزاب ملي گراي تركيه و همچنين حزب حاكم "توسعه و عدالت"، "آرارات" را در كنار "قتل عام ارمنيان" در زمره واژگان "ممنوعه" قرار داده‌اند. نماينده حزب "توسعه و عدالت" در باره علت حذف نام آرارات از كتب درسي ميگويد: "واژه آرارات مترادف و سمبل قتل‌عام ارمنيان است".(؟!)
و اما "اسماعيل كونجوك"، ريس سنديكاي كارمندان وزارت آموزش و پرورش در مورد چاپ نام "آرارات" در كتب درسي چنين واكنش نشان داد: "غير قابل قبول و جاي بسي تاسف است، كه اين وزارت‌خانه اجازه چاپ چنين كتب درسي داده باشد، زيرا آرارات مترادف با قتل‌عام ارمنيان گشته و در حقيقت با اين كار، وزارت آموزش‌و‌پرورش به تبليغات ارمنيان كمك كرده است". از سوي ديگر نمايندگان حزب ملي‌گراي "حركت ملي" در مجلس خواستار ارائه توصيحات از سوي وزير مربوطه شده‌اند.
"ناميك چوبوكچوي"، وزير آموزش‌و‌پرورش تركيه بعد از اين جنجال ضمن صدور دستور جمع‌آوري اين كتب در باره علت وقوع چنين "اشتباهي" گفته است: "به دليل آن كه نقشه چاپ شده در كتب درسي فاقد كيفيت مطلوب بوده است لذا اين واژه (آرارات) ناخوانا چاپ شده در بررسي‌هاي اوليه از چشم همكاران ما مخفي مانده، اما در بررسي دوم اين اشتباه مشخص گرديد. لذا در چاپ مجدد اين كتب به جاي آرارات واژه "آغري داغ" نوشته خواهد شد. اين مسئله از سوي استانداران به مديران تمامي مدارس كشور اعلام شده است".
احزاب و گروه‌هاي ملي‌گراي تركيه پا را از اين هم فراتر گذاشته، پايگاه اينترنتي گوگل-‌ارت را به خاطر درج نام "آرارات" مورد انتقاد و اعتراض قرار دادند. اين تشكلات از دولت "اردوغان" خواسته‌اند تا با دخالت در اين موضوع گوگل را وادار به حذف نام آرارات و جاي گزيني واژه "آغري داغ" (كوه سفيد) به جاي آن نمايند.
يادآور مي‌گردد؛ طي دهه‌هاي متوالي بعد از قتل‌عام ارمنيان در سال 1915 در ارمنستان غربي (شرق تركيه فعلي)، مقامات ترك به صورت برنامه‌ريزي شده اسامي تاريخي-‌ارمني اكثر روستاها، رودها، كوه‌ها و... مناطق شرقي كشور را با اسامي تركي جايگزين كرده‌اند تا به كلي هويت فرهنگي و تاريخي منطقه را تغيير دهند.

هیچ نظری موجود نیست: