۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

هيچ اظهار تاسف و پوزشي از وسعت اين فاجعه نخواهد كاست

اخيرا همايشي تحت عنوان "جامعه دموكراتيك" در شهر كردنشين "ماردين" تركيه برگزار گرديد. يكي از كميته هاي اين همايش موسوم به "كميته مذهبي" نشستي با عنوان "بين‌النهرين، اولين كنگره ديني" برگزار نمود، كه "صلاح‌الدين دميرتاش"، رئيس جديدالانتخاب حزب كردي "دموكراسي‌و‌صلح" به همراه شماري از اعضا حزب، نمايندگاني از جوامع علويان، كردهاي ايزدي، ارمنيان، آشوريان و ديگر مسيحيان تركيه از حاضرين در اين نشست بودند.
به گزارش رسانه‌هاي تركيه "عثمان بايدمير"، شهردار كرد "دياربكر" سخنراني شجاعانه‌اي در اين نشست ايراد نمود. "بايدمير" در بخشي از سخنراني‌اش گفت: "زماني در بين‌النهرين آشوريان، ارمنيان و كردها زندگي مي‌كردند. آنان با حفظ هويت ديني خود سمبل همزيستي، صلح، پيشرفت و موفقيت بودند. اما كساني به اينجا آمدند و مدت‌ها بر ما حكومت كردند. در اين مدت بسياري مجبور شدند منطقه را ترك نمايند. من اين مسئله را با درد بسيار بيان مي‌كنم. حالا در دياربكر تنها چند خانواده ارمني باقي مانده‌اند در حالي كه 120 سال پيش آنان 40 درصد كل جمعيت را شامل مي‌شدند. هيچ اظهار تاسف و پوزشي از وسعت اين فاجعه نخواهد كاست. آري شما درد و رنج بسياري تحمل كرده‌ايد. ناچار به رفتن شديد، اما مطمئن باشيد كه شما چيزي از دست نداده‌ايد، بلكه ما كه مانده‌ايم گنجي گران گم كرده ايم. شما با رفتن خود موفقيت و صلح را نيز با خود برديد".
يادآور مي‌گردد؛ "عثمان بايدمير"، شهردار دياربكر سال گذشته ميلادي بعد از آنكه مقامات دولتي با خاكسپاري "آرام تيگران" خواننده بنام ارمني در آرامگاه ارمنيان اين شهر مخالفت كردند به شدت آنان را مورد انتقاد قرار داد.
"آرام تيگران" در 8 اوت سال گذشته ميلادي (16 مرداد88) در 75 سالگي در يونان چشم از جهان فرو بست. وي در خانواده‌اي ارمني كه از قتل‌عام سال 1915 جان سالم به در برده و سپس از دياربكر به شهرستان قميشلي سوريه كوچ كرده بود چشم به جهان گشود. وي در نوجواني نواختن عود را فرا گرفت و سپس به زبان‌هاي كردي، تركي، عربي و ارمني به نوشتن و سرودن آواز پرداخت. تيگران قبل از مرگش وصيت كرده بود، كه او را در آرامگاه ارمنيان دياربكر به خاك بسپارند.
بعد از مخالفت مقامات دولتي، بايدمير شخصاً مراسم ترحيمي براي "تيگران" در آرامگاه ارمنيان دياربكر برپا نمود. وي در خاتمه مراسم مشتي خاك از محلي كه قرار بود تيگران در آن دفن گردد را برداشته و به بروكسل برد و بر مزار اين هنرمند پاشيد.
جالب است بدانيد كه آرامگاه ارمنيان دياربكر به دستور شخص "بايدمير" بازسازي شده و كار مرمت و باز سازي كليساي ارمنيان اين شهر موسوم به كليساي "گيراگوس" مقدس نيز آغاز گشته است.
عكس. آرام تيگران

هیچ نظری موجود نیست: