۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

ثبت ركورد جديد

كميته جهاني حمايت از خبرنگاران طي گزارشي اعلام كرد: در سال 2009 ميلادي 70 خبرنگار و روزنامه‌نگار در سرتاسر جهان كشته شده‌اند. طبق گزارش اين كميته، در قياس با آمار 30 ساله اخير، سال گذشته ميلادي بدترين سال براي خبرنگاران بوده است. در اين سال تنها در يك مورد به يك باره 31 خبرنگار در منطقه "ماگو اينديا" در فيليپين به قتل رسيده‌اند. همچنين 150 روزنامه‌نگار در سراسر جهان در زندان به سر مي‌برند.
در اين گزارش آمده است؛ پشتيباني افكار بين‌المللي از روزنامه‌نگاران تاكنون يگانه و بهترين اهرم حمايت از آنان بوده است.
به گفته "جوئل سايمون"، مدير اين كميته هرچند روش‌هاي جديد ترويج خبر، مانند اينترنت و وبلاگ‌نويسي توانسته است به خبرنگاران براي غلبه بر سانسور كمك شاياني بكند، اما چندين دولت با تعقيب وبلاگ‌نويسان، سانسور را ادامه مي‌دهند. وي افزود:"در شرايط فعلي اين نياز احساس مي‌شود كه استراتژي جديدي ترسيم گردد تا از شمار قربانيان و تعقيب شوندگان كاسته شود".
طبق آمار اين كميته بيشترين تعداد خبرنگاران كشته شده به ترتيب در فيليپين با 37 و مكزيك با 13 مورد بوده است. در اين گزارش درباره علت اين قتل‌ها آمده است: "اين قتل‌ها به صورت برنامه‌ريزي شده و براي سرپوش گذاردن بر اعمالي كثيف انجام گرفته است. اين روزنامه‌نگاران توسط جانيان، افراطيون مذهبي، مافياي سياسي و عوامل گروه هاي مسلح به قتل رسيده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: