۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

سفر متكي به ارمنستان

"منوچهر متكي"، وزير امور خارجه كشورمان در صدر يك هيات عاليرتبه سياسي- اقتصادي به منظور شركت در اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان ششم بهمن ماه عازم ايروان پايتخت ارمنستان شد.
نهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان با حضور منوچهر متكي رئيس ايراني اين كميسيون و "آرمن موسسيان " وزير انرژي ارمنستان چهارشنبه هفتم بهمن ماه در ايروان برگزار شد. متكي همچنين در ديدارهاي دو جانبه با مقامات عاليه ارمنستان درباره راه هاي گسترش و توسعه مناسبات دو جانبه و آخرين تحولات منطقه اي گفتگو و تبادل نظر كرد.
هر چند سفر اخير يكي از سفرهاي دوره اي متكي به ايروان محسوب مي شود، با اين حال كارشناسان امر سفر فوق را در مقطع فعلي با ديدي متفاوت مي نگرند. سفر اخير متكي به تركيه، ملاقات سران سه كشور ارمنستان، روسيه و آذربايجان و نيز سفر "روبرت كوچاريان"، رييس جمهور سابق ارمنستان به تهران و ملاقات وي با مسئولين رده بالاي كشورمان، از جمله دكتر محمود احمدي نژاد و منوچهر متكي همه و همه بيانگر آنند كه سفر بلندپايه ترين مقام سياست خارجي كشورمان با سفرهاي گذشته وي به ارمنستان متفاوت است.

ديدار با وزير امور خارجه ارمنستان
منوچهر متكي در اولين روز ورودش به ايروان در ديدار با "ادوارد نالبانديان"، وزير امور خارجه ارمنستان رايزني‌ها و تبادل مستمر هياتهاي سياسي را در توسعه مناسبات و بسترسازي براي افزايش همكاري‌ها سازنده خواند.
نالبانديان نيز در اين ديدار با اشاره به روابط دوستانه و نزديك تهران - ايروان علاقمندي كشورش را براي گسترش مناسبات با ايران در كليه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي،‌ فرهنگي و منطقه‌اي مورد تاكيد قرار داد.
متكي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست تصريح كرد: برگزاري اين كميسيون نقشه راه همكاري‌هاي تهران و ايروان در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري، انرژي، فرهنگ و امور زيرساختي را تعيين و ترسيم مي‌كند.
منوچهر متكي در طول سفر دو روزه خود به ايروان همچنين با رييس جمهوري، نخست وزير، رييس مجلس ملي و دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان ملاقات و به تبادل نظر پرداخت.

ديدار با رييس جمهوري ارمنستان
"سرژ سركسيان"، رييس جمهوري ارمنستان هفتم بهمن ماه منوچهر متكي را به حضور پذيرفت. سركسيان در اين ديدار كه در جوي صميمانه برگزار گرديد تاكيد نمود: "شما به خوبي واقفيد كه ما تا چه حد براي روابط خود با جمهوري اسلامي ايران اهميت قائليم. ما ايران را شريكي مورد اعتماد و كشوري محوري به حساب مي آوريم و لذا گسترش و تعميق روابط دو جانبه را نيز كاملاً در حهت منافع ملي خويش مي دانيم".
منوچهر متكي نيز در اين ديدار تاكيد كرد: "با نگاه و اراده سياسي روساي جمهور دو كشور ايران و ارمنستان مناسبات تهران و ايروان وارد مرحله جديدي از همكاري ها مي شود".
متكي با ابلاغ سلام هاي گرم دكتر محمود احمدي نژاد به رييس جمهور ارمنستان و با اشاره به سابقه تاريخي دو ملت اظهار داشت: ما در حال اجراي زير ساخت هايي هستيم كه چهره روابط دو كشور را دگرگون خواهد ساخت.
ايشان با برشمردن حوزه هاي وسيع همكاري بين دو كشور به ويژه حوزه هاي مهم انرژي، حمل و نقل، خط لوله و راه آهن، ايجاد تسهيلات ترجيحي براي تجار و ايجاد تسهيلات كنسولي و موضوع تهاتر را مبناي خوبي براي توسعه و گسترش همكاري ها دانست.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به ضرورت فعال كردن ظرفيت هاي همكاري هاي في مابين و برداشتن گام هاي جديد، برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي را چارچوب مناسبي براي تعيين و ترسيم برنامه هاي همكاري توصيف كرد.
متكي گفت: بازگشت به رويكرد منطقه اي بهترين راه حل و فصل بحران ها و مناقشات در منطقه است و جمهوري اسلامي ايران همواره در اين چارجوب آماه كمك به حل و فصل مناقشات بوده و اهتمام نموده است.
رييس جمهور ارمنستان نيز متقابلاً از آقاي متكي درخواست نمود سلام هاي گرم وي را به رييس جمهوري ايران تقديم نمايد. و با مهم توصيف كردن برگزاري اجلاس مشترك اقتصادي دو كشور و اجرايي شدن طرح هاي همكاري في مابين از سفر متكي به ايروان و استمرار گفت و گو و رايزني ها استقبال و اظهار خوشنودي كرد.
سركيسيان با اشاره به نقش مثبت جمهوري اسلامي ايران در كمك به حل بحران هاي منطقه اي و با تشريح آخرين وضعيت منطقه قفقاز از مواضع جمهوري اسلامي ايران در مسئله قراباغ قدرداني كرد و اظهار داشت: شك نداريم كه ايران از بازيگران كليدي منطقه است و حل مشكلات منطقه بدون مشاركت آن امكان پذير نيست.
رييس جمهوري ارمنستان تصريح كرد كه: ما همواره حق جمهوري اسلامي ايران براي توسعه انرژي هسته اي صلح آميز را به رسميت شناخته و از آن حمايت مي كنيم.
سركسيان همچنين روند توسعه روابط ارمنستان و تركيه را كه به همت ديپلماسي ايروان آغاز شده است تشريح نمود.

ديدار با رييس مجلس ملي ارمنستان
در ديدار منوچهر متكي با "هويك آبراهاميان"، رييس مجلس ملي ارمنستان همكاري‌هاي پارلماني تهران - ايروان و تبادل هيات‌هاي پارلماني مورد تاكيد قرار گرفت.
در اين ملاقات، منوچهر متكي لزوم بهره‌گيري از فضاي همكاري‌هاي پارلماني رو به رشد دو كشور و توسعه مناسبات همه جانبه في مابين به ويژه حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و مردمي را مورد تاكيد قرار داد.
وي با اشاره به ضرورت تبادل مستمر هيات‌هاي پارلماني دو كشور و تاثيرگذاري آن بر تعميق و تحكيم مناسبات دو جانبه، نقش مجالس دو كشور در فراهم كردن پايه‌ها و چارچوب‌هاي حقوقي لازم براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي و توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي دو كشور را مهم ارزيابي كرد.
رييس مجلس ارمنستان نيز ديدار متكي و برگزاري نهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي را موفق و سازنده خواند و آن را در سرعت بخشيدن به طرح‌هاي مشترك همكاري موثر دانست.
وي با تاكيد بر اين كه نمايندگان مجلس ارمنستان حداكثر تلاش خود را براي توسعه روابط پارلماني و در نتيجه آن كمك به تعميق مناسبات دو كشور انجام مي‌دهند، سفرهاي متقابل گروه‌هاي دوستي پارلماني را نيز در اين راستا سازنده خواند.
آبراهاميان گفت: ما روابط با ايران را مهم مي‌دانيم، چرا كه نقش ايران در منطقه اساسي و مهم است و لذا از موضع‌گيري‌هاي اصولي جمهوري اسلامي ايران در مساله قراباغ قدرداني مي‌كنيم.
او از متكي خواست كه سلام‌هاي گرمش را به "علي لاريجاني"، رييس مجلس شوراي اسلامي ايران تقديم كند و بر دعوت از لاريجاني براي سفر به ارمنستان تاكيد كرد.

ديدار با نخست وزير ارمنستان
"تيگران سركسيان"، نخست وزير ارمنستان و منوچهر متكي طي مذاكرات خود راه‌هاي تسريع در اجرايي شدن توافقات و طرح‌هاي جاري و تعيين و تعريف طرح‌ها و برنامه‌هاي جديد همكاري اقتصادي را مورد بررسي قرار دادند.
متكي در اين ملاقات با اشاره به اينكه روساي جمهوري دو كشور گام‌هاي بلندي را در معماري روابط جديد تهران- ايروان برداشته اند، اظهار داشت: زيرساختهاي مناسبات دو كشور در حال نهادينه شدن است و همكاري در حوزه‌هاي اساسي انرژي، حمل و نقل و ارتباطات چهره جديدي از روابط دو كشور را ترسيم خواهد كرد.
وزير امور خارجه با اشاره به سابقه تاريخي دولت‌ها و صميميت دو ملت، چشم انداز مناسبات را روشن توصيف كرد و با ابلاغ سلام‌هاي گرم رحيمي معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به آقاي سركيسيان دعوت رحيمي از وي جهت سفر به ايران را به اطلاع رساند.
تيگران سركيسيان نيز با قدرداني از نقش وزير امور خارجه كشورمان در توسعه روابط دو كشور، سفر متكي به ايروان را موجب دميده شدن روح و انرژي تازه اي در اين مناسبات دانست.
نخست وزير ارمنستان اجراي پروژه خط آهن را از اولويت‌هاي كشورش دانست و آن را از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و سياسي مهم خواند.
وي ابراز اميدواري كرد كه پروژه خط لوله در سال جاري ميلادي آغاز و طرح نيروگاه برق‌آبي ارس و همچنين طرح‌هاي جاده سازي اجرايي شود.
سركيسيان علاقمندي كشورش را براي همكاري در زمينه‌ كشاورزي و دامداري نيز اعلام كرد.
وي با استقبال از ايجاد تسهيلات كنسولي و گمركي براي تجار و بازرگانان تصريح كرد كه با اجرايي شدن توافقات جاري بايد به برنامه‌هاي تازه بيانديشيم.

ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي ارمنستان
"آرتور باغداساريان"، دبير شوراي عالي امنيت ملي ارمنستان از نقش جمهوري اسلامي ايران در كمك به حل و فصل مسالمت آميز مناقشات و بحران هاي منطقه اي تقدير كرد.
منوچهر متكي در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت رايزني و مشورت در خصوص تحولات منطقه اي، رويكرد منطقه اي و استفاده از ظرفيت هاي منطقه اي را بهترين شيوه حل و فصل مناقشات و چالش هاي منطقه اي خواند.
وزير امور خارجه كشورمان بر ضرورت استمرار رايزني هاي سياسي و ديپلماتيك بين دو كشور به لحاظ حضور در يك منطقه مهم و حساس تاكيد كرد.
متكي همچنين سلام هاي گرم سعيد جليلي دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان را به باغداساريان ابلاغ كرد.
دبير شورايعالي امنيت ملي ارمنستان نيز در اين ديدار ضمن دعوت از جليلي براي سفر به ايروان از متكي خواست سلام هاي گرم وي را به همتاي ايراني خود ابلاغ كند.

هیچ نظری موجود نیست: