۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

كليساي ارمني به كانون ورزشي بدل گشته است

سال‌هاي مديدي است كه كليساي مريم مقدس ارمنيان شهر قيصريه تركيه به كانون ورزشي براي جوانان اين شهر تبديل شده است. "يحيا شاهان" مدير اين مركز اخيراً گفته است كه به تدريج از فعاليت‌هاي ورزشي در اين مركز كاسته خواهد شد، زيرا سالن ورزشي مجهزي در حال آماده شدن است.
نشريه "استار" چاپ تركيه با انتشار اين خبر به نقل از مدير اين مركز نوشت: "هر چند ما سالن‌هاي ورزشي بسياري در شهر داريم، اما جوانان ما از داشتن چنين كانوني محروم بودند. اين كليسا در موقعيت مكاني مناسبي قرار دارد و رفت و آمد به آن از تمامي نقاط شهر به آساني صورت مي‌گيرد، لذا آن براي چنين فعاليتي مورد استفاده قرار گرفت.(!) بيش از 30 الي 40 سال است كه اين مكان براي چنين فعاليتي مورد استفاده قرار ميگيرد".(!؟)
"كمال‌الدين چنگيز تكينسون"، معاون شهردار قيصريه به خبرنگاران گفته است، كه اين كليسا به هيچ وجه براي انجام مراسم مذهبي مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، زيرا در اين شهر جامعه ارمني وجود ندارد. به گفته وي، كليساي مريم مقدس بازسازي و مرمت خواهد شد تا تحت نظر اين شهرداري به موزه تبديل گردد.
در حقيقت در تركيه كليساهاي متعلق به ارمنيان كه با امكانات و توسط آنان و به منظور عبادت بنا شده براي هر فعاليتي و توسط هر كسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد الا خود ارامنه!
يادآور مي‌گردد؛ كليساي سورپ خاچ (صليب مقدس) ارمنيان معروف به كليساي آختامار كه در جزيره‌اي به همين نام در درياچه وان قرار دارد، نيز به موزه تبديل گشته و مقامات ترك اجازه برگزاري مراسم مذهبي حتي براي يك يا دو بار در سال را هم نمي‌دهند. مقامات تركيه حتي با نصب صليب بر بالاي گنبد اين كليسا نيز مخالفت نموده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: