۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

رييس‌جمهور در نشست خبري: سخنان كلينتون را جدي نمي‌گيريم

نشست خبري رييس‌جمهور با حضور نزديك به 200 عكاس و خبرنگار داخلي و خارجي در تاريخ 27 بهمن ماه سال جاري در نهاد رياست جمهوري برگزار شد. آگاهان و تحليل گران سياسي اين مصاحبه احمدي نژاد كه پس از تظاهرات گسترده سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب برگزار مي شد را مانور قدرتي رييس جمهور دانسته و از آن به عنوان حركتي در جهت پاسخ دادن به تبليغات سوء غرب و به ويژه آمريكا عليه دولت دهم جمهوري اسلامي ايران ياد كرده اند.
در اين نشست خبري كه دومين مصاحبه رييس دولت دهم بود، دكتر محمود احمدي نژاد پس از صحبت‌هاي مقدماتي به سوالات خبرنگاران در ارتباط با موضوعات مختلف پاسخ گفت و گاهاً با نوع پاسخ گويي خويش توپ را به زمين غرب و به ويژه آمريكايي ها انداخت.

پاسخ ما به اقدام دشمن، عمل متقابل خواهد بود
خبرنگار شبكه خبر در مورد تلاش‌هاي اروپا براي تصويب تحريم‌هاي جديد و واكنش جمهوري اسلامي ايران نسبت به آن پرسيد كه آقاي احمدي نژاد با بيان اين كه در اين باره حرف‌هايي شنيده‌ام، گفت: اين ادبيات را مربوط به دوران گذشته و رو به پايان مي دانم. و سپس افزود: ما ترجيح مي‌دهيم (آنها) در مسير همكاري حركت كنند.
وي ضمن تاكيد بر اينكه اگر كسي اقداماتي انجام دهد پاسخ ما ديگر به صورت نصيحت و روشنگري نخواهد بود، گفت: ما عمل متقابل خود را در قبال آنها انجام مي‌دهيم.
در ادامه خبرنگار "العام" تحقق غني‌سازي 20 درصد و نصب سانتريفيوژ‌هاي جديد پرسيد، كه رييس جمهور با اعلام خبر نصب سانتريفيوژ‌هاي جديد كه پنج برابر ظرفيت‌هاي سانترفيوژ‌هاي فعلي كار مي‌كنند، اظهار داشت: ما براي تامين سوخت به تعداد معيني سانتريفيوژ نياز داريم كه آنها را نصب كرده‌ايم.
خبرنگار "رويترز" پرسيد: در خبرها از قول مقامات ايراني اعلام شده است كه نامه‌اي از طرف سه كشور روسيه، فرانسه و آمريكا به ايران داده شده و صحبت از پيشنهاد هسته‌يي شده است، آيا اين موضوع صحت دارد؟ آيا اين بدان معناست كه پرونده پيشنهاد اوليه تبادل سوخت كه از طرف گروه 1ÿ5 به ايران داده شده بود از طرف ايران بسته شده است؟
رييس‌جمهور در پاسخ با تاكيد بر اين كه "پيشنهاد تبادل سوخت بسته نشده است" گفت: ما اعلام كرديم كه سوخت را در چارچوب عادلانه‌اي تبادل مي‌كنيم، گرچه طبق مقررات آژانس همه اعضا موظفند براي مصارف انساني اين سوخت را تامين كنند، منتهي كساني كه مدعي‌ طرفداري از حقوق بشر و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي هستند به اين وظيفه قانوني خود عمل نكردند ولي باز ما مي‌گوييم كه تبادل مي‌كنيم. خبرنگار شبكه "پرس تي ‌وي" پرسيد: با توجه به اين‌كه دولت ايران معتقد است كه شواهدي از مداخلات انگليس در قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم وجود دارد، تا چه حد در كاهش روابط با آن كشور جدي است؟
رييس جمهور در پاسخ گفت: در حال حاضر سطح روابط ما با انگليس بالا نيست، بدان معنا كه دولتمردان انگليس رفتاري را نشان مي‌دهند كه مردم ما علاقه‌اي به توسعه روابط با انگليس ندارند. در اين شرايط طبيعي است كه دولت از نظر مردم تبعيت خواهد كرد.
وي اين رفتار دولتمردان انگليس را پيامد حال و هواي گذشته دانست و اظهار اميدواري نمود كه "مردم انگليس آن‌ها را از حال و هواي‌شان در آورند".
در پاسخ به خبرنگار شبكه تلويزيوني ددز مبني بر اين كه آيا ممكن است غني‌سازي ‌20 درصد از سوي ايران متوقف شود؟ رييس‌جمهور ضمن يادآوري تعهدات كشورهاي عضو آژانس گفت: اگر به تعهد خود عمل نكنند و ‌20 درصد را به ما ندهند خودمان مي‌سازيم، چرا كه آن‌ها دير حركت مي‌كنند و دوزاري‌شان دير مي‌افتد، بنابراين اگر مجبور شويم مصرف مورد نياز خود را مي‌سازيم و خط توليد جداگانه نيز درست كرده‌ايم، چرا كه آنها فكر مي‌كردند ايجاد خط توليد جداگانه براي‌20 درصد هزينه دارد و ما اين كار را نمي‌كنيم، اما با ابتكار توانستيم خط توليد ‌20 درصد ايجاد كنيم؛ چرا كه ما توانايي داريم. رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه "جام جم" مبني بر اين كه با توجه به اقدامات كشورهاي مصر و عربستان در مورد وقايع غزه و يمن و همچنين حوادث پس از انتخابات در ايران، موضع ايران در مورد اين دو كشور چگونه خواهد بود؟ توضيح داد: ما خواهان روابط دوستانه با همه دولت‌ها و ملت‌ها به جز رژيم صهيونيستي هستيم و بايد بگويم دولت‌هاي منطقه در اولويت روابط خارجي ما قرار دارند.

اميدواريم خبرهاي خوشي درباره نقشه جامع علمي كشور داده شود
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه "جمهوري اسلامي" درباره وضعيت تورم و بيكاري پس از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها با توجه به اين كه رييس جمهور گفته است آن‌چه تصويب شده با آن‌چه كه دولت مي‌خواست متفاوت است، گفت: هدفمندكردن يارانه‌ها يك اصلاح بنيادي در اقتصاد است و بسياري از ريشه‌ها و عوامل اصلي تورم با اجراي اين لايحه كنترل خواهد شد با اجراي اين لايحه بهره وري بالا مي‌رود و در نتيجه شاهد افزايش رشد اقتصادي خواهيم بود و نسبت‌هاي اقتصادي در شرايط درست و واقعي قرار مي‌گيرد و زمينه براي سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده آماده مي‌شود.
خبرنگار "واشنگتن پست" درباره سه آمريكايي كه چندي پيش در مرز ايران و عراق دستگير شده اند سوال كرد، كه رييس‌جمهور نيز پاسخ داد: ما از اين‌كه افرادي در زندان هستند خوشحال نيستيم. در آمريكا سه ميليون و 600 هزار زنداني وجود دارد كه ما براي آنها هم ناراحتيم. سه نفري كه شما گفتيد بدون مجوز و از مسير غيرقانوني تجاوز مرزي انجام داده‌ بودند و در تمام كشورها براي كساني كه به طور غيرقانوني حريم مرز را مي شكنند، مجازات‌هاي سنگين در نظر گرفته مي‌شود.
وي گفت: اين سه نفر هم اكنون در اختيار دستگاه قضايي هستند و طبق قانون به جرم آنها رسيدگي ميشود. ما دوست داشتيم آنها زود آزاد شوند اما آزادي آنها بستگي به جرم و نظر قاضي رسيدگي كننده دارد. البته افرادي از ايران هم هستند كه توسط آمريكاييها در كشور ثالث ربوده شده و به آمريكا برده شدند، ايراني‌هايي هم هستند كه در آمريكا دستگير شده‌اند در حالي كه اجازه‌ اقامت در اين كشور را داشتند. اينان مدت‌هاي طولاني در زندان هستند بدون اين‌كه اتهام آن‌ها اعلام شود. خانواده‌هاي آنها هم علاقه دارند كه با آنها ملاقات كنند و وكلاي ايراني‌شان هم دوست دارند با آن‌ها گفت و گو كنند ما اميدواريم همه اين مسائل حل شود.

خط سير ناتو به سمت چين و هند است
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش روزنامه "وطن امروز" مبني بر اين كه شما چندين بار در اظهاراتتان بيان كرده‌ايد هدف بعدي آمريكا از حضور در خاورميانه، هندوستان است، آيا شواهدي در اين باره وجود دارد؟ اظهار كرد: هم اسناد و مدارك هست و هم مطلب بسيار روشن است. وقتي خط سير ناتو را دنبال مي‌كنيد به طور طبيعي به چين و هند مي‌رسيد.
رييس‌جمهور با اشاره به اين كه آمريكاييها از فشار وارد كردن بر ايران مايوس شده‌اند و تنها رجزخواني مي‌كنند، ادامه داد: كجا آسيب‌پذير مي‌ماند؟ بسيار روشن است؛ هند، چين و بعد هم روسيه. اعتقاد ما اين است كه روس‌ها به تصور اين كه آنها در افغانستان گير خواهند كرد و خواهند ماند آن حساسيت لازم را نشان نداده‌اند ولي در آينده‌ي نزديك متوجه مي‌شوند كه بايد بيش از اين به حضور ناتو در كنار مرزها و خط جنوبي خودشان حساسيت نشان دهند.
رييس جمهور در ادامه در پاسخ به خبرنگار "الجزيره" انگليسي در مورد اظهارات "هيلاري كلينتون" كه گفته است ايران به سمت ديكتاتوري نظامي در حال حركت است، گفت: ما صحبت‌هاي ايشان را جدي نمي‌گيريم. ايشان وزير امور خارجه است و بايد حرف‌هايي بزند. ما بين صحبت‌هاي ايشان و مواضع اطرافيان آقاي "اوباما" تناقضاتي را مشاهده مي‌كنيم. نمي‌دانيم حرف‌هايي كه ايشان زده مواضع دولت آمريكاست يا موضع بعضي از جناح‌هاي داخل دولت آمريكا.
وي با بيان اين كه "بودجه‌ نظامي دولت آمريكا بيش از 80 برابر بودجه‌ي نظامي ايران است. تمامي جنگ‌هايي كه آمريكا انجام داده با دوستان خودش بوده و دولت آمريكا تنها دولتي است كه با يورش نظامي اقدام به تغيير دولت‌ها مي‌كند"، افزود: به نظرم خانم كلينتون بيشتر به خودشان نگاه و صحبت كرده‌اند.
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه "زذم" لبنان در مورد اظهارات وزير خارجه‌ عربستان مبني بر اينكه بستن تنگه هرمز توسط ايران به معناي اعلام جنگ است، اظهاركرد: من نشنيده‌ام ايشان چنين چيزي گفته باشند. اما آنچه واقعيت دارد اين است كه همه‌ كشورهاي منطقه در تلاشند تنگه هرمز در امنيت باشد و كشورها وظايف خود را به خوبي انجام دهند.

مخالف بگير و ببند هستم
در ادامه خبرنگار روزنامه "فرهيختگان" در مورد لزوم رعايت حقوق شهروندي و بازداشت روزنامه‌نگاران و اقدامات دولت در جهت رفع اين مشكل پرسيد كه احمدي‌نژاد تاكيد كرد: در كشور قوانيني وجود دارد و همه در برابر قانون يكسانند و به مواردي كه قوه قضاييه رسيدگي مي‌كند بايد رسيدگي شود و به مردم نتايج را اعلام كنند.
همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه "فرهنگ آشتي" درباره توقيف مطبوعات و عملكرد معاون مطبوعاتي وزير ارشاد، رييس‌جمهور با تاكيد بر اين كه "بنده فكر مي‌كنم آزادي مطبوعات در ايران در حد بسيار بالايي است"، اظهار داشت: معاون مطبوعاتي نه اجازه آن را دارد كه مجوز مطبوعاتي را صادر و نه توقيف كند و اين اصلا در اختيار وزارت ارشاد نيست، زيرا دادن مجوز توسط هيات نظارت است كه از آن هفت نفر، دو نفر از دولت هستند. اگر هم توقيف موقتي انجام گرفته هيات نظارت اين كار را انجام داده و معاون مطبوعاتي اجازه چنين كاري را ندارد. اگر بنا باشد لغو امتياز صورت بگيرد بايد پرونده به دادگاه برود و در حضور هيات منصفه رسيدگي شود.
وي افزود: ‌در دولت نهم و دهم بيشترين مجوزها صادر شده و كمترين لغو امتيازها را شاهد بوده‌ايم.
وي در پاسخ به اين سوال كه نظرتان در مورد بگير و ببندهاي مطبوعاتي چيست؟ گفت: بنده مخالف بگير و ببند هستم. قبلا هم اعلام كرده‌ام و مخاطب بنده نيز معلوم بود كه چه كساني هستند. بالاخره مطبوعات قانون دارند و بايد از همان مسير به وضعيت مطبوعات رسيدگي شود. خبرنگار خبرگزاري مهر پرسيد: شما اخيرا در مصاحبه‌اي كه با يك نشريه‌ روسي داشته‌ايد عنوان كرده‌ايد كه ايران هم‌اكنون قدرت هفدهم اقتصادي جهان است، شاخص اين رتبه‌بندي چيست؟
رييس‌جمهور در پاسخ با بيان اين كه "اين رتبه‌بندي را ديگران اعلام كرده‌اند و ما اعلام نكرده‌ايم"، گفت: مهم‌ترين شاخص اين رتبه‌بندي، توليد ناخالص داخلي و حجم اقتصادي كشور است. اكنون در رتبه‌ هفدهم قرار داريم اما به سرعت در حال رشد و جابه‌جايي هستيم. در حالي كه تقريبا همه دنيا در سال 2009 با رشد منفي مواجه بوده‌اند، ايران رشد مثبت داشت.

هيچ مشكلي براي توليد بنزين نداريم
احمدي نژاد در پاسخ به خبرنگار روزنامه "توسعه" در مورد مسئله بنزين ضمن اعلام اين كه "ما روزانه 15 تا 17 ميليون ليتر بنزين وارد مي‌كنيم"، گفت: البته همين امروز هم قادريم كه اين ميزان را در داخل توليد كنيم. و هيچ نگراني نداريم.
وي افزود: در حال حاضر چندين پالايشگاه بنزين در حال ساخت است و در آينده‌ي نزديك ما به صادركننده‌ي بنزين تبديل خواهيم شد.
در ادامه خبرنگار خبرگزاري ايلنا با اشاره به آمار بانك مركزي در مورد رشد قيمت مواد خوراكي، در اين مورد خواستار توضيح رييس‌جمهور شد، كه آقاي احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: شاخص تورم در پايان دي ماه حدود ‌12 درصد است در حالي كه افزايش حقوق كارمندان و كارگران بالاي ‌20 درصد بوده است. و اين بدان معناست كه در مجموع قدرت خريد مردم بالا رفته است.

قطعنامه‌ها عليه ايران دو ريال هم نمي‌ارزد
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الفرات درباره روابط روسيه با ايران و هم چنين اظهارنظر برخي مبني بر احتمال حمله نظامي به ايران گفت: ارتباطات ما با روسيه خوب است و علاقمند به گسترش روابط هستيم.
وي خاطرنشان كرد: موضوع هجمه عليه ايران هم تمام شده است و كسي هم به فكر اين مساله نيست. البته برخي تلاش مي‌كنند كه اقداماتي انجام دهند، انگليس و برخي آمريكايي‌ها چنين تلاش‌هايي مي‌كنند و صهيونيست‌ها هم بال و پر مي‌زنند تا اقداماتي را عليه ما سازماندهي كنند.
وي گفت: برخي حرف‌ها و برخي قطعنامه‌ها كه صادر شده براي پوشاندن مشكلات اقتصادي آمريكاست. خودشان هم مي‌دانند كه اين قطعنامه‌ها دو ريال هم نمي‌ارزد. البته برخي هم در آمريكا هستند كه به دنبال اصلاح روابط و بهبود رابطه‌ها هستند كه ما از تلاش آنها استقبال مي‌كنيم. به هر حال من درباره آينده مطلقا نگراني ندارم.

دولت‌هاي منطقه آماده‌اند اگر رژيم جعلي صهيونيستي حركتي كرد كار او را يكسره كنند
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري "افه" اسپانيا مبني بر اين كه اخيرا در نشستي با حضور وزراي اروپايي تصميماتي براي نقش‌آفريني برزيل براي حل و فصل مناقشات هسته‌يي در نظر گرفته شده است، نظر ايران در اين رابطه چيست؟ گفت: ما دوستان فراواني در دنيا داريم كه علاقه‌مند به كمك و همكاري‌اند؛ همان‌طور كه ما از تنش استقبال نمي‌كنيم، انسان‌هاي دوستدار صلح در جهان زيادند و از جمله مردم و دولت برزيل كه رابطه‌ خيلي صميمانه‌اي با هم داريم.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: سه، چهار كشور و دولت هستند كه مي‌خواهند بر منطقه‌ ما مسلط شوند و ايران را مانع خود مي‌دانند؛ بنابراين بهانه درست مي‌كنند و همه را به زحمت مي‌اندازند؛ اما معلوم شد مخالف بمب اتم نيستند.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما شاهد خنده‌دارترين لطيفه‌ تاريخي هستيم، توضيح داد: دولت آمريكا حدود 10 هزار كلاهك اتمي دارد به همراه موشك‌هاي دوربرد چند هزار كيلومتري، اما در مورد ايران مي‌گويد ما حدس مي‌زنيم ايران بتواند تا سال 2015 يك بمب اتم بسازد و اين براي جهان خطرناك است.
رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ پرسش خبرنگار خبرگزاري "قدس" در مورد تحولات خاورميانه و تلاش‌هايي كه براي سازش با صهيونيستها انجام و تحميل شرايط ناعادلانه بر فلسطين، انجام شده است، گفت: آنچه ما از دوستان عرب شنيده‌ايم عكس چيزي است كه شما مي‌گوييد.
وي اظهار كرد: ما فكر مي‌كنيم دولت‌هاي منطقه آماده‌اند اگر اين رژيم جعلي دروغين حركتي كرد كار او را يكسره كنند و به گفت و گو و سازش هم نخواهد رسيد.
رييس‌جمهور در پاسخ پرسش خبرنگار راديو ايران مبني بر اينكه حضور گسترده و يكپارچه‌ مردم در راهپيمايي 22 بهمن چه فرصت‌هايي براي پيشرفت و توسعه‌ داخلي و دفاع از موضع جمهوري اسلامي در عرصه خارجي فراهم كرد؟ گفت: قبلا هم گفته‌ام هر 22 بهمن يك ماموريت، يك فتح و يك قله‌ جديد است.
وي افزود: حقيقت اين است كه انقلاب يك حيات بالنده و روح زنده‌ در حال حركت و تكامل است؛ چنانكه ببينيد سال اولي كه راهپيمايي 22 بهمن را انجام داديم مسائل انقلاب چه بود و امروز چيست؛ پس اگر آن روز حل مسائل داخل و تثبيت خود مطرح بود امروز حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن اقدامي جهاني و بين‌المللي است.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه "اعتماد" درباره نقش دولت و وزارت اطلاعات در برخورد با مطبوعات، بازداشتها و بازجويي ها، با تاكيد بر اين كه "هيچ نهادي حق بازداشت كسي را بدون حكم قضايي ندارد"، گفت: حتي وزارت اطلاعات نيز چنين حقي ندارد. در واقع هيچ احدي بدون حكم قضايي حق بازداشت، بازجويي و تحقيق از كسي را ندارد. همه نهادها اگر بخواهند بازداشت، تحقيق و يا پيگيري كنند نيازمند حكم قضايي هستند. در كشور ما قانون حاكم است و كسي نبايد انتظار داشته باشد كه تخلف كند و مصونيت داشته باشد. البته اگر قوه قضاييه در اجراي قانون، اصول قانون اساسي را زير پا بگذارد بنده به عنوان مجري قانون اساسي تذكرات لازم را خواهم داد و بالاتر از قوه قضاييه نيز رهبري بر آن‌ها نظارت خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اين كه "ما هيچ‌گاه از مسايلي كه پيش آمد خوشحال نبوده و نيستيم"، تصريح كرد: دولت از اين‌كه عده‌اي بيايند، خلاف كنند، دچار قوه قضاييه شوند و زندان بروند خوشحال نيست و از آن استقبال نمي‌كند.

از چين در برابر فشارها حمايت مي‌كنيم
خبرنگار يك رسانه‌ روسي پرسيد: شما اعلام كرده بوديد قصد داريد تعامل‌تان را با روسيه گسترش بدهيد، آيا در حال حاضر نيز چنين قصدي را داريد با توجه به اين‌كه در چند هفته اخير شاهد مواضعي بعضا خصمانه از سوي اين كشور عليه ايران بوده‌ايد؟
رييس‌جمهور گفت: البته ما مواضع خصمانه‌اي از روسيه نديده‌ايم و علاقمند هستيم كه روابط خود را با روسيه گسترش دهيم.
خبرنگار شبكه "فونيكس" چين هم پرسيد: نظرتان در مورد روابط ايران و چين چيست با توجه به اين‌كه در حال حاضر آمريكا و برخي از كشورها در حال فشار وارد كردن به چين هستند؟
احمدي‌نژاد ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن سال نو چيني گفت: روابط ايران و چين روابط تاريخي و گسترده است. ما در يك حوزه تمدني قرار داريم و چند دولت مستكبر دوست ندارند و نمي‌خواهند كه چين به يك قدرت اقتصادي و اثرگذار تبديل شود و در اين ارتباط بهانه درست مي‌كنند، به چين فشار مي‌آورند و مسائل داخلي در چين ايجاد مي‌كنند. ما از چين در برابر اين فشارها حمايت مي‌كنيم، به خاطرا عتقاداتي كه داريم، به خاطر دشمنان و منافع مشتركي كه داريم.

هیچ نظری موجود نیست: