۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

شكار روشنفكران در تركيه

رجب زاراوغلو، ناشر و روشنفكر ترك تبار كه به اتهام واهي حمايت از تروريزم بازداشت و روانه زندان گرديد.
زاراوغلو، مدير انتشارات "بلگه" استانبول و يكي از مدافعان سرسخت بيان حقايق تاريخي تركيه به ويژه در مورد نسل‌كشي ارمنيان است، به همين علت نيز بارها پاي وي به دادگاه كشيده شده است.
اخيراً يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي دولت آنكارا مقابله با حزب كردي "صلح و دمكراسي" است. اين حزب از سال 2009 (1388) وارد عرصه سياسي تركيه شده و 35 نماينده در مجلس اين كشور دارد. حضور اين حزب در مجلس تركيه هر چند در ابتدا از سوي دولت اردوغان در خارج از مرزهاي اين كشور و به خصوص در اروپا به عنوان سندي بر حاكميت دمكراسي در تركيه مورد بهره برداري قرار مي‌گرفت، اما از سوي ديگر تحمل شنيدن حقايق هر چند كوچك در داخل كشور، نه تنها بسار سخت، كه غير ممكن بود. لذا مقابله با اين حزب در برنامه كاري دولت آنكارا قرار گرفت، چنان كه به گزارش خبرگزاري فرانسه در حال حاضر بيش از 2500 تن از كردهاي تركيه كه بيشتر آنان طرفداران حزب "صلح و دموكراسي" هستند و همچنين پنج نماينده اين حزب در مجلس به اتهام همكاري با حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك.) در زندان‌هاي تركيه بسر مي‌برند.
طي آخرين اقدام دولت تركيه براي مقابله با جقيقت گويان، پليس تركيه با حكم دادگاه استانبول در 31 كتبر (9 آبان) تعداد 23 نفر از جمله يك استاد دانشگاه و يك ناشر را به اتهام ارتباط با حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك.) بازداشت نمود. بنابر گزارش خبرگزاري آناتولي، از جمله اين افراد خانم "بورسا ارسانلي"، استاد دانشگاه استانبول و "رجب زاراوغلو"، ناشر ترك تبار مي‌باشند.
"رجب زاراوغلو"، كه مدير انتشارات "بلگه" استانبول و از حاميان سرسخت طرح حقايق تاريخي به ويژه نسل‌كشي ارمنيان است، پس از بازداشت روانه زندان گرديد.
دولت اردوغان به وسيله بازداشت‌هاي طولاني مدت و وارد كردن اتهامات بي‌پايه سعي در ترور روشنفكران دارد تا از اين طريق جلوي حركات حق‌طلبانه و حقيقت گويي‌ها را بگيرد.
از سويي گفته مي‌شود اردوغان در جيبش ليستي 1400 نفره از چهره‌هاي شاخصي كه بايد بازداشت شوند را دارد، عملاً شكار روشنفكران در تركيه به اجرا گذارده شده. همه را به ترتيب با اتهامات واهي و با تكيه بر قانون "مبارزه عليه تروريزم" بازداشت مي‌كنند.

هیچ نظری موجود نیست: