۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

ميهن خيانت كردند (!؟)

آشوري‌ها به ميهن خيانت كردند اين بخشي از متن كتاب تاريخ كلاس دهم مدارس تركيه است. در صفحات 65 و 66 اين كتاب در بخش "وضعيت آشوري‌ها در امپراتوري عثماني" آمده است: "در خلال جنگ جهاني اول، آشوري‌ها در هم سويي با توطئه‌هاي روسيه و كشورهاي مقتدر اروپائي عليه امپراتوري عثماني پرچم شورش برافراشته و قيام كردند. اكثريت آشوري‌ها بعد از عدم موفقيت در اين شورش، از آناتولي خارج شدند".(؟!)
روزنامه "مليت" در شماره 26 سپتامبر (4مهرماه) طي مطلبي با اشاره به اين موضوع قسمت‌هايي از فصل "وضعيت آشوري‌ها در امپراتوري عثماني" را به چاپ رساند. دركتاب تاريخ همچنين آمده است: "آشوري‌ها طبق عهد نامه لوزان شهروند جمهوري تركيه محسوب مي‌شوند در سال‌هاي اخير به دلايل اقتصادي شمار مهاجرين افزايش يافته است. خصوصاً آشوري‌هايي كه به كشورهاي اروپائي مهاجرت كرده‌اند براي بدست آوردن شرايط مساعد زندگي عامل و كارگزار دولت‌هاي غربي شده‌اند. آنان حتي از قتل‌عام آشوري‌ها در سال 1915 صحبت مي‌كنند. در خلال جنگ جهاني اول آشوري‌ها از روسيه حمايت و پشتيباني مي‌كردند. با در نظر گرفتن شرايط جنگي در امپراتوري عثماني، عليه آنان مبارزه‌اي آغاز گشت، لذا صحبت كردن از قتل‌عام بي‌معناست".
جالب است بدانيد كه دانش آموزان آشوري شاغل به تحصيل در مدارس تركيه نيز مي‌بايست همين كتاب را فرا گيرند، اما دانش آموزان ترك از همان دوران نوجواني با حس كينه و نفرت عليه همشاگردان آشوري خود تربيت مي‌شوند و نسبت به آنان احساس دشمني مي‌كنند.
مارگوس اورك شاعر آشوري در خصوص تدريس كتابي كه ميان دانش آموزان حس تنفر و دشمني ترويج ميكند، اظهار داشت: "بر خلاف آنچه در اين كتاب نوشته شده است، آشوري‌ها عليه دولت (عثماني) شورش نكرده‌اند، بلكه آشوري‌هاي ساكن در شرق كشور از خود در برابر يورش عشاير كرد دفاع كردند"

هیچ نظری موجود نیست: