۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

سفر ريس‌جمهور فرانسه به ارمنستان


نيكلا ساركوزي: تركيه بايد نسل‌كشي ارامنه در سال 1915 را به عنوان يك برگ سياه در تاريخ خود به رسميت بشناسد

نيكلا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه به دعوت "سرژ سركسيان" همتاي ارمني خود، در تاريخ 6 اكتبر (14مهر) براي انجام ديداري دو روزه وارد ايروان پايتخت ارمنستان شد. ساركوزي در اين سفرضمن ملاقات و گفت‌وگو با سركسيان در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور با جاثليق "گارگين" دوم، رهبر مذهبي ارمنيان سراسر جهان نيز ديدار نمود.
رييس‌جمهور فرانسه در همان روز اول ورود به ايروان به همراه سرژ سركسيان در محل بناي يادبود نسل‌كشي ارمنيان حاضر و با نثار گل ضمن اداي احترام، ياد قربانيان قتل‌عام را گرامي داشت.
ساركوزي سپس راهي اجمياذين مقدس در 20 كيلومتري ايروان شده با جاثليق گارگين دوم در مقر رهبري كليساي ارمني ملاقات نمود. وي بعد از اين ديدار با حضور در قديمي‌ترين كليساي پا بر جاي جهان يعني كليساي اجميازين مقدس، ضمن روشن كردن شمع به نيايش پرداخت. ساركوزي در ادامه از موزه كليسا بازديد به عمل آورده و با كتب خطي و اشياي متبركه كليساي ارمني آشنا گرديد.
رييس جمهوري فرانسه در روز دوم سفر خود به ارمنستان با همتاي ارمني خود در باره مسايل مهم دوجانبه و موضوع قراباغ، بحث و گفت‌وگو كرد. دو رييس جمهور در پايان نشست در جمع خبرنگاران حاضر شده و ضمن بيان ديدگاه كشورهاي متبوعشان در مورد مسايل مهم منطقه‌اي به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
ساركوزي در خصوص مناقشه قراباغ از طرفين درگير دعوت كرد كه با وجود اختلافات، مذاكرات را ادامه دهند. وي تاكيد نمود، كه كشورش به عنوان يكي از روساي گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا به تلاش براي حل‌وفصل صلح‌آميز اين مناقشه ادامه خواهد داد.
ساركوزي همچنين از تركيه خواست تا نسل‌كشي ارامنه در سال 1915 توسط حكومت عثماني را به عنوان يك برگ سياه در تاريخ خود به رسميت بشناسد.
وي با اشاره به اينكه تركيه كشتار غيرقابل انكار ارمني‌ها را نفي مي‌كند، اظهار داشت: اين برخورد تركيه به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
رييس‌جمهور فرانسه در مورد نقش و جايگاه آينده تركيه در اروپا گفت: "تركيه براي جهان و به ويژه فرانسه اهميت زيادي دارد، اين كشور پل ارتباطي شرق با غرب است، اما بايد دانست كه اتحاديه اروپا براي تركيه نيست و اين كشور نقشي در اتحاديه اروپا ندارد."
رييس جمهوري فرانسه در دومين مرحله از سفر خود به منطقه جنوب قفقاز و پس از ديدار از ارمنستان، بعدازظهر روز جمعه 7 اكتبر (15 مهر) به منظور يك ديدار رسمي چند ساعته وارد باكو شد. ساركوزي پس از ورود به باكو بلافاصله با "الهام علي‌اف"، همتاي آذربايجاني خود ديدار و در خصوص مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي مورد علاقه دو كشور به گفت‌وگو پرداخت. وي دراين سفر در مراسم آغاز احداث يك دبيرستان فرانسوي در باكو نيز شركت كرد.
ساركوزي در ملاقات با "مهربان علي‌اوا "، بانوي اول آذربايجان نشان "افسر لژيون افتخار" را به وي اهدا كرد. در اين مراسم كه الهام علي‌اف نيز حضور داشت، مهربان علي‌اوا ضمن اظهار تشكر از اعطاي چنين نشاني به خود ابراز خرسندي نمود. ساركوزي را در اين سفر وزراي صنايع و انرژي، حمل‌ونقل و تجارت خارجي همراهي مي‌كردند.
رييس جمهوري فرانسه در ساعات پاياني روز جمعه پس از چند ساعت توقف در باكو، آذربايجان را به مقصد تفليس، پايتخت گرجستان ترك كرد.

تركيه سخنان ساركوزي را استفاده ابزاري در سياست‌هاي داخلي فرانسه دانست
اظهارات نيكولا ساركوزي خطاب به مقام‌هاي تركيه در خصوص به رسميت شناختن نسل‌كشي ارمنيان باعث واكنش تند آنكارا گرديد. در اطلاعيه وزارت امور خارجه تركيه ضمن تاسف‌بار خواندن سخنان ساركوزي، آمده است: "بهره‌برداري از مسايل و مشكلات ميان دو كشور تركيه و ارمنستان از سوي كشوري ثالث و استفاده ابزاري از مسايل براي بهره‌گيري در سياست‌هاي داخلي آن كشور، نشانگر عدم آينده‌نگري از سوي آن سياستمدار است. پاسخ اينگونه مباحث مطرح شده را مردم فرانسه در انتخابات آتي اين كشور خواهند داد".
در ادامه اين اطلاعيه با بي‌دقت خواندن اظهارات ساركوزي، آمده است: "اينگونه اظهارات نمايانگر آن است كه ساركوزي حتي ديدگاه‌هاي تركيه در مورد مسايل بين اين كشور و ارمنستان را نيز درك نكرده است".
تنش ميان فرانسه و تركيه بر سر نسل‌كشي ارمنيان بدين جا ختم نمي‌شود. در سال 2006 مجلس ملي فرانسه لايحه‌اي را به تصويب رساند كه طبق آن افرادي كه واقعيت نسل‌كشي ارمنيان را زير سوال ببرند يا با آن مخالفت كنند به يك سال زندان و 45 هزار يورو جريمه نقدي محكوم خواهند شد. البته اين لايحه زماني قدرت اجرايي مي‌يابد كه مجلس سنا آن را به تصويب برساند، اين در حالي است كه در ماه مه سال جاري ميلادي (ارديبهشت ماه) مجلس سناي فرانسه با وساطت ساركوزي اين لايحه را از دستور جلسه خارج نمود. اين امر اعتراض گسترده ارامنه را به دنبال داشت. رهبران جامعه ارمني فرانسه در تجمع‌هاي اعتراض‌آميز خود در مقابل مجلس سناي اين كشور اعلام كردند كه ارامنه فرانسه در انتخابات آتي راي خود را به حزب سوسياليست فرانسه (حزب مخالف دولت) خواهند داد
به اعتقاد برخي تحليلگران ديدار ساركوزي از بناي يادبود قربانيان ارمنيان و اداي احترام سنتي به قربانيان نسل‌كشي و نيز دادن وعده‌هايي براي تصويب طرح مجازات انكاركنندگان نسل‌كشي ارامنه در مجلس سناي فرانسه، تلاشي است براي بازگرداندن آراي ارامنه به نفع حزب خود. چرا كه تحرك بخشيدن به اين مسايل مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در بالا بردن وجهه جناح محافظه كار حامي ساركوزي در انتخابات پيش روي اين كشور داشته باشد.
خبرگزاري فرانسه نيز در بازتاب اين خبر نوشت: "ساركوزي در حالي نظر خود در باره قتل عام ارمنيان را در اولين سفر خود به ارمنستان را اعلام نمود كه فرانسه در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار گرفته و وي آرا اقليت ارمني ساكن اين كشور را از دست داده است".

هیچ نظری موجود نیست: