۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

برگزاري مراسم دومين سالگرد وفات هنرمند ارمني در شهر كردنشين دياربكر

 صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب كردي "دمكراسي و صلح" در دومين سالگرد مرگ "آرام تيگران"، هنرمند، خواننده و نوازنده ارمني گفت، تلاش خواهند كرد تا آخرين آرزوي هنرمند ارمني را محقق سازند.
به گزارش خبرگزاري "فيرات" دميرتاش طي نطقي در مراسم دومين سالگرد وفات اين هنرمند ارمني كه در تاريخ 8 آگوست (17 مرداد) با حضور هزاران تن در شهر كردنشين دياربكر تركيه برگزار گرديد گفت: "مقامات دولتي به دليل ارمني بودن آرام تيگران از دادن مجوز براي انتقال جسد وي به دياربكر و به خاك سپاري در آرامگاه ارمنيان اين شهر خودداري نمودند، اما ما به آرام قول داده‌ايم كه وي را در اين خاك و در آرامگاه ارمنيان دياربكر به خاك بسپاريم تا وي در اينجا آرام گيرد".
در مراسم دومين سالگرد درگذشت هنرمند ارمني كه با همكاري گروه كنسرواتوار "آرام تيگران" وابسته به شهرداري دياربكر و "انجمن دجله و فرات" برگزار شده بود در كنار هزاران تن از مردم شهر، رهبران حزب دمكراسي و صلح، مسئولين شهري و هنرمندان نيز حضور داشتند.
مراسم با يك دقيقه سكوت به احترام هنرمند ارمني آغاز شد و در ادامه فيلمي از زندگي آرام تيگران پخش گرديد. سپس شركت‌كنندگان سخناني‌ درباره زندگي و هنر آرام تيگران ايراد كردند.
بولنت توران به نمايندگي از سوي انجمن دجله و فرات طي سخناني گفت: "استاد آرام تيگران در ميان ملت كرد و خاورميانه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. من به احترام وي سر تعظيم فرود مي‌آورم". در ادامه، "حافظه ايپك" معاون شهردار دياربكر طي سخناني گفت: "آرام تيگران پيشگام موسيقي ملت كرد است. وي خدمات بس ارجمند و بي‌نظيري به فرهنگ و موسيقي ملت كرد كرده است".
يادآور مي‌گردد؛ آرام تيگران در 15 ژانويه سال 1934 در شهر قميشلي سوريه از پدر و مادري ارمني از اهالي دياربكر متولد شد. وي از بيست سالگي زندگي خود را وقف موسيقي نمود. اين هنرمند ارمني به زبان‌هاي ارمني، تركي، كردي، عربي، يوناني و آشوري ترانه‌سرايي نموده و تعدادي از سرودها و آوازهاي فولكلور ارمني را به زبان كردي و بلعكس ترجمه و خود شخصاً اجرا كرده است. آرام تيگران پس از 40 سال خدمت به موسيقي و زبان كردي پيش از مرگ وصيت كرده بود كه او را در آرامگاه ارمنيان شهر دياربكر كه زادگاه نياكانش بود و به آن عشق مي‌ورزيد به خاك بسپارند، كه البته به دليل مخالفت مقامات تركيه اين خواست محقق نگشت. پس از اين مخالفت در اولين سالگرد مرگ اين هنرمند مراسم نمادين به خاك سپاري آرام تيگران در قبرستان ارمنيان شهر دياربكر با حضور انبوه جمعيت كرد و شماري از ارمنيان اين شهر برگزار گرديد.
آرام يگران در ماه آگوست سال 2009 (17 مرداد 1388) درگذشت و پيكر وي در شهر بروكسل، بلژيك به خاك سپرده شد.

هیچ نظری موجود نیست: