۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

فهرست

روزنامه "راديكال" چاپ استانبول به نقل از اتحاديه روزنامه‌نگاران تركيه نوشت: 72 روزنامه‌نگار اين كشور در حبس به سر مي‌برند.
اين روزنامه ضمن چاپ فهرست اسامي روزنامه‌نگاران محبوس، خبر داد كه اين فهرست براي وزارت دادگستري تركيه نيز ارسال شده است.
اين وزارت‌خانه نيز در واكنش به فهرست اعلامي اتحاديه روزنامه‌نگاران تأكيد كرد كه در حال حاضر 63 روزنامه‌نگار در تركيه زنداني هستند، كه از اين تعداد تنها 4 نفر به دليل جرايم شغلي زنداني هستند و مابقي، يعني 59 نفر ديگر، با جرايمي مختلف و عمدتاً به علت عضويت در سازمان‌هاي غير قانوني و تروريستي و حمايت و كمك به چنين تشكل‌هايي دستگير شده‌اند.
اين دستگيري‌ها اخيراً افزايش چشم‌گيري يافته است. چند ماه پيش 12 روزنامه‌نگار با اتهامات مشابه، از جمله "افشاي اسرار دولتي كه امنيت كشور را به مخاطره مي اندازد" و نيز "تأسيس و عضويت در گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي ، حمايت از آن‌ها" دستگير و روانه زندان شده‌اند.
به نوشته راديكال: اغلب روزنامه‌نگاران به اتهام عضويت در تشكيلات تروريستي "ارگنه كن" دستگير شده‌اند. "نديم شنر" روزنامه‌نگار روزنامه "مليت" نيز كه تا كنون دو كتاب ارزشمند با عناوين "دروغ سرويس‌هاي اطلاعاتي" و "جمعه قرمز، چه كسي قلم دينك را شكست"، در فهرست اعلام شده دستگير شدگان است.
نديم شنر در دو كتاب فوق اطلاعات ارزشمندي در خصوص عناصر پشت پرده ترور "هراند دينك"، روزنامه‌نگار ارمني و دست داشتن نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در اين جنايت ارائه مي‌كند.
در صورت اثبات اتهامات وارد شده به "شنر" 5/7 الي 15 سال زندان در انتظار وي خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: