۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

احمدي‌نژاد در ديدار وزير انرژي ارمنستان: كشورهاي منطقه بايد براي حل مسائل بر اساس تفاهم تلاش كنند

رييس جمهور در ملاقات با "آرمن موسسيان"، وزير انرژي و منابع طبيعي جمهوري ارمنستان كه اوايل خرداد ماه براي شركت در دهمين كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور به ايران سفر كرده بود، با بيان اينكه مهمترين وجه نزديكي ايران و ارمنستان همسايگي اين دو كشور است و همسايگي رابطه‌اي نيست كه بشود آن را از بين برد، اظهار داشت: "ايران و ارمنستان از روابط تاريخي و فرهنگي عميقي برخوردارند و دو ملت فاصله‌اي بين خودشان احساس نمي‌كنند".
وي با اشاره به سفر آتي خود به ارمنستان افزود: "اميدوارم در اين سفر تصميمات مناسبي براي گسترش و تحكيم مناسبات دو كشور اتخاذ شود".
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ايران محدوديتي براي توسعه حداكثري روابط با ارمنستان ندارد، گفت: "به همكاران خود در بخش‌هاي مختلف دولت سفارش خواهم كرد تا روند همكاري‌هاي دوجانبه را تسهيل و تسريع كنند".
"آرمن موسسيان" نيز در اين ديدار روند پيشرفت همكاري‌هاي مشترك را اميدبخش و مطلوب ارزيابي كرد و گفت: "اجراي پروژه‌هاي مشترك بين دو كشور نه تنها براي ايران و ارمنستان، بلكه براي كل منطقه اهميت و ثمرات زيادي دارد". وي ضمن قدرداني از برگزاري دومين جشن جهاني نوروز در ايران تصريح كرد: "حضور در اين جشن، خاطرات بسيار خوشي را در ذهن بنده از ايران و گذشته فرهنگي و تاريخي آن، حك كرد".

ملاقات وزراي نيرو ايران و ارمنستان
آرمن موسسيان در حاشيه ديدار با مجيد نامجو، وزير نيرو كشورمان در پاسخ به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: "امروز همكاري و روابط ميان دو كشور ايران و ارمنستان در سطح بالايي قرار دارد و آينده اين روابط را نيز مثبت ارزيابي مي‌كنم".
وي افزود: "همكاري ايران و ارمنستان در حوزه انرژي محدود به پروژه‌هاي مشترك حال حاضر ميان دو كشور نخواهد بود و در آينده نيز در پروژه‌هاي مشترك ديگري همكاري خود را ادامه خواهيم داد".
وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان در پايان گفت: "در نظر داريم يك سيستم اثربخش و مناسب در زمينه انرژي در منطقه با همكاري ايران طراحي و اجرا كنيم".

قائم مقام وزارت راه و ترابري:
راه آهن 500 كيلومتري ارمنستان توسط پيمانكاران ايراني ساخته مي‌شود
"رضا پيل‌پايه"، قائم مقام وزارت راه و ترابري در مذاكره با "آرمن موسسيان" از آمادگي پيمانكاران ايراني براي ساخت راه‌آهن 500 كيلومتري ارمنستان- ايران خبر داد.
پيل‌پايه در اين ديدار گفت: "پيمانكاران ايراني توانمندي ساخت راه آهن از جلفا به مرز نوردوز و از مرز تا شهر سيسيان در خاك جمهوري ارمنستان را دارند".
وي با اشاره به ضرورت تامين منابع لازم براي اجراي اين پروژه تاكيد كرد: "پيمانكاران ايراني هم اكنون در حال ساخت بيش از هفت هزار و 500 كيلومتر راه‌آهن هستند و وزارت راه و ترابري آمادگي دارد كه براي معرفي پيمانكار همكاري لازم را داشته باشد. پيل‌پايه پيشنهاد كرد: "كميته مشترك ريلي به منظور بررسي جزئيات پروژه و تامين منابع مورد نياز تشكيل و پس از بررسي لازم به عنوان سند يادداشت و تفاهم به امضاي دو طرف برسد".
قائم مقام وزارت راه و ترابري افزود: براي ساخت راه‌آهن 500 كيلومتري از جلفا تا سيسيان به بيش از 2.5 ميليارد دلار اعتبار نياز است كه بايد توسط سرمايه‌گذاران مورد نظر در طول اجراي پروژه تامين شود.
آرمن موسيسيان نيز با ابراز خرسندي از همكاري با ايران و تمايل به افزايش مناسبات اقتصادي اظهار داشت: "اتصال شبكه ريلي دو كشور مورد توجه رؤساي جمهوري دو كشور است و اين خط ريلي در چارچوب كريدور شمال- جنوب اجرا ‌شده و داراي توجيهات اقتصادي است. وي افزود: "بانك توسعه صادرات همكاري‌هاي بسيار خوبي در تامين مالي پروژه‌هاي مختلف در ارمنستان داشته است و اميدواريم در اين طرح نيز همكاري نمايد".
رييس كميسسيون مشترك اقتصادي ارمنستان و ايران با دعوت از قائم مقام وزارت راه و ترابري براي ديدار از ارمنستان تصريح كرد: "شركت‌هاي مختلفي براي اجراي اين پروژه مذاكره داشته‌اند اما مايليم اين پروژه توسط پيمانكاران ايراني انجام شود".
ياد آور مي‌شود با تحقق اين پروژه، ارتباط ريلي ايران با اروپا از طريق ارمنستان و گرجستان ميسر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: