۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

نماينده مجلس ملي تركيه: من به عنوان يك فعال سياسي كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي مي‌نامم.

آلتان تان، نماينده مجلس ملي تركيه از حزب كردي "صلح و دمكراسي" به صراحت كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي ناميد.
به گزارش خبرگزاري "دوغان"، اين نماينده مجلس ملي تركيه در سخنراني خود كه در تاريخ 8 اكتبر (16 مهر) در خلال سميناري در دانشگاه "آرتوكلو" شهر كردنشين ماردين ايراد نمود با اشاره به كشتارهاي سال 1915 ارمنيان، از آن به عنوان نسل‌كشي ياد كرد.
وي در سخنراني خود گفت: "من به عنوان يك فعال سياسي كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي مي‌نامم".
وي در ادامه اظهار داشت: "ما اين رويداد را هر چه بناميم، قتل‌عام، نسل‌كشي و يا كشتار بزرگ، و يا اينكه عاملان آن چه كساني بودند، "حزب اتحاد و ترقي"، ترك‌هاي جوان و يا تمام ترك‌ها،كردها و يا اينكه مسلمانان تركيه بودند كه آن را محقق ساختند، به هر حال مهم پيامد آن است. و پيامد اين رويداد اين بود كه قبلاً در اين منطقه 13 ميليون نفر زندگي مي‌كردند، كه بيش از يك ميليون و سيصد هزار نفر آنان، يعني 10 درصد جمعيت را ارمنيان تشكيل مي‌دادند، اما امروز كه جمعيت تركيه به 75 ميليون نفر رسيده شمار ارمنيان تنها 40 هزار نفر است. حال اين سوال مطرح مي‌گردد، كه سرنوشت جمعيت ميليوني ارمنيان ساكن در منطقه چگونه رقم خورد، آنان چگونه به ناگاه ناپديد شدند؟"
اين نماينده مجلس تركيه در مصاحبه با هفته‌نامه "آگوس"، كه سردبير فقيد آن "هراند دينك" چند سال پيش در برابر دفتر نشريه توسط يك نوجوان افراطي ترك به قتل رسيد، بار ديگر بر سخنان خود در دانشگاه "آرتوكلو" مهر تأييد زد.
"تان" در اين مصاحبه تصريح نمود: كردها نيز در قتل‌عام ارمنيان نقش داشته‌اند. وي در اين باره اظهار داشت: در قتل‌عام ارمنيان همه كردها شمشير به دست نگرفتند، اما شماري از رهبران كرد در وقوع اين فاجعه عظيم نقشي اساسي ايفا كردند".
وي تأكيد نمود كه به عنوان يك سياستمدار معتقد است: "آن چه در سال 1915 بر ارمنيان روا گشته نسل‌كشي است. اما كساني بر اين نظرند كه گروهي از ارمنيان در حين كوچ و به علت بيماري جان باخته‌اند و عده ديگري نيز به علت حمله راهزنان كشته شده‌اند. اما من به عنوان يك انسان، كه داراي وجدان است مي‌گويم، اين كه ارمنيان تحت چه شرايطي كشته شده‌اند آنقدرها هم مهم نيست، بلكه نتيجه كشتارها مهم است و آن كه همسايگان ارمني ما نابود شده‌اند".

هیچ نظری موجود نیست: