۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

امضاي موافقت‌نامه گسترش همكاري‌ها

چندي پيش با مشاركت سازمان‌ها و گروه‌هاي فعال جامعه يهوديان و ترك‌هاي آمريكا گردهمايي در شهر نيويورك برگزار گرديد. در پايان اين گردهمايي موافقت‌نامه‌اي براي همكاري بلند مدت ميان طرفين به امضا رسيد.
رياست هيئت ترك را "ارهان آتاي"، معاون انجمن كارفرمايان تركيه-آمريكا و رياست هيئت يهوديان را "جو پوتاسنيك"، رييس خاخام‌هاي نيويورك بر عهده داشت.
در يادداشت همكاري فوق آمده است، علي‌رغم اينكه در چند سال اخير روابط سياسي تركيه و اسرائيل دچار پاره‌اي مشكلات و تنش‌ها گشته، اما اين مسئله نمي‌تواند بر همكاري جوامع يهوديان و ترك‌هاي آمريكا تاثير سوء بگذارد، زيرا همكاري يهوديان و عثماني‌ها از تاريخي 500 ساله برخوردار است.
در بخش ديگري از اين يادداشت همكاري بر حمايت طرفين از طرح‌ها و برنامه‌هاي يكديگر تاكيد شده است. حداقل دو ماده از مفاد همكاري‌ها به صورت غير مستقيم ماهيتي ضد ارمني دارد. در يكي از مفاد همكاري آمده است: جامعه ترك‌هاي ساكن آمريكا و متقابلاً جامعه يهوديان ساكن آمريكا براي ارتقاي جايگاه دو كشور تركيه و اسرائيل همكاري همه جانبه‌اي انجام خواهند داد.
در ماده ديگري از اين يادداشت همكاري آمده است: نمايندگان جامعه يهوديان در جرايد تركيه و نمايندگان جامعه ترك‌ها در جرائد و رسانه‌هاي متعلق به يهوديان در راستاي گسترش و عمق بخشيدن بر اين همكاري‌ها اقدام به چاپ و پخش مقالات و برنامه‌هايي خواهند نمود.
با توجه به اين دو نكته پر واضح است كه لابي يهوديان آمريكا عليه به رسميت شناختن نسل‌كشي ارمنيان در اين كشور فعالانه تلاش خواهد كرد، زيرا اين مسئله مي‌تواند به وجهه تركيه به شدت آسيب رساند.

هیچ نظری موجود نیست: