۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

"ارگنه‌كن" قصد ترور اسقف اعظم ارمنيان تركيه را داشت

رسيدگي به اتهامات شبكه تروريستي "ارگنه‌كن" در تركيه ادامه دارد. به گزارش رسانه‌هاي تركيه در تاريخ 7 ژوئن (17 خرداد) دادگاه استانبول براي بررسي پرونده "ابراهيم شاهين" و "سروت كيانك"، از فرماندهان ارشد سابق نيروهاي ويژه پليس تركيه به اتهام برنامه‌ريزي براي قتل پاتريارك "مسروپ موتافيان"، رهبر مذهبي ارمنيان تركيه تشكيل جلسه داد.
سروت كيانك، عضو گروهي موسوم به اس- 1 بود، كه مي‌بايست با راهنمايي‌هاي اطلاعاتي و فرماندهي عملياتي ابراهيم شاهين، اسقف موتافيان را به قتل برساند.
شاهين در پاسخ به اين پرسش دادگاه كه آيا كيانك از قبل اسقف موتافيان را مي‌شناخت؟ گفت: "زماني تامين امنيت كليساهاي ارمنيان در حين برگزاري مراسم مذهبي بر عهده ما بود، ما به مسائل امنيتي دقت فراواني داشتيم، كه اين موضوع گاهاً باعث ناراحتي شركت‌كنندگان در مراسم نيز مي‌شد. پس از ديدار با روحانيون كليسا در اين مورد به توافق رسيديم و سپس با روحانيون ارمني نهار خورديم. پيش از آن نيز محفاظت از شخص اسقف موتافيان را در ديدار از قبرستان ارمنيان بر عهده داشتم".
يادآور مي‌گردد؛ كه "ارگنه‌كن" يك شبكه تروريستي مخفي تندرو كماليست است كه هدف آن "پاسداري از ارزش‌هاي بنيان نهاده شده توسط كمال آتاتورك در تركيه بيان شده است".
اطلاعات و برنامه‌هاي اين گروه از سال 1996 پس از واقعه موسوم به "سوسورلوك" برملا گرديد. در آن سال تصادفي در منطقه سوسورلوك تركيه روي داد كه منجر به كشته شدن دو تن از سرنشينان يك خودرو گرديد كه يكي از آنان از افسران ارشد امنيتي تركيه و ديگري رهبر سرشناس و تحت تعقيب مافياي آن كشور بود. پيگيري‌هاي اطلاعاتي اين رويداد مسكوت ماند اما بعدها با اوج‌گيري عمليات اين سازمان تروريستي كه در درون حكومت هر روز بر قدرتش افزوده مي‌شد پرده از شبكه عنكبوتي آن برداشته شد.
از سال 2007 پيگيري‌هاي قضايي عليه اين گروه آغاز و تاكنون دهها تن از اعضاي آن دستگير شده‌اند. اعضاي اين گروه متهم به برنامه‌ريزي و اجراي عمليات ترور فعالان سياسي و اجتماعي، قتل روشنفكران، بمب‌گذاري در اماكن عمومي و مراكز متعلق به كردها و همچنين متهم به برنامه‌ريزي براي كودتاي نظامي در تركيه هستند.
ارگنه‌كن همچنين به اتهام مشاركت در قتل "هراند دينك"، سردبير هفته‌نامه ارمني "آگوس" مورد سوءظن دادگاه قرار دارد. اعضا اين تشكيلات تروريستي عمدتاً از نظاميان و كارمندان نهادهاي نظامي و امنيتي تركيه هستند. به اعتقاد اپوزوسيون تركيه، گروه ارگنه‌كن توسط دولتمردان تركيه و با هدف تسويه حساب با مخالفان تاسيس شده است.

هیچ نظری موجود نیست: