۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

مذاكرات آمريكا با آذربايجان در مورد پايگاه راداري "قبله"

به گزارش خبرگزاري "ترند" جمهوري آذربايجان، "اندرو شاپيرو"، دستيار وزير خارجه آمريكا در امور سياسي و نظامي در پايان دور جديد مذاكرات امنيتي آذربايجان-آمريكا كه در تاريخ 24 ژوئن (سوم تير) در باكو انجام گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: "احتمال دارد كه مذاكرات آمريكا با آذربايجان در مورد پايگاه راداري "قبله" آذربايجان ادامه يابد".
وي تصريح كرد: "آمريكا هم اكنون در چارچوب همكاري‌هاي خود با روسيه و ناتو، در مورد سيستم‌هاي پدافند هوايي مذاكراتي را انجام مي‌دهد".
"آراز عظيم‌اف"، معاون وزير امور خارجه آذربايجان نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: "پايگاه راداري قبله براي آذربايجان اهميت زيادي دارد. اين پايگاه در تأمين امينت روسيه نيز نقش زيادي دارد. مسكو در سال 2007 به واشنگتن پيشنهاد داده بود كه از اين پايگاه راداري به صورت مشترك استفاده كنند".
گفتني است، پايگاه راداري قبله كه در خاك جمهوري آذربايجان قرار دارد در نظام اتحاد جماهيري شوروي يكي از واحدهاي مهم سيستم پدافند ضدموشكي شوروي بوده است. پس از فروپاشي شوروي و استقلال جمهوري آذربايجان، اين پايگاه در اختيار اين كشور قرار ‌گرفت. روسيه برغم اختلاف نظر با باكو، استفاده از اين پايگاه راداري را ادامه داد. در سال 2002 طبق قراردادي كه بين دو كشور آذربايجان و روسيه به امضا رسيد اين پايگاه در قبال دريافت چند صد ميليون دلار به مدت 10 سال به اجاره مسكو در آمد.

هیچ نظری موجود نیست: