۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

رييس‌جمهور در ديدار با وزير امور خارجه ارمنستان‌ امروز ملت‌هاي منطقه مي‌توانند مسايل و مشكلات خود را بدون دخالت ديگران حل‌وفصل كنند

ادوارد نالبانديان"، وزير امور خارجه ارمنستان در تاريخ 24 شهريور ماه براي يك ديدار رسمي دو روزه و ملاقات با مقامات كشورمان وارد تهران شد نالبانديان در بدو ورود، ضمن تشكر از دعوتش براي سفر به تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد روابط دو كشور گفت: "روابط ايران و ارمنستان در سطح بسيار بالايي قرار دارد دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي و ساير زمينه‌ها اعم از فرهنگي روابط گسترده و عميقي دارند پيش‌بيني مي‌كنيم كه در آينده‌اي نزديك روزهاي فرهنگي ايران در ارمنستان برگزار شود". ْدر مذاكرات منوچهر متكي و ادوارد نالبانديان، وزيران امور خارجه ايران و ارمنستان روند توسعه روابط في‌مابين و اجراي توافقات قبلي صورت گرفته ميان دو كشور مورد بررسي قرار گرفته و در مورد آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي تبادل نظر شد در اين مذاكرات طرفين ضمن ابراز رضايت از پيشرفت اجراي توافقات، در مورد راه‌هاي تسريع در اجراي توافقات باقي‌مانده و برداشتن گام‌هاي جديد همكاري، گفت‌وگو و تبادل نظر كردند متكي در اين ديدار ايران و ارمنستان را دو كشور با ويژگي‌هاي همسايگي، دوستي، همكاري و منافع متقابل باسابقه تاريخي طولاني روابط برشمرد كه با گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، مناسبات همه جانبه تهران- ايروان را رقم زده است وزير امور خارجه كشورمان رفت و آمد مستمر ميان مقامات و هيات‌هاي دو كشور در سطوح و موضوعات مختلف را گوياي جامع‌الاطراف بودن روابط دانست. وي افزود: "در كنار روابط خوب سياسي دو كشور، گفت‌وگوهاي گسترده‌اي در زمينه همكاري‌هاي زيرساختي در حال انجام است و پروژه‌هاي گوناگوني در دست اجراست". متكي با اشاره به اراده دو كشور براي گره زدن اقتصاد دو كشور به يكديگر در جهت منافع دو ملت و دو كشور افزود: "همكاريهاي ايران و ارمنستان در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، علمي، دانشگاهي، ورزشي، گردشگري، حمل و نقل و انرژي نشان مي‌دهد كه دو كشور در حوزه‌هاي گسترده‌اي ظرفيت همكاري دارند" وي ضرورت اجرايي شدن سريعتر پروژه‌ها از جمله در زمينه خط لوله، انتقال برق، نيروگاه و همكاري‌هاي استاني و همچنين افزايش سطح مبادلات تجاري و لزوم حمايت بيشتر از بخش‌هاي خصوصي طرفين را خاطر نشان كرد. وزير امور خارجه كشورمان با ابراز خرسندي از پيشرفت توافقات قبلي در نشست سال گذشته‌ي نهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي در ايروان، بر آمادگي برگزاري نشست دهم در تهران تاكيد كرد. متكي اضافه كرد: "از جمله موضوعاتي كه با وزير امور خارجه ارمنستان مورد مذاكره قرار گرفت موضوع تداوم بحران موجود در مناسبات آذربايجان و ارمنستان بود و مساله قراباغ را در اين گفت‌وگوها بررسي كرديم ما در مورد اين مشكل تاريخي معتقديم كه بايد با حسن نيت و اراده جدي سياسي و بر اساس رويكرد مسالمت‌آميز اين مسايل حل‌وفصل شود ايران بيشترين علاقمندي را براي حل اين مشكل دارد زيرا با هر دو كشور همسايه است وبا هر دو كشور روابط صميمانه و نزديك دارد به همين دليل بيش از هر كشور ديگري علاقمند به حل اين مشكل است".
وي ادامه داد: "در ارتباطات دوستانه‌اي كه با دوستانمان در ارمنستان و آذربايجان داريم همواره بر اين موضع روشن و شفاف تاكيد كرده‌ايم و اميدواريم اين مشكل هر چه زودتر حل‌وفصل شود" متكي تاكيد كرد: "همواره جمهوري اسلامي آمادگي خود را براي برداشتن هر گونه گام و كمكي در اين زمينه اعلام كرده است" ادوارد نالبانديان نيز ضمن ابراز خوشحالي از حضور در تهران، اين ديدار را فرصتي مغتنم براي تبادل نظر پيرامون روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌اي و مسايل بين‌المللي دانست وي با اشاره به انعقاد توافقات مطلوب و امضاي اسناد همكاري دو طرف در زمينه‌هاي مختلف، اين تفاهمات را بستري مناسب براي توسعه‌ي بيش از پيش مناسبات تهران- ايروان توصيف كرد. نالبانديان انجام رفت‌وآمدهاي متقابل براي توسعه و ايجاد تحول در مناسبات دوجانبه و تحقق توافقات را مهم و نقش كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور را در اين راستا قابل توجه خواند وزير امور خارجه ارمنستان آمادگي كشورش را براي اجرايي شدن توافقات راهبردي منعقده در سفر گذشته رييس‌جمهور ارمنستان به تهران در زمينه‌هاي انرژي، حمل‌ونقل، احداث نيروگاه برق آبي، خط برق رساني، راه‌آهن، خط لوله فرآورده‌هاي نفتي و ترمينال نفتي مورد تاكيد قرار داد. وي همچنين به سفرهاي متقابل مقامات دو كشور در حوزه همكاري‌هاي اقتصادي، بهداشتي و محيط زيست اشاره كرد. نالبانديان با بيان اينكه با مقامات ايراني در باره مسايل بين‌المللي مذاكرات و رايزني‌هاي انجام داديم، افزود: طرف ارمني همواره بر آگاه كردن طرف ايراني براي حل‌وفصل مناقشه قرا‌باغ تلاش دارد و لذا در اين سفر آخرين اطلاعات و تحولات را در اين زمينه به اطلاع همكار و دوستمان رساندم". نالبانديان در مورد نقش ايران در حل مناقشه قراباغ گفت: "ما در اين رابطه با آقاي متكي صحبت كرديم و براي ايران نقش بسزايي در اين رابطه قايل هستيم مواضع متوازني كه طرف ايراني از خود نشان داده است بسيار مهم است اطلاعات كامل در اين زمينه به طرف ايراني داده شده است و امروز از اين فرصت استفاده كرديم تا در اين زمينه تبادل اطلاعات كنيم. وزير امر خارجه ارمنستان همچنين در مورد ايجاد منطقه آزاد تجاري در مرز ايران و ارمنستان و تسهيل براي تردد اتباع دو كشور گفت: "براي انجام اين موضوع رايزني مي‌كنيم در آينده نزديك وزراي تجارت و اقتصاد دو كشور با يكديگر مذاكراتي را انجام خواهند داد در اين مذاكرات مي‌توانيم اين مسائل را بررسي و تصميمات مقتصي را اتخاذ نماييم". وي افزود: "طرف ارمني صدور ويزا را تسهيل كرده است، همه مي‌توانند از طريق اينترنت، در فرودگاه و يا مرز زميني ويزاي ارمنستان را دريافت كنند همچنين در قياس با مبلغ ويزايي كه از سوي ايران دريافت مي‌شود ويزاي ارمنستان قيمت كمتري دارد ما در اين رابطه جلساتي خواهيم داشت و بين اداره‌هاي كنسولي وزارت‌خارجه‌هاي دو كشور اين موضوع‌ بررسي مي‌شود". نالبانديان در پايان با تاكيد بر اراده مقامات عالي ارمنستان براي تقويت و تحكيم روابط با ايران، خواستار افزايش رايزني‌هاي دو كشور در كليه‌ي موضوعات مورد علاقه طرفين شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:ْ توسعه كشورهاي منطقه در سايه همكاري‌هاي منطقه‌اي ميسر است

ْسعيد جليلي"، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با وزير امور خارجه ارمنستان گفت: "توسعه پايدار و پيشرفت كشورهاي منطقه در سايه امنيت و همكاري‌هاي منطقه‌اي ميسر است" جليلي با اشاره به اشكال مختلف ناامني از جمله تروريسم و قاچاق مواد مخدر، تأكيد كرد: "هر نوع ناامني قطعاً به ضرر همه كشورهاي منطقه است و در چارچوب‌ همكاري‌هاي منطقه‌اي بايد اين مشكلات را حل كرد". نالبانديان نيز در اين ديدار روابط دو كشور را روابطي راهبردي و عميق خواند و رفت‌وآمدهاي مستمر در بالاترين سطح را نشان‌دهنده حسن روابط و آمادگي بيشتر دو كشور براي توسعه و ارتقاي روابط در زمينه‌هاي مختلف دانست در اين ديدار طرفين در باره تحولات و مسايل منطقه‌اي و از جمله مناقشه قراباغ به رايزني و گفت‌وگو پرداختند.

رييس‌جمهور در ديدار وزير خارجه ارمنستان: روابط ايران و ارمنستان با روند منطقي در حال گسترش است

دكتر محمود احمدي‌نژاد در ديدار با ادوارد نالبانديان با بيان اينكه ايران و ارمنستان از روابط عميق و تاريخي برخوردار هستند، اظهار داشت: "دو كشور با نگاه بلند، راه‌هاي توسعه همكاري‌هاي دو جانبه و منطقه‌اي را به خوبي ترسيم كرده و در اين مسير در حال حركت هستند". رييس جمهور با اشاره به اينكه مناسبات دو كشور با روند منطقي رو به گسترش است، گفت: "جمهوري اسلامي ايران از افزايش روزافزون روابط دو كشور در بخش‌هاي گوناگون حمايت مي‌كند آقاي احمدي‌نژاد در ادامه با تأكيد بر لزوم امنيت پايدار در منطقه خاطرنشان كرد: "امروز ملت‌هاي منطقه مي‌توانند مسايل و مشكلات خود را بدون دخالت ديگران حل‌وفصل كنند و اگر بيگانگان دخالتي در اوضاع منطقه نداشته باشند، ملت‌هاي منطقه مشكل غيرقابل حلي با يكديگر ندارند" دكتر احمدي نژاد تصريح كرد: "بايد همه منطقه در مسير رفاه، پيشرفت و امنيت قرار بگيرد" ادوارد نالبانديان نيز در اين ديدار پس از تقديم پيام كتبي رييس‌جمهور ارمنستان اظهار داشت: "امروز بين ايران و ارمنستان اعتماد متقابلي به وجود آمده است و اين مي‌تواند بستر مناسبي براي ترسيم چشم‌انداز بلندي براي ارتقاء روابط دو كشور در همه زمينه‌ها باشد. وي توافقات انجام شده بين ايران و ارمنستان را راهبردي دانست و گفت: "اهميت ويژه‌اي در تعميق همكاري‌هاي همه‌جانبه دو كشور وجود دارد و ارمنستان به دنبال افزايش روابط خود با ايران است".

هیچ نظری موجود نیست: