۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

به ياد دكتر عنايت‌الله رضا

دكتر عنايت‌الله رضا در 18خرداد 1299 در رشت ديده به جهان گشود.
دكتر عنايت‌الله رضا تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در شهرهاي رشت و تهران گذراند و در سال 1316 خورشيدي ديبلم متوسطه خود را در رشته ادبيات از دبيرستان دارالفنون اخذ كرد و سپس در همان سال در دانشكده افسري ثبت نام كرد و در سال 1318 به جرگه افسران ارتش پيوست پس از به پايان رساندن دانشكده افسري در نيروي هوايي ارتش پذيرفته شد ودر آنجا دوره خلباني هواپيماهاي جنگي را گذراند در همين دوره بود كه فعاليتهاي سياسي خود را آغاز كرد و به سبب فعاليتهاي سياسي در 1325 خورشيدي به تبعيدي ناخواسته رفت كه حدود 20 سال به طول انجاميد.
او در دوره تبعيد، در دانشكده حزبي شهر باكو موفق به اخذ مدرك ليسانس شد و پس از آن در آزمون دكتراي رشته فلسفه دانشگاه دولتي "انديشه هاي كسروي" به راهنمايي پرفسور ماكاولسكي از استادان بزرگ فلسفه در اتحاد جماهير شوروي با درجه عالي دفاع كرد.
سرانجام در سال 1347 به ايران بازگشت و در كتابخانه پهلوي كه در آن زمان يكي از مراكز ايران شناسي بود به كار مشغول شد و سپس براي تدريس در مراكز دانشگاهي به همكاري دعوت شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در كنار تدريس در دانشگاه‌ها به عنوان مشاور عالي علمي در پژوهشگاه علوم انساني و سپس در سال 1365 در مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي بعنوان مدير بخش جغرافيا و عضو شوراي عالي علمي به همكاري پرداخت كه اين همكاري تا آخرين روز حيات پر بارش ادامه داشت.
پروفسور عنايت‌الله رضا در معرفي پان‌تركيسم و نقش مخرب آن در ايران و منطقه بسيار فعال بود و يكي از اساتيد ايران در اين عرصه بود وي در ارديبهشت ماه سال 1371 به دعوت جنبش مردمي ارامنه در آتن پايتخت يونان در سمينار بين‌المللي "پان‌تركيزم امروز" شركت نمود.
دكتر رضا كتاب‌هايي همچون (آذربايجان واران آلبانياي قفقاز)، ايران از دوران باستان تا آغاز عهد مغول، كمونيسم و دموكراسي، ماركسيسم و ماجراي بيگانگي انسان، ايران و تركان در روزگار ساسانيان، كمونيسم اروپايي و نام درياي شمال ايران را تأليف نموده است.
دكتر عنايت الله رضا در روز يكشنبه 20 تير ماه 1389 (11 ژوئيه 2010) در سن 90 سالگي در گذشت.
يادش گرامي باد.

هیچ نظری موجود نیست: