۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

ياد "پدر هوش مصنوعي ايران" گرامي باد

به مناسبت چهلمين روز درگذشت پروفسور كارو لوكاس
پروفسور "كارو لوكاس"، استاد دانشكده فني دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته سيستم‌هاي هوشمند در ايران كه به بيماري سرطان مبتلا بود شامگاه روز 17 تير ماه چشم از جهان فرو بست. پروفسور كارو لوكاس در سال 1328 در اصفهان متولد شد تحصيلات كارشناسي و كارشناسي ارشد خود را در رشته مهندسي برق در دانشگاه تهران به پايان برده و در سال 1355 مدرك دكتراي خود را در زمينه مهندسي كنترل از دانشگاه "بركلي" آمريكا اخذ كرد و از همان سال در دانشگاه تهران به تدريس و تحقيق مشغول بود وي علاوه بر دانشگاه تهران در دانشگاهاي "بركلي"، "تورنتو" و "يو سي ال اي" نيز تدريس كرد. پروفسور كارو لوكاس نقش ارزنده‌اي در عرصه‌هاي علمي داخلي و بين‌المللي داشته است بيش از 1200 مقاله علمي به قلم او به چاپ رسيده، وِي همچنين بيش از 200 مقاله در مجامع بين‌المللي ارائه كرده است او عضو هيئت تحريريه بيست مجله علمي بين‌المللي بوده و از او 8 جلد كتاب به صورت انفرادي و 39 كتاب علمي به عنوان مولف همكار منتشر شده است وي رهبري هزاران پروژه فوق ليسانس و دكترا را بر عهده داشته و اعتبار علمي بالايي نزد دانشجويان مهندسي ايران، متخصصان و نيز مقامات دولتي داشت. زمينه‌هاي پژوهش‌هاي او پيش‌بيني سري‌هاي زماني، مدل‌هاي عاطفي و منطق فازي است وي در سال 1385 به عنوان چهره ماندگار علمي از سوي رياست جمهوري مورد تقدير قرار گرفت وي همچنين به عنوان پدر علم رباتيك ايران شناخته مي‌شود. پروفسور كارو لوكاس در سال 2007 عضو كميته برگزار كننده كنفرانس تكنولوژي ارامنه جهان در "سان فرانسيسكو" آمريكا بود.
مرحوم كارو لوكاس يك سال تمام با بيماري سرطان روده مبارزه و بر بيماري‌اش غلبه كرد، اما علت اصلي مرگ او زخم ايجاد شده در اثر "پلوروسكوپي" روده و تبديل آن به عفونت بوده كه باعث شد در غروب 17 تير ماه در بيمارستان "امام خميني" ديده از جهان فرو بندد.
مراسم تشييع پيكر استاد كارو لوكاس، چهره ماندگار مهندسي و پدر علم روباتيك كشور، در روز دوشنبه 21 تير ماه با حضور "فرهاد رهبر"، رييس دانشگاه تهران و "علي‌اكبر صالحي"، رييس سازمان انرژي اتمي در محل پرديس فني دانشگاه تهران، برگزار شد مراسم ختم استاد كارو لوكاس در كليساي "مريم مقدس" با حضور جمعيت انبوه سوگوار و از آن جمله جمع كثيري از اساتيد دانشگاه و شاگردان مرحوم انجام و پس از آن پيكر اين استاد در قبرستان ارامنه تهران به خاك سپرده شد.
مراسم چهلم اين استاد عالي مقام عصر روز جمعه 29 مرداد ماه در كليساي سركيس مقدس و سپس در منزل آن مرحوم گرانقدر با حضور جمعي از هم‌كيشان، هم‌ميهنان و اساتيد دانشگاه‌ها و مقامات كشوري برگزار گرديد
يادش گرامي باد.

هیچ نظری موجود نیست: