۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

با 23 رأي موافق در برابر 22 رأي مخالف كميسيون روابط خارجي كنگره آمريكا پيش‌نويس لايحه نژادكشي ارمنيان را مورد پذيرش قرار داد

كميسيون روابط خارجي كنگره نمايندگان ايالات متحده آمريكا، كه متشكل از 46 عضو مي‌باشد با 23 رأي "موافق" و 22 رأي "مخالف"، لايحه نژادكشي ارمنيان، كه تحت شماره 252 مطرح است را مورد پذيرش قرار داده و براي بررسي و تصويب به كنگره فرستاد. يكي از نمايندگان از جلسه غايب بود.
در زمان بررسي اين لايحه اعضا كميسيون با سخنان مبسوط به به طرح مسئله پرداختند. مخالفين موضع‌گيري خود را عمدتاَ با تكيه بر روابط نظامي اَّقتصادي آمريكا و تركيه تشريح مي‌نمودند. در حالي كه موافقين طرح اهميت پذيرش اين لايحه را در پيش‌گيري از نژادكشي‌هاي آينده و اسقرار مجدد عدالت تاريخي مي‌دانستند.
سخنران نهايي اجلاس فوق "دايان واتسون"، نماينده حزب دمكرات بود، كه ضمن سخنان خود تأكيد نمود: "زمان آن رسيده است كه ايالات متحده آمريكا با افتخار حقيقت را بپذيرد". وي افزود، كه هميشه موافق پذيرش لايحه نژادكشي بوده است.

"گوُس بيليراگيس"، نماينده جمهوري خواه نيز اظهار داشت: "عدم شناسايي نژادكشي ارمنيان باعث شكل‌گيري سبقه‌اي خطرناك براي ديگر نژادكشي‌ها خواهد شد. و لذا براي پيش‌گيري از نژادكشي‌هاي جديد و به احترام شهداي همه نژادكشي‌ها بياييد امروز به اين لايحه راي دهيم". وي تأكيد نمود: "نبايد نژادكشي ارمنيان در راه حمايت از دولت هم پيمان تركيه به فراموشي سپرده شود".
و اما "جيم گوستان"، نماينده حزب دموكرات گفت: من در شهر "فرزنو"، شهر "ويليام سارويان"، بزرگ شده‌ام و از كودكي داستان‌هاي بسياري در باره نژادكشي ارمنيان شنيده‌ام. وي گفت: "نژادكشي ارمنيان به پيشينه‌اي براي ديگر نژادكشي‌ها بدل شد". به اعتقاد وي تركيه بايد راه آشتي با گذشته خود را بيابد. اين نماينده كنگره يادآور شد: "آمريكايي‌ها نيز در تاريخ خود صفحات شرم‌آوري دارند، از جمله برده‌داري، اما آن را پذيرفته و با گذشته خود كنار آمده‌اند". وي ضمن يادآوري اين‌كه نژادكشي ارمنيان اولين نژادكشي قرن بيستم بوده است، از همگان خواست به نفع اين لايحه رأي دهند. وي گفت: " من رأي امروز خود را تقديم تمامي خانواده‌هايي مي‌كنم كه در پي نژادكشي رنج كشيده‌اند".
از سويي "لين وولسي"، از حزب دمكرات ضمن يادآوري اين كه 42 ايالت آمريكا و 11 كشور از كشورهاي عضو "ناتو" و پارلمان اروپا نژادكشي را به رسميت شناخته‌اند، گفت: "عدم شناسايي نژادكشي به منزله بي‌احترامي به ياد شهيدان خواهد بود". وي سپس از نمايندگان خواست به نفع اين لايحه رأي دهند. وولسي كه 18 سال سابقه نمايندگي كنگره را دارد، گفت: زماني مناسب‌تر از حال حاضر براي پذيرش اين لايحه در ياد ندارم. وي همچنين خاطرنشان كرد، كه "باراك اوباما" و "هيلاري كلينتون" و حتي "جرج دبليو بوش" زماني كه سناتور بودند به اين لايحه رأي موافق داده‌اند.
"بيل دلاهانت"، از حزب دمكرات گفت كه وي به پيش نويس اين لايحه راي مخالف خواهد داد، چرا كه روز قبل با "مراد مرجان" رييس كميسيون روابط خارجي مجلس ملي تركيه ملاقات كرده، كه به وي گفته است پذيرش اين لايحه مانع از تأييد پروتكل همكاري تركيه و ارمنستان در مجلس تركيه خواهد شد.
"جف فوردنبري"، از حزب جمهوري‌خواه هشدار داد كه زمان مناسبي براي پذيرش لايحه انتخاب نشده و آن مي‌تواند به روند آشتي ترك اَّرمني آسيب برساند.
در اين جا "برمن" رييس كميسيون به مخالفت برخاست و متذكر شد، كه بيش از بيست سال است كه عضو اين كميسيون است و به ياد ندارد كه زمان مناسبي براي پذيرش اين لايحه پيش آمده باشد.
پيش‌تر "مايك پنس" از اعضاء كنگره اعلام كرده بود علي‌رغم پذيرفتن واقعيت نژادكشي با احتساب منافع آمريكا به اين لايحه رأي مخالف خواهد داد.
"مايك مك ماهون" از نمايندگان دمكرات كنگره نيز ضمن مخالفت با اين لايحه متذكر شد آن مي‌تواند روابط تركيه- ارمنستان و تركيه- آمريكا آسيب برساند. وي به خصوص نظر نمايندگان كنگره را به "اهميت نقش تركيه در انجام رسالت آمريكا در افغانستان" جلب نمود.
اجلاس فوق با سخنان "هوارد برمن"، رييس كميسيون افتتاح شد. برمن در سخنان خود گفت: "تركيه هم‌پيمان ماست، اما مهم است كه آن واقعيت نژادكشي ارمنيان را به رسميت بشناسد و در باره آن به گفت‌وگو بنشيند. اينك زمان آن فرا رسيده است كه نژادكشي ارمنيان مورد شناسايي قرار گيرد. طبيعتاَ اين امر براي تركيه باعث نااميدي خواهد بود. اما من معتقدم، كه در طي زمان روابط ما سامان يافته و در فضايي سالم گسترش خواهد يافت".
به هر حال در روز پنج‌شنبه چهارم مارس (13 اسفند 88) سال‌جاري ميلادي پس از يك ‌ونيم ساعت بحث و بررسي كميسيون روابط خارجي كنگره آمريكا پيش‌نويس لايحه نژادكشي ارمنيان را با 23 رأي موافق و 22 رأي مخالف مورد پذيرش قرار داد. اين لايحه حدود يك سال پيش توسط "آدام شيف" و "جرج رادانوويچ" و با حمايت "فرانك پالون" و "مارك كرك"، روساي مشترك هيات امور ارامنه تهيه و تقديم كميسيون فوق شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: