۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

ياشار كمال: شرم آور است

"ياشار كمال"، نويسنده و يكي از چهره هاي شاخص ادبيات معاصر تركيه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه نظر وي درباره سخنان نخست وزير اردوغان مبني بر اخراج اتباع جمهوري ارمنستان كه به صورت غيرقانوني در تركيه به سر مي‌برند گفت: "شرم آور است، اين‌كار رانكنيد، آن خجالت آور است".
يادآور مي گردد؛ كه به همت و تلاش "ياشار كمال" بود كه كليساي سورپ خاچ (صليب مقدس) معروف به كليساي "آختامار" واقع در جزيره‌اي به همين نام در درياچه وان تركيه از نابودي و تخريب كلي نجات يافت. در سال 1951 مقامات وقت تركيه تصميم گرفتند تا اين كليسا را كه از ابنيه بي‌نظير و ارزشمند ارمنيان به شمار مي رود را تخريب كنند. كار تخريب آغاز و بخش ناقوس‌خانه آن نيز تقريباً تخريب گرديد. ياشار كمال با اطلاع از اين تخريب تلاش‌هايي را براي جلوگيري از اين وحشيگري و به عبارت ديگر قتل‌عام فرهنگي آغاز نمود و توانست مقامات ترك را متقاعد سازد كه "آنچه قصد داريد تخريب كنيد آثار ارزشمند به ارث رسيده مي‌باشد لذا تخريب آن كاري بس اشتباه است".
ياشار كمال در سال 1922متولد و در سال 1950 به اتهام ترويج عقايد چپي زنداني شد. وي رمان هاي زيادي منتشر كرده است كه رمان "حماسه آرارات" يكي از آثار ياشار كمال مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست: