۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

ريیس مرکز اطلاع رسانی سیاسی آذربایجان گروه‌هاي مذهبي اين كشور را ستون پنجم ايران ناميد

مبارز احمداوغلو ريیس مرکز اطلاع رسانی سیاسی آذربایجان، در 15 مه سال جاري (25 ارديبهشت)، به خبرگزاری "ترند" گفت: دلیل اصلی بیانات اخیر رهبران مذهبی ایران (مبنی بر تخریب مساجد در آذربایجان) و دخالت در امور داخلی جمهوری آذربایجان، مربوط به این است که ایران در آینده‌ای نزدیک نخواهد توانست به آذربایجان در مسئله حل مناقشه قراباغ کوهستانی میانجی‌گری کند.
احمداوغلو گفت: "ایران به طور غیر مستقیم سخن می‌گوید. در مناطق اشغالی آذربایجان مقادیر زیادی تجهیزات نظامی ایران موجود است. در این مناطق در نصب سیستم‌های امنیتی برای ارمنستان کارشناسان ایرانی شرکت کرده‌اند. اگر در آینده نزدیک این مناطق اشغال شده آزاد شود، فعالیت‌های ایران در این مناطق برملا خواهد شد. به همین خاطر ایران افراد مذهبی در آذربایجان را تحریک می‌کند. افراد مذهبیون آذربایجان که به عنوان ستون پنجم ایران در نظر گرفته شده‌اند نه تنها با رهبران مذهبی ایران رابطه دارند، بلکه با سازمان اطلاعات آن کشور نیز همکاری می‌کنند. سازمان اطلاعات ایران با کمک مؤمنان جمهوری آذربایجان و از طريق رهبران مذهبی ایران اطلاعات جمع‌آوری می‌کند".
چند روز پیش آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، تخریب مساجد در آذربایجان را مورد انتقاد شديد قرار داده و به حکومت آذربایجان هشدار داده بود که اگر تخريب مساجد ادامه پيدا کند حکم به "مقاومت" خواهد داد و "هر کس در اين راه کشته شود شهيد است".
اين به اصطلاح کارشناس سیاسی، ضمن تأكيد بر آن كه برای گروه‌هاي مذهبي آذربایجان مسأله مساجد دارای منافع دوگانه است، مي‌گويد: "اولاً آنها می‌خواهند از طریق ایران بر دولت آذربایجان فشار آورند. زیرا که بر اساس دلایل شخصی از حکومت فعلی رضایت ندارند. ثانیاً، مسجد برای آنها راهی برای به دست اوردن پول است". احمداوغلو در پايان سخنان خود خطاب به مراجع بلندپايه ايران گفت: "رهبران مذهبی رسمی ایران باید بدانند، که حمایت از چنین اشخاصی می‌تواند بر روابط ایران و آذربایجان تاثیر منفی بگذارد".

هیچ نظری موجود نیست: