۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

نمي‌توان نقش ايران در صلح و ثبات قفقاز را ناديده گرفت

"سيد علي سقائيان"، سفير ايران در ارمنستان گفت كه نمي‌توان نقش جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد صلح و ثبات پايدار در قفقاز جنوبي و همچنين نقش كشورمان در عراق و افغانستان را ناديده گرفت.
علي سقائيان طي سخناني در همايش بين‌المللي "چشم انداز امنيت و همكاري در قفقاز جنوبي 2010 " كه اسفند ماه 88 در دانشگاه تهران برگزار گرديد، گفت: "استراتژي قفقاز به واسطه جايگاه و مولفه‌ي مهم آن، باعث جلب توجه و گرايش قدرت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به اين منطقه شده است".
وي افزود: "در صورتي كه تلاش كشورهاي منطقه در راستاي همگرايي و همكاري‌هاي منطقه‌اي باشد، مي‌توان اميدوار به توسعه زيرساخت‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي باشيم كه موجب پايداري صلح و ثبات در منطقه خواهد بود".
سفير ايران با بيان اينكه فروپاشي شوروي شرايط نويني در همسايگي جمهوري اسلامي به وجود آورده است، يادآور شد: "درك اين شرايط موجب شد جمهوري اسلامي ايران با به رسميت شناختن همسايگان جديد خود از هيچ كوششي براي پيشرفت آنها دريغ نورزد". سقائيان افزود: "جمهوري اسلامي معتقد به برقراري صلح و ثبات سياسي در منطقه تنها در سايه رشد و توسعه اقتصادي است و به همين دليل همكاري با اين كشورها در راس سياست خارجي خود قرار داده است".
وي با ذكر اينكه امروزه مفهوم امنيت با امنيت انرژي و خطوط انتقال آن و نيز ترانزيت آن معنا و مفهوم يافته است، اظهار داشت: "قدرت‌هاي بزرگ مي‌دانند كه نقش جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد صلح و ثبات پايدار در قفقاز جنوبي و همچنين نقش كشورمان در عراق و افغانستان را نمي‌توان ناديده گرفت".
وي با ذكر اين‌كه گسترش ناتو به شرق موجب ناامني در منطقه و پديد آورنده بحران خواهد بود، يادآور شد: "مناقشه قرا‌باغ، مسائل ارمني، تركي و آبخازيا مهمترين چالش‌هاي قفقاز جنوبي هستند كه هر يك نيازمند توجه ويژه‌اي مي‌باشند".
سقائيان با ذكر اين‌كه هر يك از بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به واسطه عمق بحران‌ها نقش جديدي براي خود قائل شدند كه ايران نيز در سال 1993 نقش خود را ايفا كرده است، اظهار داشت: "آتش بس (در قراباغ- آ.) در آن سال پايدار نماند و سال بعد كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي آتش‌بسي ديگر برقرار كردند كه تاكنون پايدار مانده است". وي خاطرنشان كرد: "هر چند از آن زمان تاكنون مذاكرات در خصوص حل و فصل مناقشه قراباغ در جريان است، اما كندي اين روند ممكن است به منطقه ضرر زند".
سفير جمهوري اسلامي ايران در ايروان حضور رژيم صهيونيستي در قفقاز را عامل محرك و ناامني ديگري در منطقه خواند و افزود: "اين رژيم پس از گشايش نمايندگي خود در جمهوري‌هاي آذربايجان و گرجستان تلاش مي‌كند در تركمنستان نيز سفارتخانه‌ دائر كند".
سقائيان يادآور شد: "اين حضور خزنده نگراني جمهوري اسلامي را بر مي‌انگيزد و بايد كوشيد تا از عمق‌يابي روابط كشورهاي قفقاز جنوبي با رژيم صهيونيستي جلوگيري شود".
وي در پايان اظهار داشت: "اميد است پس از تلاش‌هاي صلح‌جويانه‌ طرفين درگير براي حل مناقشه قراباغ استفاده از تجربه‌هاي جمهوري اسلامي ايران را در اين راستا را شاهد باشيم".

هیچ نظری موجود نیست: