۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

كردستان عراق؛ تلاش براي پيشرفت

نقش ارامنه در پيشرفت كردستان عراق كم، اما در عين حال تأثير گذار است.
حكومت اقليم كردستان (عراق) براي پيشرفت اين منطقه تلاش گسترده‌اي را آغاز كرده است. از جمله فعاليت‌هاي چشم‌گيري در عرصه صنعت و مسكن در حال انجام است.
كردستان عراق كه از ساليان دور عرصه تاخت و تاز نيروهاي متخاصم بوده و بلاطبع فرصت رشد را از دست داده اينك توسط حكومت اقليم سعي در به روز شدن خود دارد و در اين راه از شركت‌هاي داخلي و خارجي و به خصوص جمهوري اسلامي ايران براي حضور فعال در اقليم دعوت به عمل آورده است، اما بر خلاف ارتباطات فرهنگي سياسي شركت‌هاي ايراني چنان كه بايد از اين امتياز استفاده نمي‌كنند و عرصه را به شركت‌هاي تركيه‌اي واگذار كرده‌اند.
جنگ‌هاي جاري در كردستان عراق از سال 1961 لغايت 2003 ميلادي و نيز سياست‌هاي دولت‌هاي عراق طي آن سال‌ها در عقب نگاه داشتن اين منطقه به لحاظ علمي، فني و صنعتي امروزه حكومت اقليم را به تلاش مضاعف وا داشته تا طي برنامه‌هايي دقيق و محاسبه شده براي پيشرفت آن تلاش نمايند.
از جمله برنامه‌هاي جكومت اقليم براي رشد منطقه انبوه‌سازي مسكن، ايجاد طرح‌هاي توليدي، ارايه تسهيلات بانكي، زمين بلاعوض به سرمايه‌گذاران در اين منطقه مي‌باشد.
همچنين حكومت اقليم در نظر دارد در مناطق هم مرز خود با جمهوري اسلامي ايران به احداث كارخانه‌هاي صنايع غذايي، آشاميدني، آب تصفيه شده و ديگر نوشيدني‌ها منجمله ماءالشعير، صنايع كنسروسازي، رب گوجه فرنگي، روغن‌هاي خوراكي نباتي از زيتون، آفتاب گردان و ذرت و همچنين صنايع توتون سازي اقدام نمايد. و نيز در حيطه صنايع سبك و نيمه سنگين مانند توليد ميلگرد فولادي از ضايعات آهني و كارخانه توليد سيمان و همچنين احداث مجتمع‌هاي فروشگاهي و هتل‌سازي و مراكز تفريحي سياحتي كه باعث اشتغال‌زايي و نيز جذب سرمايه‌هاي خارجي شوند را مد نظر دارد.
از سويي در گفت‌وگوهاي ميان اربيل و بغداد، مسيولين حكومت اقليم و حكومت مركزي عراق همواره مساله ميزان برداشت منطقه از درآمدهاي نفتي بر اساس جمعيت و جلب كمك‌هاي بين‌المللي براي پروژه‌هاي زيربنايي براي محدوده اقليم مطرح مي‌شود. و نيز ضرورت احداث كنسول‌گري‌هاي خارجي در شهر اربيل در قبال حضور سفارت‌خانه‌هاي آنان، در بغداد مورد تأكيد بوده است.
حضور ارامنه در اقليم نيز هرچند به لحاظ كمي فعلاً چندان چشمگير نيست، اما به نظر مي‌رسد با توجه به نوع فعاليت، حضور آن‌ها داراي اهميتي كيفي است. "سركيس آقاجانيان"، معاون نخست وزير و وزير دارايي سابق حكومت اقليم كردستان و "آرسن سركسيان" رييس اتاق بازرگاني اربيل و بقيه كارشناسان ارمني نقش به سزايي در رشد منطقه ايفا مي‌كنند. و اميد مي‌رود نتايج فعاليت ايشان اين دو قوم كهن منطقه را بيش از پيش به هم نزديكتر كند.

هیچ نظری موجود نیست: