۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

ديپلمات ترك:من منكر آن نيستم كه ارمنيان روزگار سختي را سپري كرده‌اند

سفير ويژه و مذاكره كننده طرف ترك با اتحاديه اروپا در مصاحبه با هفته‌نامه آلماني "اشپيگل" گفت: "من منكر آن نيستم كه ارمنيان روزگار سختي را سپري كرده‌اند.
"اگمن باغيش" در اين گفت‌وگو به موضوع قتل‌عام ارمنيان و روابط تركيه با ارمنستان نيز اشاره كرده است. سايت اينـترنتــي روزنامــه تركــيه‌اي "حـــريت" گزيده‌هايي از اين مصاحبه را منتشر كرده است كه در زير بخش هايي از آن را براي اطلاع خوانندگان به چاپ مي‌رسانيم.
سوال- چنانچه آمريكا رسماً واقعيت نژادكشي ارمنيان را به رسميت بشناسد، واكنش شما چگونه خواهدبود؟. آيا پايگاه آمريكائيان در كشورتان را خواهيد بست؟ آيا از پيمان "ناتو" خارج خواهيد شد؟ جواب- من پاسخ به اين سوالات را به قوه تخيل خوانندگان واگذار مي‌كنم. بگذار آنان در باره آن فكر و گمانه‌زني كنند. اما با اين حال بگذاريد يك نكته را يادآوري كنم و آن اين‌كه 70 درصد از نيازهاي پشتيباني و لجستيكي نظاميان آمريكايي مستقر در عراق از پايگاه اينجرليك كه در خاك كشورم واقع است، تامين شده و مي‌شود.
سوال- شما قتل‌عام را نفي مي‌كنيد، اما در عين‌حال در شهر "ايگدير" كشورتان براي گرامي‌داشت كشته‌شدگان ترك در سال 1915 "موزه قتل‌عام" بنا كرده‌ايد!
جواب- من منكر آن نيستم كه روزي اين موزه "به موزه همزيستي" و يا "موزه آمال مشترك" تغيير وضعيت دهد. من منكر آن نيستم كه ارمنيان روزگار سختي را سپري كرده‌اند.
سوال- آيا تركيه از درخواست غرامت ارمنيان پريشان است؟
جواب- همانطور كه مي‌دانيد در كشور من نزديك به يكصد هزار ارمني به صورت غير قانوني اقامت دارند. به نظر من اين مسئله نشان دهنده عدم وجود حس نفرت و كينه ميان دو ملت است. ما براي دوستي و نزديكي دو ملت در تلاش هستيم، روند عادي‌سازي روابط ميان دو كشور (ارمنستان و تركيه) از مدت‌ها پيش آغاز شده است. دولت من تلاش خود را براي حل و فصل مسايل لاينحل مانده به كار مي‌بندد. ما خواهان روابط دوستانه با تمام كشورهاي همسايه از جمله ارمنستان هستيم.

هیچ نظری موجود نیست: