۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

دكتر هاراطون داويديان استاد پيشكسوت روانپزشكي و دانش پژوه برجسته كشور دار فاني را وداع گفت

دكتر هاراطون (هارميك) داويديان يكي از پنج چهره انتخابي انجمن جهاني روانپزشكان، استاد پيشكسوت روانپزشكي ايران، عضو شوراي واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي و نخستين دستيار روان پزشكي ايران روز پنج شنبه مورخ 21 آبان سال جاري دار فاني را وداع گفت.
مراسم تشيع و به خاك سپاري پروفسور هاراطون داويديان در روز سه شنبه 26 آبان ماه با حضور اسقف اعظم "سيبوه سركسيان"، خليفه ارامنه تهران، مسولين دولتي، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، رييس انجمن روانپزشكان ايران، نمايندگاني از جامعه پزشكي كشور، اساتيد دانشگاه و جمع كثيري از دوستان و آشنايان آن پير فرزانه از كليساي "سركيس مقدس" تهران طي ائين ويژه اي برگزار شد.

پيام تسليت وزير بهداشت
دكتر "مرضيه وحيد دستجردي"، وزيربهداشت، درمان و آموزش پزشكي به مناسبت درگذشت دكتر داويديان پيام تسليتي صادر نمود كه متن آن به شرح زير است.
آخرين برگ از دفتر زندگي دانشمند برجسته دكتر هاراطون داويديان ورق خورد و وجود شريفش از دريچه عروج به پيشگاه معشوق مشرف شد.
هر چند فقدان اين استاد ارجمند براي خانواده غمي است گران و براي جامعه دانشگاهي كشور ضايعه اي جبران ناپذير، اما خدمات ارزنده به جاي مانده از او به واسطه دستاوردهاي علمي و پژوهشي فراوانش و خدمات شايسته به جامعه پزشكي و به ويژه روان پزشكي همواره به يادگار خواهد ماند و نامش را در تاريخ آموزش پزشكي ايران زمين زنده و جاويد نگاه خواهد داشت.
اينجانب در گذشت اين استاد توانا و انديشمند را به خانواده محترم ايشان و جامعه دانشگاهي كشور تسليت مي گويم و از درگاه خداوند منان براي آن عزيز از دست رفته علوّ درجات و براي بازماندگان، صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارم".
پيام تسليت رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي
دكتر "غلامعلي حدّاد عادل"، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز طي پيامي درگذشت دكتر هاراطون داويديان، عضو فقيد گروه واژه‌گزيني فرهنگستان را تسليت گفت. در متن پيام دكتر حدّاد عادل آمده است:
"درگذشت استاد محترم و دانشمند گرامي، جناب آقاي دكتر هاراطون داويديان را به استادان محترم حوزه‌هاي مرتبط با روان‌پزشكي و نيز به دوستان و بازماندگان و همكيشان محترم ايشان تسليت مي‌گوئيم.
دكتر داويديان علاوه بر استادي در رشته روان‌پزشكي، به تاريخ ادبي و فرهنگ ايران و به‌ويژه به زبان فارسي عشق و علاقه‌اي وافر داشت و تسلط او بر متون كهن ادب فارسي حيرت‌آور بود. وي شخصيتي قابل احترام و همكاري پرتلاش براي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در گروه واژه‌گزيني بود و بي‌گمان خدمات او به ايران در دو حوزه دانش و ادب فراموش نخواهد شد".

پيام تسليت مسئول اداره امور اقليت هاي ديني
به مناسبت درگذشت دكتر داويديان آقاي سعيد تقوي، مسئول اداره امور اقليت هاي ديني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز پيام تسليتي به دفتر نشريه ارسال نمود.
در متن پيام آقاي تقوي آمده است: "با نهايت تأسف و تأثر خبر درگذشت استاد عاليقدر جناب پروفسور هاراطون داويديان دريافت گرديد. انساني شريف، متواضع و بزرگوار كه عمر خود را وقف فعاليت هاي علمي، پزشكي و خدمت به هم نوعان خود نمود و آثار به جاي مانده از ايشان مورد توجه اساتيد و جويندگان علم خواهد بود. اين ضايعه و فقدان بزرگ را به همه ايرانيان، به ويژه هموطنان ارمني و خانواده محترمشان تسليت عرض مي نمايم.
از خداوند متعال علوّ درجات آن مرحوم و سلامتي بازماندگان را خواستارم".

خلاصه اي از زندگي نامه دكتر داويديان
استاد هاراطون داويديان دوم اسفند ماه سال 1303 در تهران به دنيا آمد و پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه به ترتيب در دبستان كوشش و كالج البرز وارد دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و در سال 1327 از دانشكده مزبور فارغ التحصيل شد. پس از طي دوره دكتري پزشكي و گذراندن خدمت نظام وظيفه، در يازدهم مرداد ماه سال 1329 به دستياري بخش جديد التاسيس بيماري هاي رواني، وابسته به دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران انتخاب شد و خدمات دانشگاهي خود را از آن تاريخ آغاز كرد. در سال 1334 با كسب موفقيت در امتحانات انتخاب رئيس درمانگاهي بيماري هاي رواني، به منظور ادامه تحصيل عازم لندن شد و در سال 1337 ديپلم تخصصي بيماري‌هاي رواني (ء‌ح‌ي) را از دانشگاه لندن دريافت كرد.
پس از بازگشت به ميهن و شروع خدمات دانشگاهي، مدارج مختلف آموزش، دانشياري، تصدي بخش و رياست بخش رواني را يكي پس از ديگري طي كرد و در سال 1347 مقام استادي رشته بيماري هاي رواني دانشكده پزشكي دانشگاه تهران را كسب نمود. دكتر داويديان در سال 1370 پس از 42 سال خدمت دانشگاهي به افتخار بازنشستگي نائل آمد.
جداي از فعاليت هاي دانشگاهي، دكتر داويديان متجاوز از يكصد مقاله به زبان فارسي و انگليسي در مجلات معتبر داخلي و خارجي منتشر نموده، كه بيشتر آنها نتايج بررسي ها و مطالعات ايشان درباره جنبه هاي فرهنگي روان پزشكي است.
دكتر داويديان به عنوان يك دانش پژوه برجسته ايراني به واسطه دستاوردهاي علمي و پژوهشي فراوانش، خدمات شايسته اي به جامعه پزشكي به ويژه روان پزشكي عرضه داشته و نيز حضور فعالش در تاسيس و گسترش نهادهاي آموزشي و علمي كشور و كسب امتيازات چشمگير در سطح بين المللي، بنا به پيشنهاد شوراي علمي و تصويب مجمع عمومي از تاريخ 26 بهمن ماه 1377 به مقام عضويت افتخاري فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران نايل شده بود.
دكـــتر داويديــان در طي خــدمت دانشگاهي خود دو بـار يــــكي از تــاريخ 3/12/1348 تا 26/7/1352 و ديگري از تاريــخ 28/10/1360 تا 17/3/1367 به مديريــــت گروه آموزشي روان پــزشكي دانشگاه تهران انتخاب شد و همچنين از تاريـــخ 28/10/1360 تا 3/2/1365 سمت رياست بيمارستان روزبه را عهده دار بود.
گفتني است كه دانشگاه تهران، يعني تنها دانشگاه ايران در آن زمان، تا سال 1329 فاقد بخش بيماري هاي رواني بود. بخش مزبور در آن سال به كوشش دكترحسين رضاعي يگانه، استاد اين رشته تأسيس و يك سال بعد، به محل فعلي منتقل و به نام بيمارستان روزبه نام گذاري شد. به اين ترتيب، دكتر داويديان نخستين دستيار رشته بيماري هاي رواني محسوب مي شود.
از آنجا كه كاردرماني از شيوه هاي موثر در درمان بيماري هاي رواني است، آقاي دكتر داويديان با جلب موافقت و حمايت رئيس دانشكده‌ پزشكي وقت، موفق به تاسيس بخش كاردرماني در بيمارستان روزبه شد و سرپرستي آن را به عهده گرفت.
دكتر داويديان، در طول نزديك به نيم قرن تلاش علمي ممتد و بي وقفه، با تصدي سمت ها و مسئوليت هاي اجرايي، آموزشي و پژوهشي در سطوح ملي و بين المللي،‌ منشاء‌ خدمات ارزنده اي در رشته روان پزشكي بوده است. وي توجه خاصي به جنبه هاي فرهنگي بيمارهاي رواني داشته و سعي بليغ نموده است تا روان پزشكي ايران را بر اساس فرهنگ و اخلاق جامعه ايراني شكل دهد و تحقيقات علمي در اين رشته را بر اساس نيازمندي هاي جامعه پايه ريزي نمايد.
دكتر داويديان در سمينارها و كنگره هاي علمي متعدد داخلي و خارجي شركت جسته و همچنين كنگره هاي متعددي را برگزار نموده و خود با ايراد يش از صد سخنراني در آنها سعي داشته است تا روان پزشكي ايران را چه در داخل و چه در خارج از كشور به جامعه پزشكي معرفي نمايند.

سمتها و عناوين علمي بين المللي:
1- عضو فدراسيون جهاني بهداشت رواني از سال 1338
2- كارشناس بهداشت رواني در سازمان جهاني بهداشت از 1349-1370
3- عنوان افتخاري عضو موسس كالج سلطنتي روانپزشكان انگلستان در سال 1350
4- عضو كميته بين المللي انجمن جهاني روانپزشكان از سال 1350-1362
5- عضو كميته اخلاق روانپزشكي - انجمن جهاني روانپزشكان از سال 1356-1364
6- عضو انجمن سلطنتي پزشكان انگلستان از سال 1357
7- عضو كميته روانپزشكي نظامي انجمن جهاني روانپزشكي از سال 1368

گاهشمار زندگي علمي استاد:
1350-1362 :عضويت در كميته بين المللي انجمن جهاني روانپزشكان
1351-1356 : عضويت در شوراي تحقيقات دانشگاه تهران
1356-1364 : عضويت دركميته اخلاق روانپزشكي، انجمن جهاني روانپزشكان
1357: عضويت در انجمن سلطنتي پزشكان انگلستان
1360-1367: مديريت گروه روانپزشكي ، دانشگاه تهران
1360-1365 : رياست بيمارستان روزبه
1363-1366 :عضويت در هيآت ممتحنه و ارزشيابي رشته‌ روانپزشكي ،‌ وزارت فرهنگ و آموزش عالي
1367-1370 :عضويت و رياست جلسات كميته كشوري بهداشت رواني،‌ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
1370: نيل به افتخار بازنشستگي
1371: عضويت در كميته روانپزشكي نظامي، انجمن جهاني روانپزشكي
1372: عضويت در گروه علوم بهداشتي و تغذيه، فرهنگستان علوم پزشكي
1372:كارشناس كميسيونهاي مشورتي تخصصي، سازمان نظام پزشكي
1375: رياست انجمن علمي روانپزشكان ايران
1377: عضويت افتخاري فرهنگستان علوم پزشكي
1378: كسب عنوان قثيشثم ده غقفشهازغسح از طرف انجمن جهاني روان پزشكان
1380: كسب عنوان پزشك نمونه دانشگاه تهران
دريافت لوح تقدير از سوي رئيس جمهوري وقت، سيدمحمد خاتمي، در جلسه بزرگداشت اساتيد منتخب فرهنگسان 1380: علوم پزشكي
1387: دريافت لوح تقدير از سوي "محمد حسين صفار هرندي"، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
دريافت لوح تقدير از سوي دكتر محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مناسبت انتخاب 1377: كتاب وي به عنوان كتاب سال
آن چه مسلم است فقدان دكتر داويديان ضايعه اي بزرگ براي جامعه پزشكي، دانشگاهي و علمي كشور است.
هفته نامه آراكس نيز به نوبه خود به خانواده محترم آن مرحوم تسليت گفته و برايشان صبر و شكيبايي آرزومند است.

هیچ نظری موجود نیست: