۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

هشدار ارمنستان به جمهوري آذربايجان

"ساموئل فرمانيان" سخنگوي رياست جمهوري ارمنستان هشدار داد، در صورت عملي شدن تهديدات آذربايجان در خصوص استفاده از نيروي نظامي براي حل مناقشه قراباغ، ايروان نيز استقلال جمهوري قراباغ كوهستاني را به رسميت خواهد شناخت.
اين موضعگيري بعد از آن بيان گرديد كه "الهام علي اف"، ريس جمهور آذربايجان اندك زماني قبل از ملاقات اخير (نوامبر- آبان ماه) با سرژ سركسيان همتاي ارمني اش تهديد كرد، "در صورتي كه مذاكرات صلح به شكست بيانجامد، قراباغ را با زور بازپس خواهيم گرفت". در ادامه اين تهديدات ژنرال "ابييف"، وزير دفاع آذربايجان نيز با تكرار سخنان علي اف بر آمادگي ارتش براي انجام عمليات در قراباغ تاكيد نمود.
"فرمانيان" همچنين گفت: "ايروان مدت طولاني قراباغ را فقط به اين علت به عنوان كشور مستقل به رسميت نشناخت كه مبادا به مانعي در روند مذاكرات صلح تبديل شود". وي افزود: "اگر مذاكرات صلح به شكست بيانجامد و اقدامات نظامي آغاز شود هيچ چيز مانع از آن نخواهد شد كه ارمنستان استقلال قراباغ را به رسميت بشناسد".
از سوي ديگر نماينده سازمان امنيت و همكاري اروپا از پيشرفت در مذاكرات بين ارمنستان و آذربايجان خبرداد. "برنار فاسيه" ميانجي و رييس فرانسوي گروه مينسك اعلام كرد: روساي جمهور ارمنستان و آذربايجان در ششمين دور مذاكرات رو در روي روز يكشنبه (22 نوامبر- ا آذر) خود به "پيشرفت مهمي" دست يافتند. وي در عين حال از وجود برخي مشكلات خبر داد، ولي به ماهيت مشكلات اشاره نكرد. فاسيه در خاتمه مذاكرات چهار ساعته دو ريس جمهور كه در مونيخ برگزار شد، گفت: "پيشرفت مهمي به دست آمده است، و در عين حال با برخي مشكلات مواجه هستيم". فاسيه افزود: وي و ساير ميانجي گران از آمريكا و روسيه در حال تدارك نشست بعدي هستند ولي زمان برگزاري نشست بعدي را ذكر نكرد. بعضي خبرگزاري ها با استناد به منابع موثق اطلاعاتي اعلام كرده اند سران دو كشور در اواخر ژانويه سال آينده ميلادي با يكديگر به گفتگو خواهند نشست.

هیچ نظری موجود نیست: