۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

در انتظار پيشنهاد

"آراز عظيم اف"، معاون وزير خارجه آذربايجان كه اواسط آبان ماه براي گفتگو با مقامات آمريكايي و نيز ملاقات با آذربايجاني هاي مقيم اين كشور راهي واشنگتن شده بود در گفتگو با خبرنگاران گفت: "اگر روسيه و آمريكا خواستار استفاده مشترك از ايستگاه رادار "قبله" آذربايجان باشند، تحقق آن بدون حضور و مشاركت آذربايجان امكان پذير نخواهد بود".
وي اظهار داشت: "هر چند آذربايجان از لحاظ فني نيازي به اين ايستگاه رادار ندارد، اما آن تبديل به يك مركز حساس شده است و ما هم در چارچوب همكاري آمريكا و روسيه مي توانيم از آن بهره مند شويم".
عظيم اف در ادامه افزود: "در اين باره تا به حال پيشنهاد خاصي از سوي طرفين به ما ارائه نشده است. اين مسئله نيز مي تواند يكي از موضوعات مذاكرات ما با مقامان اين دو كشور باشد. استفاده مشترك روسيه و آمريكا اهميت استراتژيك اين ايستگاه رادار را افزايش خواهد داد و بلطبع اين امر مي تواند خطراتي براي آذربايجان ايجاد كند".
ياد آور مي گردد؛ پايگاه رادار قبله در شمال غربي جمهوري آذربايجان واقع است و قبل از فروپاشي نظام سوسياليستي يكي از واحد هاي سيستم پدافند ضدموشكي اتحاد شوروي سابق بود. پس از فروپاشي شوروي اين مركز طي توافقي كه به امضاي مقامات باكو و مسكو رسيد براي يك دوره زماني مشخص كه قابل تمديد نيز مي باشد در اجاره فدراسيون روسيه قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: