۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

جاسوسه "ارگنه كن"

كارمند سابق وزارت دفاع تركيه كه در تشكيلات مخفي "ارگنه كن" عضويت داشت مبادرت به جمع آوري اطلاعات در باره جامه ارمنيات اين كشور مي كرد.
به نوشته روزنامه "زمان" خانم "فاطمه چنگيز"، كارمند غير نظامي وزارت دفاع تركيه كه در تشكيلات زير زميني "ارگنه كن" عضويت داشت بعد از دستگيري اعتراف كرد كه در باره جامعه ارمنيان اطلاعات جمع آوري مي كرده است.
اسناد پيدا شده از فاطمه چنگيز حكايت از آن دارد كه وي درباره فعالان اجتماعي، اعضاي تشكلات و انجمن ها و نيز فعالان كليساي ارمني اطلاعات جامعي جمع آوري مي كرده است.
وي اطلاعات جمع آوري شده در باره اشخاص را به دو گروه "فعال" و "غير فعال" طبقه بندي كرده بود. او همچنين فهرست اسامي دريافت كنندگان و خوانندگان هفته نامه ارمني "آگوس" كه سردبير آن سه سال پيش توسط يك نوجوان افراطي و بنا بر برخي اسناد با طرح تشكيلات "ارگنه كن"، به قتل رسيد را نيز جمع آوري كرده بود.
به نوشته زمان فاطمه چنگيز به دستور رهبران "ارگنه كن" فهرستي از اسامي روشنفكران، نويسندگان، روزنامه نگاران و اساتيد دانشگاهي كه در سال 2005 در سميناري در دانشگاه "بلگي" استانبول شركت كرده و علناً ديدگاه هاي دولت در خصوص كشتار ارمنيان را به چالش كشانده بودند، تهيه كرده بود.
طبق اعترافات فاطمه چنگيز اطلاعات خود را تحويل "ابراهيم شاهين"، معاون اسبق واحد ويژه پليس ملي مي داده تا وي تيم هاي عملياتي موسوم به "سي 1" و "سي 2" را براي ترور و قتل اين افراد سازماندهي كنند.
ياد آور مي گردد؛ ابراهيم شاهين رياست بخش ترور، عضو گيري و تعليم اعضاي جوخه هاي ترور "ارگنه كن" را بر عهده داشت و هم اينك به اتهام عضويت در اين تشكيلات در بازداشت به سر مي برد.
در سند ديگري كه فاطمه چنگيز با نام مستعار "اسنا اوزتورك" مبادرت به تهيه آن نموده نام چهره هاي سر شناس ترك به چشم مي خورد، كه در مقابل اسامي آنان نكاتي يادداشت شده است. طبق اين سند در برابر نام پروفسور "خليل بركتاي"، استاد دانشگاه "بلگي" استانبول نوشته شده است: "وي در ملاء عام از نژادكشي ارمنيان سخن گفته است". و اما در مقابل نام "كاظم اگينسي" نوشته شده "وي اصالتاٌ ارمني است، كه اصالت خود را تاكنون مخفي نگاه داشته است. وي اخيراً به دادگاه مراجعه كرده تا دين خود را تغيير دهد". در باره فرد ديگري به نام "اسه تملكوران" كه فارغ التحصيل دانشگاه حقوق آنكارا مي باشد، آمده است: "وي گفته است، كه اگر برايش اتفاقي روي دهد مقصر شخص نخست وزير تركيه خواهد بود". در يك سند ديگر در باره شخصي به نام "سوان نيسانيان" نوشته شده: "نويسنده، احتمالاً با هفته نامه "آگوس" ارتباط دارد. بايد اين مورد كنترل شود". و در برابر نام "ايتاك الحان" نوشته شده است: "وي درخواستي را براي تغيير دين به دادگاه ارائه كرده است".
در ميان اسناد پيدا شده از محل دستگيري فاطمه چنگيز عكس هايي نيز پيدا شده، كه هر كدام از آنها افشا كننده و گوياي مسائل بسياري است. در يكي از عكس ها كه مربوط به جشني است كه از سوي خانم چنگيز بر پا شده، وي در كنار "ابراهيم شاهين" و "كوركوت اكن"، از افسران ارشد اسبق تيم هاي عمليات ويژه نيروهاي مسلح تركيه و "ياسر بويوانيت"، فرمانده اسبق ستاد ويژه نيروهاي مسلح ديده مي شوند.
تاكنون دهها تن از افسران عالي رتبه ارتش و سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي، اساتيد دانشگاه، قضات و وكلاي دادگستري و اعضاي نيروهاي پليس و ژاندارمري تركيه در ارتباط با سازمان مسلح "ارگنه كن" دستگير شده اند.
اسنادي كه از سوي مقامات تركيه در ارتباط با فعاليت اين سازمان زيرزميني ارائه شده بيانگر آن است كه اين سازمان تاكنون دهها عمليات ترور و قتل و از جمله كشتن فعالان و روشنفكران اقليت هاي آن كشور انجام داده است. به گفته مقامات تركيه اين تشكيلات قصد داشته با فراهم آوردن شرايط دست به انجام كودتاي نظامي بزند. با در نظر گرفتن آنچه كه مقامات تركيه تاكنون بدان اذعان داشته اند و چهره هاي شاخصي كه در ارتباط با اين سازمان دستگير و يا شناسايي شده اند بايد گفت تارهاي اين تشكيلات اختاپوسي آنچنان در نهادهاي امنيتي، نظامي، سياسي و قضايي و دانشگاهي تركيه تنديده شده كه بسياري از رسانه هاي تركيه بدان نام "دولت سايه" نهاده اند. پر واضح است كه به دلايل سياسي و ترس از خدشه دار شدن وجهه بين المللي مقامان تركيه هيچ گاه واقعيت هاي ناگفته اين تشكيلات را برملا نخواهند كرد و تنها به بيان بخش خبري و سطحي عملكرد آن اكتفا خواهند كرد.

هیچ نظری موجود نیست: