۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

تاكيد همسر "نوروزعلي محمداف" فعال تالشي بر وجود ابهاماتي در رابطه با مرگ همسرش

"مريم محمداوا" همسر "نوروزعلي محمداف"، سردبير نشريه "تاليشي صدو" (صداي تالش) و رييس "مركز فرهنگي تالش" كه تحت شرايط مشكوكي در يكي از زندان هاي جمهوري آذربايجان درگذشت، چندي پيش در مصاحبه با روزنامه "آزادليق" بار ديگر با اشاره به وجود ابهاماتي در رابطه با علت حبس و مرگ همسرش در زندان، گفت: محمداف صرفا به دليل تالشي بودن و فعاليتهايش در رابطه با حقوق تالش‌ها زنداني شده بود.
نوروزعلي محمداف فعال اجتماعي، روزنامه نگار و سردبير نشريه صداي تالش كه از 2 سال پيش تحت شرايط بسيار نامساعد روحي و جسمي ناشي از حبس به سر مي برد، در روز 17 اوت (26 مرداد) در 68 سالگي در بهداري زندان و درشرايطي كاملاً مشكوك درگذشت.
محمداف در سال 2007 دستگير و يك سال بعد در محكمه اي نمايشي به جرم "خيانت به وطن" طي حكمي ناعادلانه و بسيار سنگين به 10 سال حبس محكوم گرديد. در يكي از بندهاي مجموعه اتهامات واهي اين روزنامه نگار و فعال اجتماعي تالشي تبار مشخصاً آمده بود كه وي با "سرويس هاي اطلاعاتي ايران همكاري داشته و فعاليت هايش با آنان هماهنگ بوده است". وي همچنين متهم به "ايجاد اختلافات ديني، مذهبي و قومي و نيز ترويج احساسات ناسيوناليستي و شوونيستي ميان اتباع كشور" و نيز "چاپ و نشر مطالب و مقالاتي در حمايت از ايران و تحقير آذري زبان ها" بوده است.
محمداف به غير از روزنامه نگاري و سردبيري نشريه "صداي تالش" كه منعكس كننده مسايل فرهنگي و اجتماعي قوم تالش كه جمعيتي چند صد هزار نفري در جمهوري آذربايجان را شامل مي شوند، رياست "انجمن فرهنگي تالش ها" و همچنين سالها مديريت دانشكده زبان شناسي آكادمي ملي علوم جمهوري آذربايجان را بر عهده داشت.
محمداف از بيماري قلبي رنج مي برد و در طول حبس نيز به علت شرايط بد و نامناسب زندان به امراض ديگري مبتلا شده بود. مقامات زندان نهايتاً در تاريخ 28 جولاي (6 مرداد) به علت وخامت حال زنداني ناگزير او را به بهداري زندان منتقل مي كنند اما چند روز بعد به علت شرايط و امكانات نامناسب درماني و "ناداني" كادر پزشكي اين مركز بهداشتي كه به گواهي چند سازمان حقوق بشر داخلي و بين المللي هيچ تشابهي به مركز درماني نداشت اين فعال تالشي چشم از جهان فروبست. مقامات زندان علت مرگ محمداف را لخته شدن خون در رگ هاي حياتي مغز اعلام كرده اند. (؟!) (براي اطلاع از جزئيات اين خبر به هفته نامه "آراكس" شماره 193، شهريور ماه 88 رجوع شود.)
"آرزو صمدبي‌لي" عضو گروه پارلماني حزب پانتركيست "مساوات" در مجلس ملي جمهوري آذربايجان در واكنش و رد گفته هاي "مريم محمداوا" در اظهار نظر جالبي گفته است: "در زمان رياست جمهوري ايلچي بيگ در سال 1992، وي فرماني در خصوص اعطاي آزادي‌ها و خودمختاري فرهنگي براي اقليت هاي قومي ساكن كشور صادر كرد. من در حال حاضر در مورد اعمال فشار بر نمايندگان اقليت هاي قومي و يا وقوع حادثه‌اي كه جنبه قومي داشته باشد، اطلاعي ندارم. من حتي معتقدم كه اقليت ها زندگي مرفه‌تري در آذربايجان دارند".
ياد آور مي گردد؛ در زمان رياست جمهوري ايلچي بيگ هزاران تن از مردم تالش به قتل رسيده و سازمان ها و نهادهاي فرهنگي متعلق به آنان تعطيل و فعالان آنان روانه زندان ها شدند.

هیچ نظری موجود نیست: