۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

پيام تركيه به تل‌آويو: متوجه نقش ما باشيد.

هرچند روابط آنكارا - تل آويو هنوز تحت تاثير مواضع اخير "رجب طيب اردوغان"، نخست وزير تركيه قرار دارد، اما در عين حال كاملا آشكار است كه طرفين سعي دارند تا دوستي ريشه دار خود را ترميم كرده و به مشكل پيش آمده پايان دهند.
به گزارش "پرس.تي.وي"، تركيه اصرار دارد تا جايگاه خود در سطح منطقه و جهان را به رخ بكشد و روش‌هاي مختلفي را براي رساندن اين پيام به سران اسرائيل تجربه مي‌كند. اما در مقابل اسرائيلي‌ها روش آرام كردن اوضاع با احتياط را در پيش گرفته‌اند.
"احمد اگوز چليكول" سفير جديد تركيه در تل‌آويو با تاكيد بر اهميت استراتژيك روابط آنكارا و تل‌آويو از سران اسراييل خواست تا نقش تركيه در منطقه خاورميانه و جهان را درك كنند. سفير تركيه در كنفرانسي با عنوان "تركيه به كجا؟" كه در دانشگاه شهر "بارايلان" برگزار شده بود، همچنين گفت:‌ "همه بر اهميت روابط بين اسرائيل و تركيه واقف هستند، اما اين مساله نيز اهميت زيادي دارد كه نقش تركيه در جهان و مهم‌تر از آن بازي‌گرداني آنكارا در منطقه درك شود".
چليكول كه يك ماه پيش به سمت رياست سفارت تركيه در اسراييل تعيين شده در سخنراني كه در كنفرانسي تحت عنوان "شالوم" كه خود افتتاح كننده آن بود ضمن عالي خواندن زمان برگزاري كنفرانس و نيز خوشحالي از حضور پر تعداد روزنامه‌نگاران و دانشجويان ترك شاغل به تحصيل در اسراييل اظهار داشت در طول خدمتش سعي خواهد كرد ضمن كاستن از تنش بين اسرائيل و تركيه در راه گسترش روابط دو دولت تلاش نمايد.
از سوي ديگر "بنيامين بن اليعاز"، وزير صنعت، كار و تجارت اسرائيل نيز ضمن مهم و استراتژيك دانستن روابط دو دولت در گفتَ‌وگو با راديو اسرائيل بر ضرورت نگاه به مصالح و منافع مشترك در ايجاد رابطه بين تل‌آويو و آنكارا تاكيد نمود. وي گفت: "كساني كه موقعيت ژئواستراتژيك تركيه را درك مي‌كنند به اهميت روابط با آنكارا واقفند و جالب اينجاست كه ما هم براي ترك‌ها مهم هستيم". وي با اعتراف به تيرگي روابط بين اسرائيل و تركيه خواهان تلاش براي پايان دادن به اين بحران شد.
در چارچوب آرام كردن اوضاع كه به نظر مي‌رسد وزير صنعت كار و تجارت اسرائيل مامور به آن شده، روزنامه "جروزالم پست"، چاپ تل آويو نوشت: "بنيامين بن اليعاز تنها وزير اسرائيلي بود كه در جشن سالروز تاسيس جمهوري تركيه كه در منزل سفير تركيه ترتيب داده شده بود شركت كرد".

هیچ نظری موجود نیست: