۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

تغيير اسامي

"هارون تونجل" رييس بخش علوم انساني، اقتصادي و جعرافياي دانشگاه "فيرات" تركيه اخيراً نتيجه تحقيقات خود در خصوص اسامي مناطق و اماكن مختلف كشور را اعلام نمود. طبق اين تحقيقات در خلال دهه هاي متوالي اسامي 12211 روستا يعني حدود 35 درصد كل روستاهاي كشور و نيز 28 هزار منطقه و مكان تغيير داده شده است.
"ايزمت بركان" خبرنگار روزنامه تركيه اي "راديكال" اخيراً در يك مقاله گزيده اي از سخنان طيب اروغان در خصوص تغيير اسامي را درج كرده بود. اردوغان براي نشان دادن حسن نيت خود در خصوص كردها و به عنوان يك حركت سمبليك گفته بود كه اسامي مكانها در مناطقي از كشور مي تواند به كردي تغيير يابد. در واكنش به اين سخنان "احمد تورك" نمايده مجلس ملي تركيه و رهبر حزب "جامعه دمكراتيك" كه از موضع كردها طرفداري مي كند، گفت: "شما مي توانيد نام اماكن و مناطق را به آن ها برگردانيد اما از اين كار چه سودي حاصل خواهد شد وقتي در همان حال به كارگيري زبان كردي را منع مي كنيد. در هر صورت هيچ كردي اسامي تركي شده را به كار نمي برد آنان همچنان همان اسامي كردي را كه از ازمنه قديم به كار برده مي شده را به كار مي برند".
تحقيقات "تونجل" نشان مي دهد كه اسامي واقعي اكثر روستاهاي بخش "ريزه" استان ترابوزان از ارمني گرجي و لازي به تركي و اسامي روستاها و قصبات مناطق شرقي و جنوبي تركيه نيز از ارمني كردي و عربي به تركي تغيير داده شده اند. به گفته اين استاد دانشگاه سياست تغيير گسترده اسامي از ابتداي قرن بيستم آغاز شد، اما از سال 1940 با شتابي افزونتر ادامه يافته است.

هیچ نظری موجود نیست: