۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

اطمينان خاطر

رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه در پايان ملاقات خصوصي خود با "الهام علي اف" رييس جمهور آذربايجان كه در تاريخ 15 مه (25 ارديبهشت) در باكو صورت گرفت در گفتگو با خبرنگاران گفت: "تا زماني كه جمهوري ارمنستان اراضي قراباغ را در اشغال دارد تركيه مرز زميني خود با آن كشور را نخواهد گشود". اردوغان افزود: "وضعيت كنوني قراباغ غير قابل قبول است و هرگز نيز مورد پذيرش ما قرار نخواهد گرفت. و علت اصلي بسته بودن مرز تركيه با ارمنستان اشغال اين منطقه است".
روزنامه "حريت" با انتشار مصاحبه اردوغان به نقل از وي نوشت: "من مايل هستم يك بار ديگر تكرار كنم تا زماني كه اين اشغال ادامه يابد مرز زميني با ارمنستان بسته خواهد ماند".
در اين گفتگوي مطبوعاتي علي اف ضمن تشكر از مواضع جانبدارانه مقامات تركيه از آن كشور اعلام كرد "آنكارا و باكو تلاش هاي مشتركي را براي تحقق صلح در منطقه انجام مي دهند". وي افزود: "در كشور نگراني هايي در خصوص بازگشايي مرز تركيه با ارمنستان وجود داشت كه امروز تمامي اين نگراني ها منتفي گرديد".
نخست وزير تركيه در سخنراني كه در مجلس ملي جمهوري آذربايجان ايراد نمود، اولاترين سياست خارجي تركيه را حل و فصل مناقشه قراباغ اعلام كرد و گفت: "ما تلاش مي كنيم در خاك آذربايجان صلح محقق گردد و آوارگان آذربايجان مي بايست به كاشانه خود برگردند. در خلال مذاكرات هيت هاي ترك و ارمني ما در وهله نخست به اين نكته توجه مي كنيم". اردوغان در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس گفت: "من از پشت تريبون اين مجلس به تمامي جهانيان اعلام مي كنم كه لازم است و بايد اشغال اراضي جمهوري آذربايجان پايان يابد".
"حريت" علت سفر اردوغان به باكو در اين برهه از زمان را اطمينان خاطر دادن به رهبران جمهوري آذربايجان در پي آغاز روند گفتگو و بهبود روابط ميان آنكارا و ايروان ذكر كرده و مي نويسد: "اردوغان در اين سفر به رهبران آذربايجان اطمينان داد كه بهبود روابط تركيه و ارمنستان به هيچ وجه در تضاد با منافع باكو صورت نخواهد گرفت".
نخست وزير تركيه قبل از سفر به باكو در فرودگاه آنكارا گفته بود؛ جمهوري آذربايجان براي وي به سان ميهن است و او قصد دارد با برادرش الهام علي اف در خصوص مسائل جديد پيش آمده به گفتگو بنشيند. وي در جمع خبرنگاران گفته بود: "هيچ نيرويي قادر به ايجاد شكاف و دوري ميان دو كشور برادر نخواهد بود".
يادآور مي گردد كه پس از باكو اردوغان راهي مسكو گرديده و با "ولاديمير پوتين" همتاي روس خود به بررسي موضوعات اقتصادي و از آن جمله فروش گاز به تركيه و نيز رايزني هايي در مورد مناقشه قراباغ پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: