۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

هنرمند ارمني

اخيراً طي مراسمي بناي مسجد جديدي كه در محله "سكيوتار" شهر استانبول ساخته شده استافتتاح گرديد. در اين مراسم شهردار استانبول همسر اردوغان و شماري از فعالان سياسي اجتماعي و هنري شركت داشتند. آرشيتكت و طراح اين مسجد خانم "زينب فاتح اوغلو" است. وي اولين زن آرشيتكت در تركيه است كه طرحش براي ساخت مسجد به مرحله اجرايي مي رسد. اما جالب است بدانيد كه استاد "گارگين گالاياج" از اساتيد هنرمند ارمنيان تركيه نقش بسزاي در طراحي ساخت و زيبا سازي اين مسجد ايفا كرده است. اين هنرمند آهنگر كه در تركيه وي را "گايا گالاج" مي نامند سازنده مرتفع ترين گنبد هلالي شكل در تركيه و سقف هاي نوك تيز منارهاي برنزي اين مسجد مي باشد. فانوس هاي مجلل محوطه ورودي مسجد، كه از جنس برنز مي باشد نيز توسط همين هنرمند ارمني ساخته شده است.
بر روي گنبد بزرگ مسجد به وسيله قلم فولادي آياتي از قرآن و احاديث و دعا حكاكي شده است. تمامي اين حكاكي ها از درون گنبد به صورت برجسته خود را نمايان مي سازند و چنان پرداخت شده اند كه برق آن ها چشم را مي نوازد. در چهار طرف نماي بيروني گنبد تصاويري از دوران حكومت سلاطين سلجوقي نقش بسته كه به صورت هنرمندانه اي توسط رشته هاي باريك فلزي به تصوير كشيده شده است. 24 پنجره بيروني حياط مسجد نيز كه در ارتفاع دو متري قرار دارد به همان شكل ساخته شده است. قسمت زنانه اين مسجد نيز به همان شكل تزيين شده است. در محوطه حياط 7 ستون مجلل ساخته شده است.
در مراسم افتتاحيه اين بنا "گارگين گالاياج" به خاطر فعاليت هنرمندانه اش مورد تقدير فرار گرفت. يادآور مي گردد كه بسياري از بناهاي مجلل باستاني تركيه توسط معماران و هنرمندان ارمني ساخته شده و يا در ساخت آن ها نقش اساسي داشته اند كه صد البته اينك در تركيه به تدرت نامي از آنان و هنرشان برده مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: