۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

اقدام فاشيستي

"كوچ اجباري اقليت ها يك اقدام فاشيستي بوده است".

"كوچ اجباري اقليت ها يك اقدام فاشيستي بوده است". اين بخشي از سخنان رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه است كه در اجلاس سالانه حزب حاكم "عدالت و توسعه" در اواخر ماه مه (اوايل خرداد) بيان گرديده است.
روزنامه انگليسي زبان "حريت ديلي نيوز" چاپ استانبول با انتشار اين خبر نوشت: "اين نطق اردوغان حركتي تاريخي است زيرا براي اولين بار يك مقام ارشد مي پذيرد كه اقليت هاي كشور مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند. نخست وزير تركيه در بخش ديگري از سخنان خود به وقايع ششم و هفتم سپتامبر سال 1955 اشاره كرده كه چگونه جمعيت زيادي از ترك ها عمدتاً در استانبول با پورش به منازل و محل كسب و كار يوناني ها و ديگر اقليت هاي ملي و مذهبي ضمن قتل و غارت اماكن مربوط به آن ها را به آتش كشيدند. دليل اين اقدام وحشيانه پخش خبر كذب به آتش كشيده شدن منزل "كمال آتاتورك" در شهر سالونيك بود كه زماني بنيانگذار جمهوري تركيه در آن زندگي مي كرد. بعد از اين يورش وحشيانه بسياري از يوناني ها راه مهاجرت را در پيش گرفته و استانبول را ترك كردند در حالي كه آنان ساكنين بومي اين شهر بودند".
"حريت ديلي نيوز" مي افزايد: "به گفته "كزبان حاتم" حقوق دان بعد از وقايع سپتامبر 1955 وجهه كشور به شدت آسيب ديد و به نظر مي رسد اردوغان با اين سخنراني تلاش مي كند تا هر مانعي را از پيش روي تحقق مردم سالاري در كشور بردارد". اين روزنامه در ادامه مي نويسد: "ميخاليس واسيلياس" سردبير نشريه يوناني زباني كه در استانبول منتشر مي گردد در باره اين بخش از سخنان اردوغان گفته است وي قبلاً نيز چنين سخناني را شنيده و از آن به هيجان آمده بود اما اينك وقت آن است كه اين سخنان ادامه يابند".
به نوشته حريت "چنگيز اكتاران" روزنامه نگار ترك نيز در اين باره مي گويد: "يادآوري مظاليم روا گشته بر اقليت هاي ملي و كشتار آنان كه در زمان پايه گذاري جمهوري تركيه به اجرا گذاشته شد بسيار مهم است". وي در عين حال تاكيد نمود: "مشكل آنجا است كه قوانين مربوط به حمايت از حقوق اقليت ها اجرا نمي شود".
از سوي ديگر سخنراني اردوغان با عكس العمل شديد جريان هاي ملي گراي تركيه روبرو گرديد. "وانور اويمن" رهبر حزب "جمهوري خواه دمكراتيك" در پاسخ به اين سخنان گفت: "اين حركتي است اشتباه كه ما تاريخ تركيه را با واژه فاشيزم مورد توهين و افترا قرار مي دهيم آن هم با استناد قرار دادن اطلاعات غيرموثق و نادرست". در اين حال "دولت باغچه لي" رهبر حزب "حركت ملي" كه از جريانات ملي گرا و نزديك به تشكيلات مخفي و افراطي "گرگهاي خاكستري" است سخنان اردوغان را "خيانت به ملت و تاريخ ترك" دانسته و از نخست وزير خواست تا به دليل اتخاذ چنيين مواضعي از قدرت كناره گيري نمايد.
اما در مقابل روشنفكران تركيه با استقبال از سخنان اردوغان آن را چراغ سبز دولت براي بحث و بررسي "زواياي تاريك تاريخ تركيه" دانسته اند. به عقيده ايشان سخنان اردوغان راه بازنگري و نگاه به اين بخش از تاريخ تركيه را فراهم مي آورد زيرا هنوز مباحث "ممنوعه" زيادي در كشور وجود دارد كه لازم است نحوه برخورد و نگرش به آن ها از پايه و اساس تغيير داده شود.

هیچ نظری موجود نیست: