۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

سفر ژنرال آمريكايي به باكو

"جان كرادوك" فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا مستقر در اروپا اوايل خرداد ماه در راس يك هيات نظامي براي ديداري دو روزه از جمهوري آذربايجان وارد باكو شد.
سفارت آمريكا در باكو هدف از سفر "كرادوك" و هيات همراه را بررسي روند همكاري هاي امنيتي دو جانبه و منطقه اي با مقامات جمهوري آذربايجان ذكر كرد.
فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در اروپا در اولين روز ورودش به باكو با "صفر ابي اف" وزير دفاع جمهوري آذربايجان ديدار كرد. به گزارش واحد مطبوعاتي وزارت دفاع جمهوري آذربايجان، "ابي اف" در اين ديدار با ابراز رضايت از سطح همكارهاي نظامي جمهوري آذربايجان و آمريكا، گزارشي در باره وضعيت جاري سياسي و نظامي منطقه به كرادوك و هيات همراه ارايه كرد. وي "اشغال بخشي از سرزمين هاي جمهوري آذربايجان" (!؟) از سوي نيروهاي ارمنستان را مانع اصلي در برقراري صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: "تا زماني كه نيروهاي ارمني از سرزمين هاي اشغالي خارج نشوند تنش در منطقه همچنان باقي خواهد ماند".
جان كرادوك نيز ضمن تاكيد بر ضرورت رفع تنش در منطقه در بخشي از سخنان خود از مشاركت جمهوري آذربايجان در عمليات ناتو در كوزوو، عراق و افغانستان تقدير كرد. بر اساس اطلاعيه سفارت آمريكا، در ديدارهاي "كرادوك" با مسئولين آذربايجاني چشم انداز مشاركت اين كشور در عمليات ناتو در افغانستان نيز مورد بحث و بررسي طرفين قرار گرفت.
كرادوك در طول اقامتش در باكو با "‌الهام علي اف" رييس جمهور اين كشور نيز ديدار كرد. واشنگتن طرح هاي بلند مدتي براي گسترش حضور نظامي خود در دو كشور گرجستان و آذربايجان كه هم مرز روسيه مي باشند، دارد.

هیچ نظری موجود نیست: